Netty Bleichrodt-Vegter iui in nei jaar ±3±ö rung in ue uruie 01 omi LaurensKerK in AiKmaar een paneel waarop in 1504 de door de Kerk voorgeschreven daden van christelijke naastenliefde waren geschilderd, De Zeven Werken van Barmhartigheid. Geen bron vertelt ons wie de opdrachtgevers waren en wie de schilder was van dit laatmiddeleeuwse werk. Uitsnede van het vijfde tafereel van De Zeven Werken van Barmhartigheid De beroemde kunsthistoricus M.J. Friedlander gaf in 1904 de schilder van De Zeven Werken maar de naam 'De Meester van Alkmaar' waarmee hij toegaf dat hij zijn werkelijke naam niet met zekerheid kon vaststellen. Voorzichtig veronderstelde hij dat de Meester van Alkmaar mogelijk Cornelis Buys was, over wie Carel van Mander al in 1604 in Het Schil- derboeck schreef dat Jacob Cornelisz. van Oostsanen "hadde oock eenen Broeder dat een fraeij Schilder was gheheeten Buys". Over Buys zelf spreekt Van Mander echter niet. We zijn nu eeuwen verder en nog altijd is niet zeker 34 of Buys de schilder van De Zeven Werken is. Over de vraag wie de opdrachtgevers waren lopen de meningen iets minder uiteen. Het vermoeden bestaat dat het de Heilige Geestgasthuismeesters waren die de opdracht gaven, maar waarom zij die opdracht gaven is bij mijn weten nooit serieus on derzocht. Naast al deze onzekerheden is er ook nog het monogram, geschilderd in het eerste tafereel. Deze paraaf wordt algemeen gezien als het huismerk van de schilder maar ik heb daarover mijn twijfels. In de Middeleeuwen was schilderen een ambacht. De opdrachtgever bepaalde de voorstelling en de schilder was de uitvoerder. Hij werkte uitsluitend in opdracht. Grote ateliers schilderden soms populaire, meestal bijbelse onderwerpen 'op voorraad'. De naam van de schilder was van ondergeschikt belang. WAT IS OP HET SCHILDERIJ TE ZIEN? 'De Meester van Alkmaar' heeft De Zeven Werken van Barmhartigheid op een houten paneel geschil derd in zeven afzonderlijke taferelen. In vrolijke kleuren kunt u zien hoe in een Hollands stadje hulpbehoevende mensen worden verzorgd door hun medeburgers. De kijker voelt zich betrokken bij dit liefdevolle gebeuren. In alle taferelen is Christus geschilderd. In vier tafere len staat hij tussen groepjes hulpzoekenden en lijkt daar ook zelf bij te horen. Hij is duidelijk tevreden over de manier waarop deze arme mensen worden opgevangen. In het zesde tafereel lijkt hij de werken Tweede tafereel Eerste tafereel 35

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2016 | | pagina 5