■l Door Gunst neemt hierop merck En leest dit kort Verhael 't verciert de Alckmaer Kerck 't Schip van den Admirael Die tegen 't brittenland Kloeckmoediglyck dorst strijden Tot eere van Hollandt Veel Vroomen tot verblijden Die onse Stadt en Staet Bemint, is't een Exempel 't afbeeldsel tot cieraet Verciert des Heeren Tempel. air 'Mars boven mars'. Het was uitzonderlijk als er in dezelfde mast twee marsen waren gemonteerd. De originele perkamenten bovenblinde met het gekalligrafeerde gedicht ter ere van Michiel de Ruyter. 1667) zijn lang, maar geen enkel schip van de Republiek voerde toen meer dan 84 kanonnen. De redenen waarom het model destijds in de kerk werd opgehangen zijn bekend. Ten eerste was het een blijk van trots over de prestaties van de vloten van de Re publiek tijdens de Tweede Engelse Oorlog tegen het Engelse koninkrijk. Ten tweede was het een eerbetoon aan admiraal Michiel de Ruyter in het bijzonder. Op de spiegel staat niet voor niets geschilderd: DE RUYTER IS MYN NAAM. HET MODEL Hoe het model precies is aangeleverd, is niet helemaal duidelijk. Het vermoeden is dat de romp al geschonken ('vereert') was door iemand die het door ziekte of dood niet heeft kunnen afmaken, voordat volgens het op schrift op de bovenblinde van het model 'Sibeth Pietersz Spelt, Her van Outdorp' het in 1667 voor '48 gulden en 15 stuyvers' van een tuig voorzag en daarbij tevens het ijzer werk leverde waaraan het model moest hangen. Spelt blijkt Speelder te hebben geheten (het onderste deel van het zeil waarop zijn naam geschreven staat is nogal beschadigd) en was scheepsbouwer of schuitenmaker in Alkmaar. Hij lijkt in de jaren daarop niet slecht te hebben geboerd, getuige een reeks van aan- en verkopen van onroerend goed binnen de Alkmaarse stadsmuren. Ter verduidelijking: 'Her' betekent 'afkomstig', hij woonde dus eerst in Oudorp, dat tegenwoordig een wijk van Alk maar is. Op de bovenblinde van het model kalligrafeerde hij een gedicht dat luidt: - OUDALKMAAR 'PTi'itïfèl 't j "i'rtit* hl Bescheiden voegt hij er aan toe: 'Niet onberispelijck', gevolgd door zijn onduidelijk geschreven naam, waarbij in het midden blijft of hij met -niet onberispelijk- zijn dichtkunst of het model bedoelt. DE SPIEGEL Als we de beschildering van de spiegel door de Alkmaarse kunstschilder Caesar Boëtius van Everdingen (1616/17 1687) van dichtbij bekijken, blijkt die te bestaan uit een stadsaanzicht van Alkmaar op het wulf, vlak boven de platte spiegel en de afbeelding van vier vrouwen die in de vakken tussen het snijwerk van het wulf zijn afge beeld. Van Everdingen was een succesvolle Alkmaarse kunstenaar die onder andere schilderingen voor de Grote Kerk heeft uitgevoerd aan de luiken van het orgel. Hij heeft volgens dr. J.M.G. van der Poel in diens uiterst nuttige en informatieve boek Scheepsmodellen in Nederlandse kerken (1987) naast veel kerkelijk materiaal ook regelmatig wulps ogende dames geschilderd. Daar heeft hij bij het beschilderen van dit schip profijt van gehad. Zij zijn voor die tijd bijzonder vrijmoedig afgebeeld met diepe decolletés en eentje zelfs met geheel ontblote borsten. De door Caesar van Everdingen beschilderde spiegel met de vier 'dames' en het stadsaanzicht van Alkmaar. Dat de portretjes op uitdrukkelijke wens van de kerk meesters zijn aangebracht blijkt uit de gepeperde rekening die de schilder indiende: 30 gulden, voor die tijd een aanzienlijk bedrag, zeker voor zo'n klein stads gezichtje en een paar minuscule afbeeldingen.Waarvoor diende deze frivole beschildering binnen de kerkelijke muren? Van der Poel heeft in zijn boek het grootste deel van zijn beschrijving van het Alkmaarse model besteed aan de verklaring voor de aanwezigheid van de 'joffers'. De oudste foto van het model. In 1924 waren de oor spronkelijke perkamenten zeilen al vervangen door stoffen exemplaren (foto Regionaal Archief Alkmaar). Het blijkt dat zij staan voor een religieus-moralistische aansporing voor de kerkgemeente en met name voor zeelieden, om zich vooral niet te buiten te gaan aan (van links naar rechts) 'Overspel, Hoererye, Onreynigheyd en Oneerlickheyd'. De twee eerste termen zullen duidelijk zijn, met de derde wordt bedoeld incest, gemeenschap met dieren en andere seksuele onregelmatigheden en 'oneerlykheyd' schijnt te staan voor 'oneerbaer doen' en het dragen van 'lichtvaardighe kleedinghe, etc.' De op somming komt uit de prekenbundel Groote Christelycke Zee-vaert van de Friese predikant Adam Westerman, die aan boord van schepen regelmatig aan bemanningen werd voorgelezen. De zeventiende-eeuwse burger keek anders naar afbeeldingen dan wij doen. In die tijd had bijna alles op schilderijen een symbolische betekenis en het leidt geen twijfel dat dit soort verwijzingen onmid dellijk werden begrepen. Zo draagt ook dit scheepsmo del dus een symbolische aansporing aan het volk zich vooral netjes te gedragen. Dat de Alkmaarders Schermer- horn de loef hebben willen afsteken met een groter en machtiger scheepsmodel, vormde voor het kerkbestuur kennelijk geen beletsel om tegen hun gelovigen een moralistische toon aan te slaan. OUDALKMAAR -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 10