V/'^ het tweetal Mostart en Blauveneur van plan was? Dat zou dan wel verklaren, dat hij na zijn arrestatie niet vervolgd werd. Wat kan dan wel de reden geweest zijn van deze aanval op het paneel? Opnieuw woede, gericht tegen het stadsbestuur of misschien tegen het kerkbestuur? Maar... de vermoedelijke daders waren - zoals uit hun namen in de bron is op te maken - geen geboren Alkmaarders. Zij kwamen vermoedelijk uit de Zuidelijke Nederlanden. Waren zij ontevreden over gang van zaken in Alkmaar? Helaas kunnen we de achtergronden van de aanval niet met andere feiten ondersteunen. De Waag in Alkmaar, axonometrie van de bouwfases. Karl Kiem, 2009. Afbeelding Regionaal Archief Alkmaar Het Heilige Geestgasthuis had opgehouden te bestaan. In 1582 werd het ronde gedeelte, het koor van de kapel, afgebroken. De oorspronkelijke koorsluiting is met blauwe stenen gemarkeerd en nog altijd in het plaveisel vóór de huidige Waag te zien. 25 JULI 1582. De eerste steen voor de nieuwe Waag wordt gelegd. In het jaar 1583 was de verbouwing van het gasthuis tot Waaggebouw voltooid.18 De afbraak van de kapel en de besmeuring van het paneel vonden dus praktisch tegelijkertijd plaats. Dat kan naar mijn mening geen toeval zijn, al is door de schaarste aan gegevens een rechtstreeks verband moeilijk bewijsbaar. DE ELITE MOEST HET ONTGELDEN Of het jaartal 1566 iets te maken heeft met de vernielin gen die zijn aangericht op het paneel valt te betwijfelen. De 'verregaande moedwillige beschadigingen', waren mogelijk niet alleen een wandaad gericht tegen de Katholieke Kerk. Gezichten van weldoeners werden met messen en beitels aangevallen, ogen werden uitgesto ken, gaven en zelfs geldstukken of broden voor de uitdeling werden weggekrast of gestoken. De woede lijkt ook gericht op de notabelen. Zij brachten mogelijk sommige bewoners rond het Heilige Geestgasthuis in de problemen door hun huizen af te laten breken. Boven dien moest het Heilige Geestgasthuis wijken voor de handel. Met deze beslissingen zal misschien niet ieder een blij geweest zijn. Er was maar een enkeling nodig om deze wandaad te verrichten. Had dat alleen met de religie te maken? Dat betwijfel ik ten zeerste. BEELDENSTORM OF STEDELIJK PROTEST? Er werd volgens mij niet alleen afgerekend met het geloof, maar tevens met de gang van zaken in de stad. De vertrouwde locatie van hulp, opvang en ziekenhuis voor de armen werd afgebroken. Een maatschappelijk protest? Een protest tegen afbraak van sociale voorzieningen ten gunste van het economisch belang? Het is aannemelijk dat de vernielingen niet op een enkel moment werden verricht. Er zijn hoogstwaarschijnlijk drie momenten van vernieling geweest. We weten niet wanneer de eerste twee vernielingen hebben plaatsge vonden. Dat de regenten/weldoeners, volgens sommigen, een fout pad waren ingeslagen, lijkt haast duidelijk. Om die reden werden mogelijk hun gezichten beschadigd. Het wegschrapen van de broeders in het vierde tafereel zou kunnen betekenen dat dit te maken heeft met de woelingen rondom de Beeldenstorm. Het jaartal 1566 lijkt mij echter niet voor de hand liggen. Dat het paneel 'De Zeven Werken van Barmhartigheid' na 1566 en na de omwenteling gewoon ongehinderd tot 1918 in de Grote Kerk mocht blijven hangen maakt het zeer twijfelachtig, dat de Beeldenstorm de verklaring is voor alle beschadigingen. De bewoners van de stad Alkmaar moeten van het werk gehouden hebben. Het toeval wil dat de zwarte verf bijna symbool staat voor het doek, dat in 1582 viel voor het tijdperk 'Barmhartigheid' in het Heilige Geestgasthuis. OUDALKMAAR Het zevende tafereel, 'Het verlossen van de gevangenen'. NOTEN: 1. www.rkkerk.nl Encyclopedie Katholicisme, De Werken van Barmhartigheid. 2. Bijbel met deuterocanonieke boeken, De Nieuwe Bijbelvertaling (Heerenveen 2005), Tobit 1:17. Tobit was een nakomeling van Naftali, één van de twaalf zonen van de Jacob, de tweede Israëlitische aartsvader. Hij was een vrome jood die met al zijn verwanten en volksgeno ten in ballingschap leefde in de stad Ninevé. 3. J. Hall, Hall's Iconografisch Handboek. Onderwerpen, symbolen en motieven in de beeldende kunst (Leiden 1993), 197,198,199. 4. Regionaal Archief Nijmegen, Wetenschappelijke corresponden tie, inv.nr 559-010n, ca. 1985. 5. https://www.zwartzusters-bethel-brugge.be/onze-instellin- gen-brugge1/#cellezusters 6. http://tijdschriftholland.nl/wp-content/uploads/Holland-1998- 2web.pdf 7. Meer over dit onderzoek in mijn artikel 'Mysteries rond de mees ter van Alkmaar', Oud Alkmaar 2016-2; 34-45. 8. Utrecht, 3 september-3 oktober 1913, in het Gebouw voor kun sten en wetenschappen, Mariaplaats. 9. N. Beets, 'De tentoonstelling van Noord-Nederlandsche schilder en beeldhouwkunst vóór 1575', Onze Kunst XXV, 1913, 20-22. 10.Regionaal Archief Alkmaar (RAA), Archief Kerkvoogdij der Ne derlandse Hervormde Gemeente, inv. nr. 13, Notulenboek van de vergadering van notabelen en kerkvoogden, 22 april 1918. 11. C.J. de Bruyn-Kops, 'De Zeven Werken van Barmhartigheid van de Meester van Alkmaar gerestaureerd', Bulletin van het Rijks museum 23,4 (1975), 203-226. 12. RAA, Archief van de gemeente Alkmaar 1254-1815 [Stadsar chief], inv.nr. 2.7.2.1; Regesten nrs. 210, 214, 267, 277, 457, 459. 13. Leo Speet en Bram Elte, In en om de Alkmaarsche Waag: voorheen en thans [Alkmaar] 1982), 12,13 en 14. Lezers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Waag, raad ik dit boekje ten zeerste aan. 14. Jurjen Vis, Geestmeesters en gasthuizen', in: D. Aten e.a. (red.), Geschiedenis van Alkmaar (Zwolle 2007) 151; Idem, 650jaar ziekenzorg in Alkmaar 1341-1991 (Hilversum 1991), 38. Th.P.H Wor tel (gemeentearchivaris), Oud Alkmaar (Amsterdam 1943), 41. 15.RAA Stadsarchief inv,nr. 39, resolutie van de vroedschap dd. 15 januari 1571. 16.Emmie Snijders/RAA, 'Als hetHeilige Geestgasthuys" kon pra ten', Oneindig Noord-Holland, juni 2011, https://onh.nl/verhaal/ als-het-heylighe-geestgasthuys-kon-praten. 17. RAA, Collectie Aanwinsten inv.nr. 3, 'Kroniek van Wijnkoper' (1412-1692), 41; https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/images/ Documenten/Artikelen/transcripties/kronieken/Wijnkoper.doc.pdf. 18.Speet en Elte 1982; 24,25. OUDALKMAAR - 49

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2019 | | pagina 12