tit. 5d Zaterdag 7 september Zondag 8 september Mary Berry en Bridget Wakefield (rechts) h". "pC-U tp tp,lt «ikt te, f fVct*l't- 'Jt öjJ j Aan het begin van de twintigste eeuw was Alkmaar een waar tramknooppunt. De stad was via tramwegen verbonden met Purmerend, Haarlem, Egmond aan Zee, Schagen en Bergen aan Zee. Ook binnen de stad reed ooit een tram: de Alkmaarse stadstram. Vele duizenden Alkmaarders hebben gebruik gemaakt van dat vervoermiddel, dat inmiddels al bijna negentig jaar niet meer bestaat. DE OMNIBUS 's Morgens met de trein naar Alkmaar, waar we in de Langestraat gingen winkelen. Ik ging naar huis. Na het diner zei ik Hans, Ido en de dokter vaarwel. Wim zou mij met de auto naar het station brengen. Toen ik afscheid nam van Johns moeder moest ik huilen; zij is zo fantas tisch. Op weg naar het station zagen we een politieman. Aangezien Wim geen rijbewijs heeft, stopten we en ging hij naar huis en John en ik liepen naar het station. We namen de trein naar Alkmaar. Mijn bagage was zo zwaar, ik kon het nauwelijks dragen. In Amsterdam moesten we overstappen. Bowler droeg mijn koffer, lieve jongen. In Schiedam stapten we ook over in de trein naar Hoek van Holland. Daar gingen we het dek op en wachtten om de boot te zien vertrekken. Ik praatte met Ken en zag de lichten van het land verdwijnen. Wij gingen allemaal slapen (of wel zo'n beetje) in de bus. Het regende en iedereen was erg rustig. Toen we terug kwamen waren er miljoenen mensen om ons af te halen. Pappa overhandigde mij mijn examencijfers door het raam. Iedereen verspreidde zich. Ik kreeg toegang tot de universiteit en ook een pakje van Jane. Ging naar huis in de auto met pappa. Het einde. STEDENBAND Bridget Matthews werd arts, trouwde, gaat als Bridget Wakefield verder door het leven en woont in Bath. In de herfst van 2016 vierden de twee steden de zeventig jaar van vriendschap. Alkmaar had weer 5.000 tulpenbollen gedoneerd en die werden met hulp van Bridget en van Mary Berry, televisiekok en jurylid van The Great British Bake Off (voorloper van Heel Holland Bakt op de Engelse televisie) een deel van de vijfduizend bloembollen geplant. De bloembollen markeren zeventig jaar van vriendschap tussen Bath en Alkmaar. Bridget en Mary zijn vanaf hun jeugd vriendinnen. Mary is de zus van Roger Berry, die als vijftienjarige de reis naar Alkmaar ook meemaakte, rugbyspeler werd en zich zeer verdienstelijk maakte voor de Bath Rugby Club. Bridget zei over haar dagboek: my diary from 1946 written when I was just sixteen and at that time rather immature. I did not expect at the time that it would ever be read by anyone but me, but now at 87, I should be honoured that anyone should find it interesting. I realise it does tell a bit about post war friendships and the onset of twinning between Bath and Alkmaar, and the lovely visit we had there." 3 Nog steeds zijn er vele uitwisselingen tussen scholen, sportclubs en kunstinstellingen. Niet alleen met zuster stad Bath, maar inmiddels ook met de andere zusterste den Troyes, Darmstadt, Tata en Bergama. eJA tAcnV" Tw fn tv. \V ^«1 fkruA frt J 1^ i OV-TLtar" tt* it-inx. ün kt-J-. ÜeJ ik, Lils'ik wkti JiüJ 3WK- "trtI fcAXr td Ml i *T- (?fc 1. De vrije Alkmaarder van 16-8-1946 noemde een getal van 150 jongelui. In een verslag in de Nieuwe Langedijker Courant van 5-9-1946 wordt gesproken over een 120-tal kinderen. Bridget Matthews noemt in haar dagboek een getal van 142. 2. RAA 95.001 Collectie aanwinsten nr. 1381. Tussen staan aanvullingen van Marjanne Kloeg. 3. Een interview met Bridget uit 2016, waarin ze vertelt over haar bezoek aan Alkmaar, is te zien via een link op de website www.hvalkmaar.nl (https://videos.files.wordpress. com/yuIiRf1g/bridget-wakefield_dvd.mp4) - OUDALKMAAR Tot ver in de negentiende eeuw waren reizigers van of naar Alkmaar aangewezen op trekvaarten, beurtveren en wegvervoer. Afstanden over de weg konden worden afgelegd met eigen vervoer of met de diligence, een koets die op vaste momenten via een vaste route reed. In de loop van de negentiende eeuw kwamen er steeds meer (openbaar)vervoersmogelijkheden bij in Neder land. Vanaf 1838 reden de eerste paardenomnibussen in Nederland, die ruimer waren dan de diligence en vooral veel gebruikt werden in aansluiting op een ander nieuw vervoermiddel sinds 1839: de stoomtrein. De Paardenmarkt in 1870, met Logement-Stalhouderij Wijnkamp. Links naast de boom de omnibus, met een houten bord op de koets waarop 'spoorwegdienst' staat. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. Sinds 18 december 1865 was ook Alkmaar via de trein verbonden met de rest van het land. Om reizigers naar het splinternieuwe HSM-station te vervoeren, werden ook hier omnibussen ingezet. Stalhouder Wijnkamp verzorg de de eerste omnibusdiensten, die reden in aansluiting op de vertrekkende treinen. Vanaf 1 oktober 1893 volgde de Alkmaarsche Tramvereeniging het voorbeeld van Wijnkamp. De Alkmaarsche Tramvereeniging was ontstaan uit de N.V. Tramomnibusdienst Noordkennemerland. Die vereniging exploiteerde sinds 1890 een omnibus tus sen Alkmaar en Bergen, via Egmond aan Zee. Maar de resultaten van deze dienst vielen tegen, dus werd de exploitatie opgeheven. Het materiaal en de paarden werden gekocht door zestien personen, die een dienst rechtstreeks naar Bergen openden op 15 mei 1892. Deze zestien personen verenigden zich in de Alkmaarsche Tramvereeniging. Helaas voor de vereniging bleek dat de dienst alleen lucratief was in de zomermaanden. Er werd OUDALKMAAR - 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 5