PAFAFA-COURANT
De Sint Laurentiusgroep bij het jubileum in 1956. Collectie scouting St. Laurentius
Oosters goochelaar' maar is gewoon een afkorting
van Padvinders Fancy Fair en werd gehouden in het
bevrijdingsweekend begin mei.
De eerste vermelding vond ik in De Vrije Alkmaarder
van 27-4-1949: "Een bonte rij van vermakelijkheden
treft men op het Phoenixterrein aan, zoals schiet
tent, blaasvoetbal, vliegtuigtent, vogelpik, spijker
slaan, ballonploffen, Chineac, ringsteken, doolhof,
rad van avontuur enz.. Voorts wordt een gezellig zitje
ingericht voor koffie, thee en muziek. Oudere
mensen die het te ver lopen vinden naar de
Zandersloot kunnen vanaf de Mient met de Jan
Plezier. Er wordt door de leiding met koortsachtige
ijver gewerkt om alles voor elkaar te krijgen" en door
een zetfout in de krant werd zelfs melding gemaakt
van 'moeders die zagen en timmeren'. Het werd er
razend druk, "heus het is er alleraardigst en er is een
rijwielstalling ook." Tussen de regels door valt te
lezen dat bevrijdingsdag in de stad toch maar een
saaie boel was.
In 1953 werd geconcludeerd dat pafafa een echt
Alkmaars feest was geworden. De Alkmaarsche
Courant ruimde er een aparte pagina voor in waar
ook uitgelegd werd wat de padvindersbeweging
eigenlijk inhield, want 'een padvinder op straat
wordt dikwijls bespot'.
In 1952 ging de padvinderij voor het eerst 'heitje
voor een karweitje' doen rond Pasen, een idee dat
overgewaaid was uit Engeland. In 1953 bracht
Alkmaar fl. 2000,- op dat vooral bestemd was voor
de slachtoffers van de watersnoodramp en om de
padvinders daar hulp te bieden. Uit een hordelog-
boek van De Geuzen van 4 april 1953: "Om half drie
moest de hele horde op het Doelenveld zijn, in
werkkleren om een optocht te houden De band
i!'s arefjHri- rrrsMrtön *ti
i6ef1rriun kirt rtrti bid' nljrt hir-
ïfcii ti-i' 0f 93 .2Q
dié i'jllir -Htl hit-wfiFjn ktrdfffffl
hita.
Ir I*r.| ütrnrtt J.t juMfttuflgw
'ilÉA llrtT wil het ja -m iUitij n n-Y>
62
ging voorop en overal liepen leiders en verkenners
met grote reclameborden. We gingen door de stad
en overal stonden de mensen rijen dik op de
trottoirs om naar ons te kijken." In 1956 werd nog
eens uitgelegd aan de Alkmaarse bevolking dat
padvinders, gidsen en kabouters drie dagen lang
'voor een heitje bereid zijn een karweitje te
verrichten'. Iedere jongen of meisje kreeg een blauw
werkboekje waarin de aard van het klusje, het
bedrag en een paraaf van de opdrachtgever moest
worden vermeld, in ruil voor een zegeltje op de deur.
De opbrengst van dat jaar was bedoeld voor
aanschaf van materiaal voor het zomerkamp.
En dan had elke padvinders- of verkennersgroep nog
eigen acties. Zo hielden de verkenners van de
Laurentiusgroep in 1967 een autowasactie op het
Canadaplein terwijl de welpen lucifers gingen
verkopen, dit alles om de onkosten van het 35-jarig
jubileum te dekken. Misschien is de actie van De
Geuzen wel het bekendst geworden, omdat het een
lange traditie werd. In 1958 werd gestart met het
bakken van oliebollen omdat er geld nodig was voor
een nieuw clubgebouw. Het groeide uit tot een
enorme organisatie die al meer dan vijftig jaar
standhoudt en waarbij inmiddels zo'n 25.000
oliebollen worden gebakken. Maar ook andere
groepen hebben tradities opgebouwd van kerststuk
jes verkopen of met bloembollen langs de deur
gaan. De St. Laurentius verlootte in 1962 zestig
diepvries braadkippen. De verkenners van de Don
Bosco hielden in de jaren zeventig oud papieracties.
"Met een kiloprijs van een kwartje waren wij de
koning te rijk."
FEEST IN ALKMAAR
Een groot evenement is altijd geweest de jaarlijkse
Sint Jorisdag op 23 april. Uit een hordelogboek van
De Geuzen uit 1953: "'s Morgens vroeg op het
Doelenveld verzamelen. Dan gezamenlijk naar het
Waagplein. Daar werd de vlag gehesen. De welpen
deden daarna de horderoep. De verkenners en de
welpen werden geïnspecteerd. Toen gingen we naar
school met ons uniform aan. 's Avonds verzamelden
we weer op het Doelenveld en gingen weer naar het
Waagplein. Burgemeester Wytema inspecteerde
samen met districtscommissaris Nieuwenhuysen de
Alkmaarse groepen. Daar werd de vlag gestreken en
gingen we naar het troephuis voor het Sint Joris
kampvuur." Soms was het feest veel uitgebreider,
zoals in 1956: "Na de officiële sluiting van de dag op
de Stenen Brug, waar de drumband van de RK
verkenners de taptoe blies, de vlaggen waren
gestreken en het Wilhelmus zachtjes werd gezongen
begaven de katholieke padvindersgroepen zich naar
hun diverse kampvuren en verzamelden de groepen
van de NPV zich voor het troephuis 't Kraaiennest
achter de Westerweg. Hier hadden de zeeverkenners
een decor van een middeleeuws stadje opgesteld"
en werd door de Victoriegroep het verhaal van Sint
Joris theatraal uit de doeken gedaan.
Wat dacht u van de bijdragen aan de 8 oktoberfees
ten? Aan de jeugdoptocht werd enthousiast
meegedaan. In het archief van de St. Laurentius
groep liggen nog prachtige ontwerptekeningen van
praalwagens voor de grote optocht. De eerste DoBo
(Don Bosco) praalwagen werd in 1975 gebouwd en
had als thema Swiebertje. Er zouden er nog velen
volgen.
Twee drumbands vonden hun oorsprong in de
scouting: de NPV-band en de KV-band. De NPV-band
Alkmaar is opgericht door de Dirk Duyvelgroep,
maar er deden ook veel trompetters van De Geuzen
mee. De Katholieke Verkennersband had zijn wortels
63