I 1 - Jp5ns T. J <ï'T Zee en strand van Bergen en Egmond en het uitge strekte duingebied tussen Bergen en Schoorl waren onderwerp van zijn schetsen en schilderijtjes. Met potlood en aquarel zijn deze kleinere stukken vast gelegd. Pieterse ging met schilderkist en viskrukje op pad en legde zo de landerijen en de polders rond Alkmaar vast voor het nageslacht. Zo ook veel koei en, paarden, zwanen, varkens, schapen en pauwen. RECLAMETEKENEN In 1936 en 1938 volgde hij opleidingen voor recla metekenaar en etaleur. Beide studies werden met zeer goed gevolg afgerond. Interessant zijn interpre taties van filmaffiches uit die tijd, waarin de invloed is te zien van Art Nouveau. Opvallend geschilderd in plakkaatverf, strakke lijnen, hoofdrolspelers met de passende gezichtsuitdrukkingen, bijzondere teksten, lettertype en kleurcompositie. Dit werk valt op door het kleurgebruik en letterte kenen met subtiele humor in een aantal gebruikte spreuken. Deze vorm van reclamewerk uit de jaren 1930 geeft een mooi tijdsbeeld van de aangeboden koopwaar en de toentertijd geldende prijzen. Verder heeft Hendrik Pieterse nooit een opleiding gehad. Hij wilde geen les, hij was een autonome man, en wilde zich ook niet aansluiten bij kunste naarsgroepen zoals het Alkmaarse 'Doorwerken' dat in 1936 door onder anderen Koos Stikvoort en Dirk Oudes was opgericht. Wel was hij een veelzijdig kunstenaar. Naast het schilderen maakte hij ook houtsnijwerk, onder meer beeldjes van 10-30 cm. groot, stadswapens in de kastdeur, kapstokken, een groot beeld van het gezin, een groot kruisbeeld met rozen, maar ook kleine kruisbeeldjes, een grote kerstman en kerststallen. Ook boetseerde hij beelden, zoals Beethoven en Le Penseur van Rodin. OORLOGSJAREN Na de dood van zijn moeder leerde mijn vader Trien Groenland, mijn moeder, kennen. Zij trouw den in 1938 en woonden op de Boezemsingel op het Schermereiland. Van daaruit verhuisden mijn ouders met Kees naar de Stationsstraat waar ik werd geboren. De Tweede Wereldoorlog was met allerlei ellende aan de gang: bommen om het huis en in de buurt; mensen die geen brandstof hadden, eten van de gaarkeuken, tekort aan allerlei essentiële dingen zoals kleding, schoenen etc. Mijn ouders waren creatieve mensen. Maakten zelf speelgoed voor De Tienenwal 16 Het Schermereiland met zicht op de Accijnstoren denk ik te oud. Dus stapte ik met mijn vader, mijn kleine handje in zijn grote knuist, door Alkmaar waar hij mij leerde kijken naar de mooie oude gebouwen, de kleuren en de composities. Hij had altijd een klein schilderijlijstje mee en leerde me een uitsnede te zien: "Zus, zo moet je kijken." Langs de prachtige grachten, kijkend naar de oude bomen, die toch weer gingen bloeien en de vogels, hertjes en apen in de Hout. Hij noemde dat de 'tempel van ongekor- ven hout', het was voor hem waardevoller dan de zondagse kerk. Uit die tijd zijn er tekeningen van de Tienenwal, Accijnstoren en de Bierkade, en de toen malige 'skyline' gezien vanaf het Schermereiland, de Molen van Piet, de Oudegracht en sneeuwruimers van de werkverschaffing. In de oorlogsjaren was Godijn van de latere Victrix puddingfabriek een soort maecenas voor Hendrik Pieterse. Hij schilderde voor het bedrijf en ver diende daar wat mee. Later werd er geld verdiend door klompen te beschilderen voor de verkoop aan toeristen. ons, bakten zelf lekkers van een klein beetje meel en wat melk en een ei van de boer, waar moeder wat huishoudelijk werk deed. Vader hoefde niet in de 'werkverschaffing'. Anderen wel, die moesten bijvoorbeeld sneeuwruimen. Hij was rugpatiënt en Sneeuwscheppers 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2017 | | pagina 10