Je bent een deel van alles bij je leven en alles blijft bestaan wanneer je sterft. De laatste begravingen waren in 1830. Daarna kwam er een algemeen verbod op begraven in woongebieden. Het eerste ontwerp met een lage stenen muur. EEN NIEUW ONTWERP Allereerst is de mening gevraagd van de eigenaar van de kerk en het kerkhof, de Stichting tot Behoud van Monumentale Kerken in Alkmaar. Het stichtingsbestuur reageerde direct positief. Vervolgens zijn ideeën verzameld tijdens een inloopavond en een meedenk sessie. Samen met de kennis uit oude prenten zijn deze verwerkt tot een nieuwe situatieschets. De raad stelde voor om aan de voorzijde van het kerkhof op symbolische wijze een stenen muur terug te brengen. Deze wens kreeg dan ook de nadruk in de eerste gesprekken. Kunstenaar Jan Hoek liet zich inspireren door historische bronnen en zijn schets is verwerkt in het eerste ontwerp. VAN 'SCUTTINC' TOT MUUR Hoe groot het kerkhof precies was en wanneer en hoe het terrein ommuurd is geweest, is niet duidelijk.1 Er is een aantal prenten bewaard waaruit een redelijk beeld is te krijgen van de situatie. In het Parochiearchief komt in 1491 een 'scuttinc bij het kerckhof ter sprake. Er stond in die periode blijkbaar nog geen 'muijre'. Enige vorm van omheining zal niet overbodig zijn geweest in een stad met straathonden en andere loslopende (wilde) dieren. De kerk had niet voor niets zogeheten honden slagers in dienst. Kerkhoven stonden ook bekend als stortplaats voor afval. Zeevaarder Frederik de Houtman ondervond hier overlast van, toen hij naast de kerk kwam wonen. Zijn ongenoe gen is zelfs in de archieven terechtgekomen.2 De Hout man kocht hier in 1613 het grootste huis met de grootste tuin en werd naaste buur van de 'camers' van de paro chiekerk. Een jaar later verwierf hij nog een naastgelegen stal en wagenhuis. Omdat Houtmans boomgaard aan het kerkhof grensde, verzocht hij 13 jaar later de vroed schap om het kerkhof af te sluiten. Zien we deze muur op de prenten? Ook vroeg hij toestemming om een straat aan te mogen leggen langs zijn eigen erf en om de kerke- kamer naast het klokhuis af te mogen breken. In ruil hier voor zou hij langs de straat nieuwe huizen bouwen. En zo ontstond in 1627 de Kerkstraat, die nog lange tijd bekend stond als het Houtmanstraatje. Houtman zelf stierf nog datzelfde jaar en werd begraven in de Grote Kerk. Uit: 'Alles blijft' Gerrit Komrij, 2001 HET GEBRUIK VAN HET KERKHOF Het kerkhof is rond het jaar 1100 in gebruik genomen en lag naast een voorganger van de huidige kerk. Er is niet alleen weinig bekend over de omvang van het kerkhof, ook is er weinig vastgelegd over het gebruik en de regels. Uit het einde van de zeventiende eeuw zijn de eerste begraafboeken bekend. Het zijn er slechts drie, met daar in een register van de personen die werden begraven. Hieruit is op te maken dat hier tot aan 1830 ongeveer 75.000 mensen zijn begraven.3 Dat waren vooral kinde ren en armen. De volwassenen werden hier hoofdzakelijk vanuit een diaconie, weeshuis of gasthuis begraven, wat aangeeft dat zij onvermogend waren. Uit de keur (ver ordening) getiteld 'graven op de kerkhoven en onder de librije' leren we dat het terrein was onderverdeeld.4 Met welke betekenis en reden is niet bekend. Wel waren de tarieven met bijhorende handelingen, zoals het dragen van de kist en klokluiden, voor begrafenissen onder de librije iets hoger. Voor misdadigers was doorgaans een afgezonderde plek ingericht. In een andere keur 'tegen 30 - OUDALKMAAR het begraven ende ter aerden laten sincken van dooden bij Avont' is te lezen dat -als ontmoediging- begraven na zonsondergang 60 gulden extra zou kosten.5 In een volgende keur is de diepte van de graven vast gelegd: het eerste en diepste graf moest namelijk op 5 'diep' (vijf grafkisten op elkaar) worden aangelegd en het bovenste graf moest worden bedekt met minimaal 1 voet zand.6 Dat is inderdaad minimaal, want 1 voet is slechts 30 centimeter. Dit klopt met de bevindingen van de ge meentelijke archeologen. Zij troffen enkele jaren geleden tijdens werkzaamheden aan het elektriciteitshuisje naast het grasveld, graven aan, vlak onder het maaiveld. De stoffe lijke resten lagen in aaneengesloten rijen, hoofd aan voet. Met deze wetenschap is de grond tijdens de herinrich tingswerkzaamheden dan ook zo min mogelijk verstoord. In een document uit 1786 lezen we over het salaris van de doodgravers, waarvan overigens ook een verzoek om opslag is bewaard. Daaruit blijkt dat er voor een begra ving 122 gulden werd gerekend. 'Het schoonhouden van beide kerkhoven' kostte de kerkvoogdij 65 gulden en voor 'het luiden' 25 gulden. En vooral interessant is dat er voor het 'ligten van lijken en steenen' 64 gulden werd gerekend.7 Dit duidt erop dat de graven konden worden bedekt met een liggende stenen plaat. Het oorspronke lijke grafveld zal waarschijnlijk geheel uit aaneengesloten graven hebben bestaan, zoals dat ook in de kerken werd gedaan. Ook het feit dat er gedenkstenen zijn aange bracht op de aangrenzende kerkwand, duidt op een vlak veld. Er was tevens een verbod op het plaatsen van kruizen gemaakt van hout, kruiden of bloemen. Dit bleek een hardnekkig verschijnsel, want het verbod is meer dere jaren herhaald.8 Tijdens de recente werkzaamhe den zijn er geen stenen aangetroffen. Mogelijk zijn deze eerder al in onbruik geraakt of verwijderd. De laatste begravingen waren in 1830. Daarna kwam er een algemeen verbod op begraven in woongebieden. Sinds de ingebruikname zo'n 900 jaar geleden, is het grafveld meermalen geruimd. De situatie uit 1830 is tot op de dag van vandaag behouden gebleven. GROENE ENTREE EN GROEN VERBLIJFSGEBIED Terug naar de tekentafel. Het eerste ontwerp was het uit- De Grote Kerk naar de situatie van circa 1745, met muur om de begraafplaats, door P. van Looy in 1900 (collectie Regionaal Archief Alkmaar). Mooi zicht vanuit het portaal van de Grote Kerk, G. Lamberts 1828, (pk 2586 collectie Universiteits bibliotheek Leiden). OUDALKMAAR -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2019 | | pagina 3