BOEK OVERDE GROTE KERK ÉiMIII De naam 'Alkmaar' is, ondanks dat het niet een havenstad is, met ere uitgedragen over de zeeën. Carolien Roozendaal ity S - Gesigt van 's lands scheepen van oorlog, onder 't commando van de Vice Admiraal Reynst, op de rede van Vlissingen in de Jaare 1784, gravure (1784), Engel Hooger- heyden en Mathias de Sallieth (Collectie Nederland). Tot dat smaldeel behoorden de 'Vryheid', 'Gelderland', 'Hercules', 'Admi raal Tromp', 'Alkmaar', 'Windhond', 'Sper wer' en 'Dolphijn'; de 'Alkmaar' is uiterst rechts op de voorgrond afgebeeld. nam deel aan de Slag bij Camperduin onder bevel van kapitein-ter-zee Jan Willem Krafft en werd in die slag om 14.30 uur op 11 oktober 1797 buitgemaakt door de Engelsen. Die zeeslag vond plaats toen de Bataafse vloot, komende van de rede van Texel, werd onderschept ter hoogte van Camperduin door de Engelsen. De Bataafse vloot werd verordonneerd door de Fransen naar de haven van Brest te varen om gezamenlijk met de Franse vloot een aanval op de Ierse kust te doen. De 'Alkmaar' werd nadien opgenomen in de vloot van de Britse marine onder dezelfde naam, als 'HMS (His Majesty's Ship) Alkmaar' en diende tot 30 november 1815 toen het werd verkocht. Een bijzondere 'carrière', zij het dat nog zeven buitgemaakte Bataafse schepen tijdens die zeeslag het zelfde lot ondergingen, en onder dezelfde naam opgenomen werden in de Britse vloot, met uitzondering van de 'Hercules' die vernoemd werd tot 'HMS Delft' en de 'Jupiter' die verder voer als 'HMS Camperdown'. We mogen constateren dat de naam 'Alkmaar', ondanks dat het niet een havenstad is, met ere is uitgedragen over de zeeën. En nog daargelaten de (vier) VOC-schepen die ook die naam droegen; zo maakte de 'Alkmaar' al in 1601 deel uit van de Atjehse vloot van de zgn. 'voorcompagnie' van de VOC, die in 1602 werd opgericht. Die vloot van de Eerste Verenigde Compagnie op Oost-Indië uit Amster dam bestond uit de schepen 'Amsterdam', 'Alkmaar', 'Hoorn', 'Enkhuizen', 'Zwarte Leeuw', 'Witte Leeuw! 'Rode Leeuw' en 'Groene Leeuw', die van Texel uitvoer naar Atjeh. En ook in de negentiende eeuw werd de naam hoog gehouden blijkens de bouw van Zr. Ms. Schroef- stoomschip der 3e klasse 'Alkmaar' (in de vaart van 1879 1900). Ook nu nog is de naam in de marine behouden door middel van de zes mijnenjagers der 'Alkmaar-klas se'. Overigens is de 'Alkmaar' zelf, die in 1983 als eerste van een reeks van vijftien mijnenjagers in de vaart werd genomen, in 2010 aan Letland overgedragen en vaart nu verder onder de naam LVNS Rüsins. BRONNEN: J.R. Bruijn, Varend verleden, De Nederlandse oorlogsvloot in de 17de en 18de eeuw, Amsterdam 1998 James Bender, Dutch Warships in the Age of Sail 1600-1714, Barnsley 2014 Three Decks - Warships in the Age of Sail (site) Wikipedia 1 Arnold Houbraken, De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen (1718-1721). 2 Uitgaande van een Amsterdamse voet (28,3 cm.) zijn de afme tingen: circa 37 x 9 x 3.5 meter. 3 DBNL: Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren. 4 RAA, 0850 Inventaris Collectie aanwinsten, inv. nr. 313. 68 - OUDALKMAAR De viering van 500 jaar Grote Sint Laurenskerk is in alle opzichten succesvol verlopen en de kerk staat er prachtig bij. Maar niet voor niets luidt de subtitel van het in oktober 2018 verschenen boek 'De Grote Kerk van Alkmaar - 500 jaar bouwen en behouden'. Zo maakt de geschiedenis die in dit boek verteld wordt, één ding glashelder: het werk aan de kerk is eigenlijk nooit af. Talloze malen is het gebouw opgelapt, aangepast, gerepareerd en gerestaureerd. En inderdaad staat de volgende restauratie alweer gepland voor 2019, ditmaal van de consistorie... De meest ingrijpende restauratie van de kerk was die van de architect Herman van der Kloot Meijburg (1875-1961). Met een lange onderbreking duurde het werk van 1923 tot 1949. Bij elke restauratie worden gegevens over de bouwgeschiedenis gevonden, de bouwsporen. De sporen die tijdens dit werk aan het licht kwamen, zijn echter niet systematisch vastgelegd. Tijdens de restauratie van 1991-1996 waren de betrokkenen zich er wel van bewust dat bijzondere bouwsporen definitief kunnen verdwijnen bij de uitvoering van werkzaamheden. Bij deze grote restauratie werd door Piet Verhoeven, toenmalig hoofd Monumenten Archeologie, dan ook ingezet op groot schalig bouwhistorisch onderzoek. Carla Rogge heeft in deze periode vele merken op hout en steen gedocumen teerd samen met Taco Tel en Anne Pauptit. En de eerste contouren van het meesterstuk dat er eind vijftiende eeuw en begin zestiende eeuw werd verricht door onze toenmalige stadsgenoten waren zichtbaar. Daarnaast werd er door Peter Bitter zes maanden gegraven in de kerk vanwege de aanleg van vloerverwarming. Deze opgraving resulteerde in diens proefschrift en het boek 'Graven en begraven in de Grote kerk'. Hierin werden ook de voorgangers van de huidige Grote Kerk gereconstrueerd op basis van archeologisch onderzoek. Serie 3d model voor gangers van de kerk tufstenen romaans kerkje gewijd aan St Laurentius omstreeks 1150. Vergroting omstreeks 1350 in gotische stijl. In 1382 uitbreiding met twee de beuk gewijd aan St Matthias en de bouw van een toren. Vergroting van Sint Matthias omstreeks 1450. In 1468 valt de toren om. Dit is de aanleiding voor de bouw van de huidige kerk. Gemaakt door Daan Claessen op basis van onderzoek van Peter Bitter, Jan van der Hoeven en Karel Emmens OUDALKMAAR - 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 7