Op deze in 1944 genomen foto zijn de veranderingen in het tuig goed te zien: de blinde steng staat haaks op de boegspriet, de originele perkamenten bovenblinde bun gelt tussen twee nieuwe zeilen in en de bezaansmast is verlengd met een extra steng (foto Regionaal Archief Alkmaar). Stand van zaken na de opknapbeurt in 1985. Waarschijnlijk is de foto genomen tijdens de verbouwing van de kerk in 1994-1996. De bovenblinde hangt weer op zijn plaats. Let op de gebogen stang die achterste voren is gezet. (foto Regionaal Archief Alkmaar). GESCHIEDENIS VAN RESTAUREREN Elk zeventiende-eeuws scheepsmodel heeft in zijn ge schiedenis een of meer schoonmaakbeurten en daarmee gepaard gaande 'restauraties' ondergaan. Vaak beteken de dat, dat het model werd ge-update naar de normen die op dat moment golden. Volgens een foto die in 1924 in de kerk is genomen, waren er toen al de nodige ingre pen aan het model gepleegd, maar de configuratie van de zeilen lijkt nog origineel, al moeten de oorspronkelijke toen al lang zijn vervangen door nieuwe, die op de foto duidelijk waarneembaar zijn, gemaakt van textiel. Wel ontbreken de lantarens en heeft de bezaansmast een opvallend lange vlaggenstok. Bovendien lijkt de blinde steng op de boegspriet kapot: hij is een beetje naar ach teren geknikt. Een tweede foto uit 1944 geeft een heel ander beeld. De man die het model in de negentiende eeuw onder handen kreeg heeft niets begrepen van die rare zeven- tiende-eeuwse sprietmast op de boegspriet en heeft vermoedelijk de al beschadigde knie voor de blinde steng afgezaagd en vervangen door een constructie die de steng in een haakse bocht ten opzichte van de boegs priet plaatste. De bezaansmast vond hij, wellicht op het verkeerde been gezet door de te lange vlaggenstok, dui delijk te laag: dus rommelde hij er een extra steng met een mars boven op. Het kruiszeil boven aan de achter mast deelde hij in tweeën, zodat het onderste deel aan de verhoogde begijnenra kon worden opgehangen. Die moest daardoor noodgedwongen verstoken moest blij ven van een onderra om het zeil fatsoenlijk te spreiden. Over de rest van het tuig kunnen we kort zijn: er liep geen enkele lijn, noch van het staande, noch van het lopende want, zoals het zou moeten. De onbesuisde ingrepen aan het tuig bleken niet de enige te zijn; een aantal kleinere missertjes valt nog op, zoals de halsklamp. Dat is een vaak gebeeldhouwde klamp tegen de boordwand, waarlangs de hals van het grootzeil (die de schoothoek van het zeil naar voren trekt) loopt, alvorens die naar binnen wordt gevoerd. Hij zit altijd op 2/5 van voren van de lengte van het schip. Kennelijk heeft de man het ding aangezien voor een wil lekeurig ornament, want hij voegde er nog een paar extra aan toe. Ook maakte hij een kaapstander voor op het bakdek en een luik (compleet met scharnier) om vanuit de hut achterop naar het campagnedek te kunnen komen. Leuke, maar historisch gezien compleet uit de lucht gegrepen toevoegingen. De zetplank, waarmee 76 - OUDALKMAAR men de midscheepse verschansing verhoogde, was in de loop van van de tijd waarschijnlijk toen al verdwenen, waardoor ook het gat, waardoor de hals het schip bin nenging, was komen te vervallen. Dat gold ook voor de krul op de es, bovenop de kop van de de gebeeldhouw de leeuw op het galjoen. Van de ankers waren de armen, die gemaakt waren van lood, losgeraakt en op het dek gelegd, in afwachting van reparatie. Op de campagne tenslotte was de manier waarop de vlaggenstok was be vestigd onoordeelkundig gerepareerd, waardoor de vlag veel te ver achterover hing. Niettemin heeft het model de tijd relatief goed doorstaan. Er is nauwelijks krimp- of wormschade aan de romp en na een oppervlakkige reparatie in 1985 van de beschadigingen in het want is er niets verschrikkelijks meer gebeurd. De toenmalige restaurator van het Scheepvaartmuseum Het model zoals het voor de restauratie werd aangeleverd in het najaar van 2014. in Amsterdam, Fons Kramer, kreeg vanwege zijn volle agenda geen toestemming van zijn baas het model on der werktijd aan te pakken en heeft zich wijselijk beperkt tot de nodige reparaties van opvallende dingen, zonder grotere ingrepen te doen. Zo waren als gevolg van het gewicht van de plaatijzeren vlaggen alle vlaggestokken verbogen of gebroken en dus heeft hij de vlaggen waar nodig vervangen door kunststof kopieën. Grote ingrepen heeft hij niet gedaan. Verder heeft hij goed werk verricht aan de verduurzaming van de romp. 2014 - START VAN DE VOLGENDE RESTAURATIE In juni 2014 werd ik gebeld door de voorzitter van de Stichting tot Behoud van Monumentale Kerken in Alk maar, dr. Joost Cox, met de vraag of ik eens wilde komen kijken naar de toestand van het model. Dat het dringend restauratie behoefde was mij bij voorgaande informele bezoeken aan de kerk, die tegenwoordig voor exposities en andere evenementen wordt gebruikt, al duidelijk geworden en ik heb dan ook niet lang geaarzeld om de klus op mij te nemen. Eind oktober werd het model bij mij thuisbezorgd. Vanwege de grootte kon ik het niet in mijn atelier boven in mijn huis behandelen en dus werd een deel van de huiskamer tijdelijk ingericht als werkruimte. Er moesten een paar principiële beslissingen worden genomen. Zoals altijd speelt de vraag: hoe ver moet en mag de restaurator gaan. Wat is de bedoeling van de eigenaar. Wil hij dat het model wordt terug-gerestaureerd naar zijn oorspronkelij ke vorm of zijn er andere opties. En moet worden te rug-gerestaureerd, is daar dan voldoende informatie voor beschikbaar? Ik kreeg de vrije hand van het bestuur om het werk uit te voeren zoals mij dat goed leek. Gelukkig is er tegenwoordig genoeg bekend van de zeventiende-eeuwse scheepsbouw en tuigage om een dergelijk model weer in de oorspronkelijke versie terug te brengen. PERKAMENT Een speciaal punt in deze restauratie is de materiaalkeus. Voor dit model moest een ongebruikelijke beslissing wor den genomen voor wat betreft het materiaal van de zei len. Het hiervoor geciteerde gedicht van de heer Speel- der stond met een prachtige belettering gekalligrafeerd op de bovenblinde, die was gemaakt van perkament. Perkament wordt gemaakt van gekalkte dierenhuid, die nauwkeurig wordt schoongeschraapt, opgespannen en gepolijst. Vroeger werd het gebruikt voor officiële akten maar het wordt nog steeds gemaakt voor onder andere trommelvellen en het wordt per vierkante voet verhandeld. Dr. van der Poel gaat er in zijn boek van uit dat de keuze van dit materiaal was ingegeven door het gedicht dat er op moest. Hij neemt aan dat de oorspronkelijke set zeilen van textiel geweest zijn. Op dit punt ben ik het niet met hem eens. Op de foto's van het hangende model in de kerk zien we dat de hangstang een eigenaardige bocht maakt ter hoogte van het marszeil van de grote mast. De enige reden die ik kan verzinnen om een stang zo te vervormen is om te voorkomen dat hij tegen het zeil aan OUDALKMAAR - 77

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 11