PAFAFA-COURANT De Sint Laurentiusgroep bij het jubileum in 1956. Collectie scouting St. Laurentius Oosters goochelaar' maar is gewoon een afkorting van Padvinders Fancy Fair en werd gehouden in het bevrijdingsweekend begin mei. De eerste vermelding vond ik in De Vrije Alkmaarder van 27-4-1949: "Een bonte rij van vermakelijkheden treft men op het Phoenixterrein aan, zoals schiet tent, blaasvoetbal, vliegtuigtent, vogelpik, spijker slaan, ballonploffen, Chineac, ringsteken, doolhof, rad van avontuur enz.. Voorts wordt een gezellig zitje ingericht voor koffie, thee en muziek. Oudere mensen die het te ver lopen vinden naar de Zandersloot kunnen vanaf de Mient met de Jan Plezier. Er wordt door de leiding met koortsachtige ijver gewerkt om alles voor elkaar te krijgen" en door een zetfout in de krant werd zelfs melding gemaakt van 'moeders die zagen en timmeren'. Het werd er razend druk, "heus het is er alleraardigst en er is een rijwielstalling ook." Tussen de regels door valt te lezen dat bevrijdingsdag in de stad toch maar een saaie boel was. In 1953 werd geconcludeerd dat pafafa een echt Alkmaars feest was geworden. De Alkmaarsche Courant ruimde er een aparte pagina voor in waar ook uitgelegd werd wat de padvindersbeweging eigenlijk inhield, want 'een padvinder op straat wordt dikwijls bespot'. In 1952 ging de padvinderij voor het eerst 'heitje voor een karweitje' doen rond Pasen, een idee dat overgewaaid was uit Engeland. In 1953 bracht Alkmaar fl. 2000,- op dat vooral bestemd was voor de slachtoffers van de watersnoodramp en om de padvinders daar hulp te bieden. Uit een hordelog- boek van De Geuzen van 4 april 1953: "Om half drie moest de hele horde op het Doelenveld zijn, in werkkleren om een optocht te houden De band i!'s arefjHri- rrrsMrtön *ti i6ef1rriun kirt rtrti bid' nljrt hir- ïfcii ti-i' 0f 93 .2Q dié i'jllir -Htl hit-wfiFjn ktrdfffffl hita. Ir I*r.| ütrnrtt J.t juMfttuflgw 'ilÉA llrtT wil het ja -m iUitij n n-Y> 62 ging voorop en overal liepen leiders en verkenners met grote reclameborden. We gingen door de stad en overal stonden de mensen rijen dik op de trottoirs om naar ons te kijken." In 1956 werd nog eens uitgelegd aan de Alkmaarse bevolking dat padvinders, gidsen en kabouters drie dagen lang 'voor een heitje bereid zijn een karweitje te verrichten'. Iedere jongen of meisje kreeg een blauw werkboekje waarin de aard van het klusje, het bedrag en een paraaf van de opdrachtgever moest worden vermeld, in ruil voor een zegeltje op de deur. De opbrengst van dat jaar was bedoeld voor aanschaf van materiaal voor het zomerkamp. En dan had elke padvinders- of verkennersgroep nog eigen acties. Zo hielden de verkenners van de Laurentiusgroep in 1967 een autowasactie op het Canadaplein terwijl de welpen lucifers gingen verkopen, dit alles om de onkosten van het 35-jarig jubileum te dekken. Misschien is de actie van De Geuzen wel het bekendst geworden, omdat het een lange traditie werd. In 1958 werd gestart met het bakken van oliebollen omdat er geld nodig was voor een nieuw clubgebouw. Het groeide uit tot een enorme organisatie die al meer dan vijftig jaar standhoudt en waarbij inmiddels zo'n 25.000 oliebollen worden gebakken. Maar ook andere groepen hebben tradities opgebouwd van kerststuk jes verkopen of met bloembollen langs de deur gaan. De St. Laurentius verlootte in 1962 zestig diepvries braadkippen. De verkenners van de Don Bosco hielden in de jaren zeventig oud papieracties. "Met een kiloprijs van een kwartje waren wij de koning te rijk." FEEST IN ALKMAAR Een groot evenement is altijd geweest de jaarlijkse Sint Jorisdag op 23 april. Uit een hordelogboek van De Geuzen uit 1953: "'s Morgens vroeg op het Doelenveld verzamelen. Dan gezamenlijk naar het Waagplein. Daar werd de vlag gehesen. De welpen deden daarna de horderoep. De verkenners en de welpen werden geïnspecteerd. Toen gingen we naar school met ons uniform aan. 's Avonds verzamelden we weer op het Doelenveld en gingen weer naar het Waagplein. Burgemeester Wytema inspecteerde samen met districtscommissaris Nieuwenhuysen de Alkmaarse groepen. Daar werd de vlag gestreken en gingen we naar het troephuis voor het Sint Joris kampvuur." Soms was het feest veel uitgebreider, zoals in 1956: "Na de officiële sluiting van de dag op de Stenen Brug, waar de drumband van de RK verkenners de taptoe blies, de vlaggen waren gestreken en het Wilhelmus zachtjes werd gezongen begaven de katholieke padvindersgroepen zich naar hun diverse kampvuren en verzamelden de groepen van de NPV zich voor het troephuis 't Kraaiennest achter de Westerweg. Hier hadden de zeeverkenners een decor van een middeleeuws stadje opgesteld" en werd door de Victoriegroep het verhaal van Sint Joris theatraal uit de doeken gedaan. Wat dacht u van de bijdragen aan de 8 oktoberfees ten? Aan de jeugdoptocht werd enthousiast meegedaan. In het archief van de St. Laurentius groep liggen nog prachtige ontwerptekeningen van praalwagens voor de grote optocht. De eerste DoBo (Don Bosco) praalwagen werd in 1975 gebouwd en had als thema Swiebertje. Er zouden er nog velen volgen. Twee drumbands vonden hun oorsprong in de scouting: de NPV-band en de KV-band. De NPV-band Alkmaar is opgericht door de Dirk Duyvelgroep, maar er deden ook veel trompetters van De Geuzen mee. De Katholieke Verkennersband had zijn wortels 63

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2017 | | pagina 5