ZILVEREN LAVABOSCHAAL (1680) UIT DE COLLECTIE VAN: MUSEUM CATHARIJNECONVENT DOOR: JOOST COX In deze rubriek worden bijzondere 'Alkmaarse' voorwerpen belicht, die zich in museale collecties in binnen- en buitenland bevinden. Het kan daarbij zowel om kostbare kunstvoorwerpen gaan als ook om hele gewone, dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Zolang ze maar bijdragen aan het 'verhaal' van Alkmaar. Zilveren Lavaboschaal, Adriaen Janss Schotvanger(?), Alkmaar 1680 Museum Catharijneconvent, Utrechtfoto Ruben de Heer Het Utrechtse museum Catharijneconvent heeft in zijn collectie een schitterende lavaboschaal uit 1680, gemaakt door een Alkmaarse zilversmid. Tijdens de rooms-katholieke eucharistieviering wordt een dergelijke schaal gebruikt voor het handen wassen door de priester na het klaarmaken van de offergaven. De lavaboschaal is ovaal van vorm en is gemaakt van gedreven zilver. Op de rand van de schaal staan medaillons met voorstellingen van vier franciscaner heiligen, steeds afgewisseld door engelenkopjes met vleugels. Die voorstellingen betref fen Sint Franciscus op zijn sterfbed (boven), de prediker Bernardinus van Siena (links), de theoloog Bonaventura (rechts) en de knielende Antonius van Padua met het Christuskind (onder). In het midden van de bodem van de schaal staan in een cirkel met stralenkrans, het Christusmonogram IHS (Jesus Hominum Salvator, Jezus redder van de mens) met kruis en een hart met drie spijkers. Het begrip lavabo komt uit Psalmen 26:6: lavabo inter innocentes manus 'Ik zal mijn handen in onschuld wassen'). - OUDALKMAAR De merktekens zijn: de leeuw (provinciale keur van Holland), de toren (stadskeur van Alkmaar), de S (jaarletter voor 1680) en een 'Vlammend Hart' als meesterteken. Er heeft een mogelijke toeschrijving plaatsgevonden. Zo lezen we op de site van het Catharijneconvent: 'Huub van der Sanden meldt Dus terug naar het hart heb ik even in mijn lijst geke ken wie er rond die tijd werkzaam was en ik vind daa zilversmid Adriaen Janss Schotvanger. Wat moet die een hart? Cupido schiet pijlen in het hart, het hart is de schotvanger. Verder is meneer Schotvanger RK."'. De afmetingen van de schaal zijn 34 cm. lang en 44 cm. breed. Objecten van Alkmaarse zilversmeden uit de zeventiende eeuw zijn gewaardeerd en tegelijker tijd zeldzaam. In de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar berust een aantal schitte rende stukken wereldlijk zilver maar nauwelijks kerkelijk zilver uit de zeventiende eeuw. Toen dan ook in 2009 op de TEFAF een prachtige, zilveren lavaboschaal van een Alkmaarse meester uit 1680 te koop bleek, werd besloten die aan te kopen voor het museum. Hetgeen ook lukte dankzij financiële ondersteuning van de Ver eniging Rembrandt. Conservator dr. Christi Klinkert heeft daar een fraai artikel aan gewijd in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt (nr. 2, 2010). Die schaal wordt toegeschreven aan de Alkmaarse zilver smid Isbrant Blom, mogelijk in opdracht gemaakt van de Alkmaarse statie (schuilkerk) van S. Franciscus. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk... Want de lavaboschaal in het Catharijnecon vent is in 1986 (samen met twee ampullen en een miskelk met pateen) in bruikleen verwor ven van het R.K. Kerkbestuur Binnenstad Pius X en Hoeksteen te Alkmaar. Maar we weten ook dat die lavaboschaal (en vermoedelijk dat andere kerkgerei ook) in gebruik is geweest in de voormalige Dominicuskerk. Dat lezen we in Vergulde miskelk uit de 17de eeuw. Museum Catharijneconvent, Utrecht. Foto Ruben de Heer de catalogus van de tentoonstelling 'Zilver van het Noorderkwartier' in het Westfries Museum in Hoorn in de zomer van 1957. Daar staat het object onder nummer 6 (p. 10) beschreven als 'Ampullen- blad' en afkomstig uit de 'R.K. Kerk van de H. Dominicus te Alkmaar'. En die parochie is weer (oorspronkelijk) gevormd uit een samenvoeging van de staties (schuilkerken) van S. Franciscus en S. Dominicus in 1856. Dus deze lavaboschaal met franciscaner heiligen moet afkomstig geweest zijn uit het bezit van de statie van S. Franciscus. Het zou toch erg bijzonder zijn als in 1680 twee lavabo schalen besteld zouden zijn door de statie van S. Franciscus, en dan nog wel bij twee zilver smeden. De schaal uit het Stedelijk Museum moet dus wel in opdracht gemaakt zijn van een franciscaner statie buiten Alkmaar. Vergulde pateen (17de eeuw) Museum Catharijneconvent, Utrecht. Foto Ruben de Heer Verder bestond de bruikleen uit 1986 uit een miskelk, een pateen en twee ampullen. De ver gulde (zilver en goud) miskelk is voorzien van een peervormige sierknoop (nodus) met druiven trossen, en dateert uit de zeventiende eeuw. De vergulde pateen (middeleeuws Latijn patena schaal) met een kruisje in medaillon (achter zijde: het Lam Gods en vier evangelisten symbolen in kruisvorm), dateert eveneens uit de zeventiende eeuw. De pateen is een plat gewalst schijfje van edelmetaal dat precies op een kelk past. Tijdens de mis wordt de hostie op de pateen gelegd en later daarop gebroken. De zilveren ampullen met engelenkopjes zijn gemaakt door de Haarlemse zilver smid Jan Verdoes in 1744. Deze ampullen zijn voor het schenken van miswijn en water. Ze zijn ofwel van glas ofwel van edelmetaal; ter onderscheiding gemerkt met een A (Aqua) en een V (Vinum). Gelukkig zijn deze prachtige objecten uit de historie van Alkmaar zorgvuldig bewaard ge bleven. NOOT: In een artikel in Oud Alkmaar wordt dit meesterteken toegeschreven aan Cornelis Croonen Janss, die lid werd van het Alkmaarse gilde in 1663 en overleed in 1689. Zie J.D.G. Strengman, 'Een Hollandse snuifdoos in Alkmaar gemaakt', in: Oud Alkmaar, Jaargang 18, sept 1994, nr. 3, p. 14-18. Maar er wordt noch bewijs noch een bron aangedragen en bovendien is dat meesterteken (vals?) op de snuifdoos anders dan het 'vlammend hart'. Als ver moedelijk meesterteken van Croonen wordt een kroontje gezien. OUDALKMAAR - 45

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 9