In de jaren 1924-1927 maakten gemiddeld 150.000 personen per jaar gebruik van de tractortram. Drie autobussen van de dienst Alkmaar-Bergen op de Steenenbrug in 1923. In het jaar dat de tractortram in Alkmaar de dienst regeling startte, reden er al bussen in de regio. Binnen de stad moesten exploitanten nog tot 1929 wachten om een stadsdienst op te zetten. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. door de tegenstanders niet netjes gegaan: ze waren langs de deuren gegaan, in plaats van dat ze de petitie op bepaalde plekken ter ondertekening beschikbaar stelden. Bovendien zouden sommige mensen gedacht hebben vóór behoud van de tram te tekenen, maar door vage bewoordingen van de handtekeningverzamelaars op het verkeerde been zijn gezet. 4 Hoe dan ook, de tractortram bleef met steun van de ge meente nog een paar jaar rijden. Naast de kaartverkoop verdiende de tram aan het voeren van houten borden met reclame op de wagons, bijvoorbeeld van de Amster damse kledingmagnaat Peek en Cloppenburg. De N.V. nam reclamebureaus in de arm, om het contact met de reclame-aanbieders te onderhouden en de gelden te innen. Maar dat ging niet altijd vlekkeloos. Zo blijkt uit het archief van de N.V. dat de reclamebureaus de pacht regelmatig te laat betaalden en dat het ene bureau in het andere opging, zonder dat de N.V. daar duidelijk zicht op had. Ook ging er tijdens de tramritten zelf wel eens iets niet helemaal soepel. Er waren af en toe aanrijdingen (met bijvoorbeeld een telefoonpaal en een stilstaande kar), drooglopende kogellagers en lege tanks. De reizigers waren ook niet altijd tevreden. Zo zijn er klachten over trams die te laat vertrokken, of die vertrokken terwijl er duidelijk nog iemand aan kwam rennen om de tram te halen. Ook wordt er geklaagd dat er geen abonnement kan worden afgesloten, zoals bij andere vervoerders. Een reiziger meldde zelfs 'gebrutaliseert' te zijn door een con ducteur nadat hij ('onbewust natuurlijk') op de grond had gespuugd. Hem was toegang tot de tram ontzegd, iets wat volgens hem duidelijk op machtsmisbruik van de conducteur wees.5 Desalniettemin maakten in de jaren 1924-1927 gemiddeld 150.000 personen per jaar gebruik van de tractortram. VAN TRAM NAAR BUS Maar de financiële problemen hielden aan. De gemeen telijke steun die de N.V. sinds 1926 ontving, was net voldoende om de zaak een paar jaar draaiende te houden. Maar uiteindelijk speelde hetzelfde probleem op als bij de paardentram: het materieel verouderde en de financiën waren niet toereikend om het te vervangen. - OUDALKMAAR NOTEN 1. Alkmaarsche Courant 23-6-1922. Brief ingezonden door de heer R. Keuter, waarin hij de geschiedenis van de tram beschrijft. De gedrukte brief werd ver spreid door Jan Pot. 2. In 1909 was er al sprake van het liquideren van de paardentram, maar door een financiële bijdrage van K.A. Cohen Stuart en enkele stadsgenoten kon de tram nog blijven rijden. In de AC van 20-5-1922 geeft Cohen Stuart uitleg over de financiële problemen die de tram had gekend. 3. Zie het Dagblad voor Noord-Holland, Alkmaarse editie 7-7-1923 voor de ingezonden brief, en de Alkmaarsche Courant van 16 en 17 juli 1923 over de officiële opening en eerste dag van de tractortram 4. RAA, gemeente Alkmaar 1920-1944, inv. 1520; Dagblad voor Noord-Holland, Alkmaarsche editie, 9-4-1926;Alkmaarsche Courant, 16-4-1926 5. RAA, N.V. Alkmaarsche Stadstram 1921-1930, inv. 12 BRONNEN EN LITERATUUR RAA, N.V. Alkmaarsche Stadstram 1921-1930 RAA, gemeente Alkmaar 1920-1944, inv. 1518, 1519 en 1520 P. Brouwer, G. van Kesteren en A. Weersma, Berigt aan de heeren reizigers. 400 jaar openbaar vervoer in Nederland (Den Haag 2008) A. Dijkers e.a., Paardetrams in het westen van Nederland (Rotterdam 1977), Trams en Tramlijnen 27R.G. Klomp, De stadstram te Alkmaarin Op de Rails 30 (1962) J. Kok, Stoomtrams rond Alkmaar. Boot-, trein en tramverbindingen met Alkmaar, alsmede de Alkmaarse stadstram (Schoorl, 1981) G. Mom en R. Filarski, Van transport naar mobiliteit. De mobiliteitsexplosie [1895-2005] (Zutphen, 2008) Dit keer kwam er geen redding uit gemeentelijke hoek: de N.V. vroeg nog om extra subsidie, maar dat verzoek werd geweigerd. De stadsbus werd nu door bijna het gehele gemeentebestuur gezien als adequaat stedelijk vervoermiddel, en de tram was inmiddels een hoofdpijn dossier geworden. 3 juni 1929 werden twee buslijnen geopend binnen Alkmaar. Het was het doodvonnis voor de stadstram. 14 juni 1929 viel het liquidatiebesluit voor de tram, 22 juni zwaaide Alkmaar haar stadstram uit bij de laatste rit. De tractortram, die eigenlijk van meet af aan 'met drie wielen in het graf had gestaan', was niet meer. Begin 1930 werden de laatste bezittingen van de N.V. overgedragen aan de gemeente in ruil voor kwijtschelding van de openstaande schulden. Ook werd het archief, op voorstel van de gemeentecontroleur, overgedragen aan de gemeente. De enige tram die na 1929 nog reed in Alkmaar was een goederentrammetje. Die tram, die goederen vervoerde tussen het station en de Kanaalkade, reed als sinds 1883 en bleef tot 1 januari 1960 in gebruik. De Alkmaarse stadstram leidde, zowel met paarden- als met tractoraandrijving, een groot deel van zijn leven een financieel noodlijdend bestaan. Het al dan niet in stand houden van de tram, de overgang van paardenkracht naar motoraandrijving en de aanpassingen van de route - de stadstram heeft de nodige gemoederen beroerd in het gemeentebestuur, op krantenredacties en onder de Alkmaarse bevolking. Hoewel het vehikel duizenden Alkmaarders heeft vervoerd in zijn tijd, en het straatbeeld van de stad bijna een halve eeuw heeft gekleurd, was het einde niet onverwacht. Ons resten de foto's, kranten artikelen en het archiefmateriaal van deze episode in de Alkmaarse transportgeschiedenis. OUDALKMAAR - 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 8