■f.hi A g 500 JAAR GROTE KERK 4 ALKMAAR VARIA -fr" ■tjoenmjngitefctttjer \txm mit Èruimatm au 'ij- wötiwsegfiettdïtKtfttt ^mtarglrtoethtrmgaetmrbi j amïjicurt mitjmant oofrin itotAöifaiitm fd mft glfrorf* (i uflttturijtr ujfrtftt al tadtiut f V WJ^it&teurttttïiiiuto«E icum^inultrrmöifaait^ J c licucr tut Qtiffïriti Dupff fuTOtiateemtottttriottfr. O# wuugljttfr i$ op uu tutrtuut; t$ ui rmgtic outer ïugï|ttMr pmtef utftl öutfttwr 0 Ktn urftj pettfm m tm tel? &if ttljaium J titfb mtgPtmt k vb RECTIFICATIE In de vorige OA stond een stukje over 'Museum de Grote Kerk' in de Varia. Daarin was opgenomen dat dankzij bemiddeling van pastoor Van Waterlant (bij Bossu) Alkmaar in 1566 gespaard bleef van verwoesting. Het juiste jaartal is echter 1571. TEN SLOTTE De Alkmaarse kloosters moeten veel meer handschriften in hun bezit hebben gehad tijdens de late middeleeuwen. Maar we hebben nu nader inzicht in wat de broeders en zusters lazen ter verdieping van hun geestelijk leven en welke boeken zij gebruikten in de praktijk van alledag. Bovendien hebben we nu via de bezittersnotities een mooi beeld gekregen hoe die boeken in die tijd binnen de kloosters werden doorgegeven. Nader onderzoek is zeker op zijn plaats, met name naar twee andere getijdenboeken die in 1876 door de Sint Laurentiusparochie in Alkmaar werden geschonken aan het Bisschoppelijk Museum in Haarlem (nu in museum Het Catharijneconvent). Het is (nog) niet duidelijk of ze in het bezit geweest zijn van de minderbroeders... (maar dat zou wel voor de hand liggen). Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. NOTEN 1. Karl Stooker Theo Verbeij, Collecties op orde. Middelneder landse handschriften uit kloosters en semi-religieuze gemeen schappen in de Nederlanden, 2 delen, Leuven 1997[Miscel lanea Neerlandica XVI], II p.10-12. De website Monasticon Trajectense (VU Amsterdam) bevat overigens de vindplaatsen, bezitterskenmerken en een summiere omschrijving van de inhoud van de vijf handschriften van het Oude en Jonge Hof. 2. J. Deschamps, Middelnederlandse handschriften uit Europese en Amerikaanse bibliotheken, Leiden 1972, nr. 53 p. 161. 3. Anna Dlabacova, Literatuur en observantie:de Spieghel der volcomenheit van Hendrik Herp en de dynamiek van laatmid deleeuwse tekstverspreiding, Hilversum 2014 [Middeleeuwse Studies en Bronnen CXLIX], p.149-152. 4. Zie de Bibliotheca Neerlandica Manuscripta Impressa (bnm-i. huygens.knaw.nl); het wordt gedateerd op 1430 op grond van de zondagsletter in relatie tot Pasen. 5. Regionaal Archief Alkmaar (RAA), Regestenverzameling 1 Paro chies, kloosters etc, regesten 141 en 151. 6. RAA, ibidem, regest 214: Marytgen Symonsdochter van Veen. Haar naam treffen we ook aan in de regesten 211 (1531) en 221 (1537). 7. Gelukkig heeft het Ruusbroecgenootschap in Antwerpen een gedeelte hiervan (f.203r-228r) op microfilm vastgelegd, zodat we nog enig beeld hebben van dit handschrift. 1 A y Boetepsalmen en litanieën in het getijdenboek uit 1453 van de franciscanen, met op deze pagina de beginregel: Heer hoer mijn ghebet. Koninklijke Bibliotheek Den Haag n: i-r r- özpy.ry-ï 22 - OUDALKMAAR Op vrijdagavond 16 febr. jl. kon vanaf het Canadaplein een grote menigte op de muren van de Grote Sint Laurenskerk een spectaculaire klank-en-licht-show volgen over de rol die die kerk gespeeld heeft in de geschiedenis van Alkmaar. Daarmee begon het feest om te vieren dat precies 500 jaar geleden de bouw van die Grote Kerk voltooid zou zijn. Die bouw was ongeveer vijftig jaar eerder begonnen kort nadat in 1468 de toren van de laatste voorganger van de kerk was ingestort en daarbij twee 'bagijntjes' van het nabij gelegen klooster 'Oude Hof' waren omge komen. Maar is een bouwwerk ooit voltooid? De toren op de viering met daarin klokken waarvan de oudste het jaartal 1525 draagt, is er waarschijnlijk later opgezet. En dat wat er in 1518 wel was, is dat er nog steeds? Regelmatig is melding gemaakt van onderdelen of voorwerpen die al weer verdwenen zijn. Het befaamde altaardrieluik van Maerten van Heemskerck is al in vroege jaren verkocht en in de domkerk van Linköping in Zweden terecht gekomen. Overigens zullen de beide zijluiken daarvan deze zomer tijdelijk even terugkomen. Verder zouden er tijdens de Beeldenstorm van 1566 ook heel wat beelden kapot geslagen zijn. Het lijkt er zelfs op dat het alle beelden zijn geweest, althans op twee na want de beelden buiten op ca. 30 meter hoogte in de beide transeptmuren waren voor de vernielers kennelijk onbe reikbaar. Die beelden stellen de twee patroonheiligen van de kerk voor, Matthias en Laurentius, beiden ook martelaar. Matthias, die de plaats van Judas als apostel innam, staat in de muur aan de Canadapleinkant en houdt al de bijl in de hand waarmee hij zou worden doodgesla gen. En Laurentius, wat moeilijker zicht baar vanuit de Kerkstraat, houdt een rooster vast dat overigens pas enkele jaren geleden is aangebracht, dus wel heel lang nadat het origineel al in 1730 naar bene den gevallen was. Maar zo weten we dus weer dat hij op een rooster de marteldood gestorven is waarvan het verhaal gaat dat hij toen in het Latijn gezegd zou hebben "assum est, versa et manduca", wat vrij vertaald zoiets betekent als: "ik ben al gaar, draai me maar om en eet smakelijk!'' Over de (bouw)geschiedenis van de Grote Kerk is al veel geschreven, meestal nogal wetenschappelijk. Onze HVA heeft dit in 1996 ondervangen met een zeer leesbaar en fraai geïllustreerd boek van Carla Rogge: 't Cieraedt van onse stadt. En verder is natuurlijk veel informatie over de kerk zelf maar ook over het feestprogramma dit jaar te vinden op www.grotekerkalkmaar.nl. Wij noemen alvast een lezing van het Alkmaars Historisch Café door Karel Emmens over de bouwgeschiedenis van de Grote Kerk op 24 april en een musical over Maria Tesselschade door Theatergroep Horizon van 23 t/m 27 mei, en natuurlijk de spectaculaire "Klim naar de Hemel". OUDALKMAAR - 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2018 | | pagina 13