kV- UIT HET REGIONAAL ARCHIEF ALKMAAR: REACTIE VAN PROTESTANTEN? Het vijfde tafereel, 'Het herbergen van de reizigers'. V Het zesde tafereel, 'Het bezoeken van de zieken'. zullen leggen onder de voorwaarde, dat zij de Waag niet zullen verplaatsen en dat zij binnen drie maanden een verbandbrief aan de Rekenkamer zullen overleveren. 27 JANUARI 1558. Burgemeesters, schepenen en raden van Alcmaer bevestigen dit besluit.12 In 1558 pagten de Buren van de Voordam de Waeg- recht, en meenden op de hoek van dezelve een kleine Waeg op te rechten, en alzoo de neringe tot hun te trekken'. Dat plan ging niet door, want de Waag mocht niet verplaatst worden. Een brug naar de overkant, de Schapenbrug (de Kijfbrug), werd de oplossing.13 EEN VOOR DE HAND LIGGENDE REACTIE Hoe zouden in onze tijd deze beslissingen gewaardeerd worden? Koppen in de krant: 'Waarom gaat "economie"' vóór "zorg"'? Mogelijk zelfs een demonstratie door de stad? Het moet voor sommige inwoners van Alkmaar onbegrijpelijk zijn geweest dat het Heilige Geestgast huis moest wijken voor de handel en dat daarvoor zoveel huizen afgebroken moesten worden. Wie had die toestemming gevraagd? Waar ging het om? Geld, Macht en Aanzien? Natuurlijk weer die regenten. Actie: Deze regenten/weldoeners werden uit de beelden op 'De Zeven Werken van Barmhartigheid' gekrast en gestoken. MAATSCHAPPELIJK PROTEST, OF NU TOCH OOK EEN AANVAL OP DE KERK? Het rapport van de restauratie in 1975 beschrijft nog een andere opmerkelijke bijzonderheid. 'Het middelste paneel is bovendien nog op een geheel andere wijze toegetakeld. De verf werd daar over de figuren heen met driftige bewegingen weg geschraapt in lange stroken ter breedte van ongeveer een halve centimeter, min of meer evenwijdig in horizontale of verticale richting. Het schrapende werktuig ketste af op de harde witte ondergrond met de daarop door de schilder vooraf aangebrachte tekening'. [p. 215] 16 OKTOBER 1566. De Alkmaarse vroedschap verzoekt koning Filips II om toestemming 'de beyer van thylig geesthuys' te mogen overbrengen naar het Elisabeth- gasthuis 'ende off te breken voorz. beyer tot gerief van voorz. Waage'.14 46 - OUDALKMAAR 3 MAART 1569. Nicolaus, bisschop te Haerlem, op het request van burgemeesters en regeerders van Alcmair om het Heilige Geestgasthuis, zijnde een ongewijde plaats te mogen onderbrengen in het Sint Elisabethgast- huis, zijnde een bekwame plaats voor de vreemde en passerende armen, aangezien het gasthuis zeer nodig is voor de uitbreiding van Zijne Koninklijke Majesteits Waag, staat toe, dat het gasthuis verplaatst wordt, onder voorwaarde dat de renten en bezittingen mede zullen overgaan en dat zij voor de vreemde passanten een huis bij het St. Elisabethgasthuis zullen inrichten. 26 OKTOBER 1570. Filips, koning van Castilië bepaalt, omdat burgemeesters en regeerders de kosten van 5000 gulden voor het afbreken van huizen en verplaatsen het passantenhuis niet kunnen opbrengen, dat zij met ingang van 6 juli 1572 de stadswaag 18 jaar lang in pacht mogen houden tegen een lagere pachtsom onder voorwaarde, dat de voordelen worden besteed ten behoeve van de Waag. De huizen waren al afgebroken. In 1571 is er nog steeds sprake van een gasthuis 'naast het Heilige Geesthuis'.15 SINDS 11 AUGUSTUS 1573 werden de gelovigen niet meer ter kerke geluid. Het Heilige Geestgasthuis kwam in handen van de protestanten. De kerkelijke functie van de kapel kwam te vervallen.16 De grote kapel wordt ten dele ingericht als Waag. De protestantse vroedschap kon dit besluit nemen, omdat zij geen toestemming meer nodig had van welke bisschop dan ook. De klokken van de kapel luidden niet meer. De kapel was niet meer in gebruik. De katholieke cellebroeders/ Alexianen hoorden volgens sommigen niet meer thuis in het vierde tafereel van 'De Zeven werken van Barmhartig heid' en werden van het paneel 'geschraapt'. Een verklaring zou misschien kunnen zijn, dat dit een actie was vanuit protestantse zijde. Dat weten we niet zeker. Maar dan is het toch zeer opmerkelijk dat in datzelfde vierde tafereel het 'Laatste Oordeel' onaangetast is gebleven. De protestanten geloofden zeker in de wederkomst van Christus, maar afbeeldingen hiervan werden alleen in katholieke kerken tentoongesteld en de beelden van Maria en Johannes behoorden uitsluitend in een rooms-katholieke kerk thuis. Het begraven door katholieke broeders was niet meer gewenst. Waar het paneel op dat moment precies hing is niet bekend. 17 SEPTEMBER 1576. 'In blinde loting' worden de bezittingen van het Heilige Geestgasthuis verdeeld over het 'Mannen-' en het 'Vrouwengasthuis' 13 JULI 1581. 'Wilhel m, prins van Oranje, alsmede de ridderschap, edelen en steden van Holland, represen terende de Staten van het land, schenken de stad Alckmaer, wegens betoonde dapperheid en getrouw heid in de oorlog, de Waag en de gerechtigheid van dien, mits betalende 7 pond per jaar aan de rentmeester van Kennemerland en onder voorwaarde, dat zij de Waag te allen tijde mogen lossen met een merkelijke somme van penningen.' (RAA. reg.nr.457) 2 FEBRUARI 1582 wordt besloten nog een eenzaam overgebleven huisje (van Erm Jansd.) af te breken. 29 MAART 1582 wordt bepaald dat de Waag in het H. Geesthuis komt. Hiertoe zou voorlopig het priesterkoor van de kapel, voor zover nodig, worden afgebroken en tot waaghal herbouwd worden. ZWARTE VERF IN DE NACHT De restauratie bracht nog meer aan het licht: er werden resten van zwarte verf gevonden in de ontstane groeven en gaten in het paneel. Dat betekent dat deze verf na de ingekraste groeven op het paneel is gesmeerd. In de archiefstukken heb ik geen exacte datum kunnen vinden van de eerste beschadigingen, maar van het smeren van zwarte verf op het paneel is wel de exacte datum bewaard gebleven. Volgens de aantekeningen van Jacob Dirxz Wijnkoper, in die tijd een van de burgemeesters van Alkmaar, het voorval vond plaats op 14 juni 1582. De kosteres van de Grote Kerk had 's avonds in opdracht van kerkmeester Cornelis Goutsmit de achterdeur van het kerkgebouw opengelaten omdat er, zo was haar verteld, nog werk te doen was. 'Soe is hij inde kercke gekomen met Jacques Mostart, een Brabander met noch enen Marcas Blaeuverwer een uitlander ende hebben die schilderie staende affter inde kercke, wesende vanden seven barmherticheden ende het oordeel met swartquast die schilderie uutgewist met die prophete ende scrifft dat ande preekstoel stond'. 17 Volgens de aantekeningen was 'de burgerie' van Alkmaar heftig verontwaardigd over de vernielingen. Het paneel werd de volgende dag onmiddellijk schoongemaakt. De preekstoel was niet meer te redden en is zwart gebleven. In 1572 vond de politieke en religieuze omwenteling in Alkmaar plaats. We kunnen aannemen dat de kerkmees ters, aangesteld door het stadsbestuur, in 1582 alle behoorden tot de hervormde gemeente. Was kerkmees ter Cornelis Goutsmit misleid? Wist hij mogelijk niet wat OUDALKMAAR - 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2019 | | pagina 11