De restauratie van het kerkschip van Alkmaar Ab Hoving aard zien en werden de verschillen tussen origineel werk en restauratie steeds duidelijker. Met die kennis gewa pend, konden ook aan de buitenzijde subtiele verschillen worden waargenomen. Daarnaast is het hout van de daken aanvullend dendrochronologisch onderzocht door Odwin Ralling. Dit alles resulteerde in een prachtige sluitende hypothese van de bouwgeschiedenis, waarin de gegevens van het archiefonderzoek, de dendrochro- nologische dateringen en de bouwsporen als puzzelstuk jes in elkaar schoven. Op basis van dit onderzoek stonden de hoofdauteurs Jan van der Hoeve, Karel Emmens, Peter Bitter en Carolien Roozendaal in de startblokken, met Carolien als projectleider en Carly Misset als eindredacteur. De experts die de landelijke context, alle bijzondere onder delen en restauraties beschreven, waren Merlijn Hurx, Elizabeth den Hartog, Judith Niessen, Martin Bijl, Willem Haakma Wagenaar, Jeroen Goudeau, Paul Dijstelberge, Carly Misset en Pieter van Dijk. Doelstelling was het boek te laten verschijnen in de 'Alkmaarse Historische Reeks' van de Stichting Alkmaarse Historische Publicaties. Het stichtingsbestuur heeft de enorme klus van de sponsorwerving op zich genomen. Ondertussen was in het gemeentelijke coalitieakkoord 2015-2018 een grootscheepse viering van het 500-jarige bestaan van de kerk in 2018 opgenomen. Het college van B&W deed de eerste majeure sponsorbijdrage, gevolgd door het TAQA Theater De Vest/Grote Kerk en het Victoriefonds. En nog veertien partijen droegen hun steentje bij aan de financiering van dit prachtige boek. Op voorspraak van voormalig gemeentesecretaris en historicus Joost Cox werd besloten het boek samen met Stichting Matrijs (Utrecht) uit te geven. Dit gaf het project een stevige basis en de professionele begeleiding van Annemiek te Stroete als beeldredacteur en uitge ver Toine Maas. Ter ondersteuning van de redactie werd een leescommissie ingesteld bestaande uit Joost Cox, Harry de Raad en Ria de Heus. Zij hebben met kritische blik de teksten gelezen, extra lokale historische kennis ingebracht en de leesbaarheid voor het grote publiek in het oog gehouden. Christi Klinkert (Stedelijk Museum Alkmaar) heeft de redactie en auteurs met raad en daad terzijde gestaan over de kunstwerken in de kerk. Om het boek aantrekkelijk en begrijpelijk te maken voor een groot publiek werd bovendien besloten tot het laten maken van een digitaal driedimensionaal model van de kerk door Daan Claessen van de vakgroep Erfgoed van de gemeente Utrecht. Dat dit 'kloeke boek' van Alkmaars trotse topmonument dit jaar cadeau is gedaan aan de leden van de Histo rische Vereniging Alkmaar zowel als aan de Vrienden van de Grote Kerk is verheugend, want het is tenslotte bedoeld om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van de 'geheimen' van de Grote Kerk. 16 oktober 2018. Leen Spaans, voorzitter van de Stichting Alkmaarse Historische Publicaties en de Historische Vereniging Alkmaar, presenteert het eerste exemplaar aan wethouder Cultureel Erfgoed Christian Braak. Foto Erna Faust 72 - OUDALKMAAR MARS BOVEN MARS' 'Mars boven mars voeren' is een uitdrukking die Nico- laes Witsen (1641-1717) noemt in de Verklaringen van Scheeps-spreekwoorden, en verscheiden eigen bena mingen, achterin zijn boek Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier (1671). Als betekenis geeft hij: Oneigenlijk wert dit gezeght van iemant, die zich trots en grootmoedig gedraeght.' Een snoever dus. Een mars wordt tegenwoordig vaak ten onrechte een 'kraaiennest' genoemd. Met de term wordt een platform in de top van een mast bedoeld. Behalve als een plat form voor de matrozen die de zeilen bedienden, diende het om plaats te bieden aan scherpschutters het voor zien hadden op de admiraal of andere officieren van hun tegenstanders. De naam van de god van de oorlog zal niet voor niets voor dit scheepsonderdeel zijn gekozen. De uitdrukking -veel in je mars hebben- is er nog een overblijfsel van. FUNCTIE Het kerkschip dat sinds 1667 in de Alkmaarse Grote of Sint-Laurenskerk hangt, voert mars boven mars. Dat wil zeggen dat aan elke mast niet èèn, zoals gebruikelijk in de zeventiende eeuw, maar twee marsen zijn aan gebracht. Voor velen in die tijd in de overdrachtelijke betekenis een vorm van hoogmoed. Daar zou zeker een kern van waarheid in kunnen zitten als we kijken naar de omstandigheden ten tijde van het ophangen van het model in de kerk. In de Grote Kerk in Schermerhorn, een klein dorp niet ver van Alkmaar (en tegenwoordig zelfs bestuurlijk ingedeeld onder dezelfde gemeente), hangen namelijk al sinds 1663, dus vier jaar eerder, twee prachtige kerkmodellen van oorlogsschepen, eveneens uitgevoerd met dubbele marsen. Het is verleidelijk aan te nemen dat men destijds in Alkmaar heeft gevonden dat achterblijven bij zo'n onaanzienlijk dorpje niet gewenst was en dat het Alkmaarse model natuurlijk groter moest worden dan de beide in Schermerhorn. Dat is gelukt: In Schermerhorn meet het ene oorlogs schip 90 en het andere 80 centimeter en ze voeren res pectievelijk 64 en 68 kanonnen. Het Alkmaarse model echter meet tussen de stevens 1.26 m. (en over alles maar liefst 1.80 m.) en voert niet minder dan 90 stukken! Of daarmee recht is gedaan aan de historische correctheid van het weergegeven schip valt te betwijfelen. De vloot- lijsten ten tijde van de Tweede Engelse Oorlog (1665- Eén van de scheepsmodellen van de kerk van Schermerhorn. OUDALKMAAR -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 9