Alkmaar varia één van de oprichters van onze Historische Vereniging, was eigenaar van Huize Voorhout, het Hooge Huys en Huize De Dieu. De collectie van het echtpaar Buur-Hofstee was ter aankleding onderge bracht in het Hooge Huys en het naastge legen achttiende-eeuwse pand Huize De Dieu in de Langestraat. Dr. Hofstee had Huize De Dieu gekocht van de erfgenamen van Frederica van der Feen de Lille, geboren jonkvrouw Fontein Verschuir. Huize De Dieu werd na de verwerving intern verbonden met het Hooge Huys en kreeg naast kantoren op de verdieping een representatieve functie. Het schilderij 'Vox Populi' hing vervolgens decennia lang, tot de zomer van 2015, hoog in het trappen huis. In 2015, na wisseling van eigenaar, dreigde het werk geveild te worden bij Christie's. Dankzij royale schenkingen van Alkmaarders kon het verworven en gegeven worden aan de Historische Vereniging Alkmaar met als voorwaarde dat het op een voor het publiek toeganke lijke plek zou komen te hangen. In de St. Laurentius is het volledig op zijn plaats, vanwege de tijd van ontstaan en de pre-rafaëlitische schilderstijl. De muur schilderingen van Alexander Klazener, de kruiswegstatiën en het 'Bloedwonder van Alkmaar' zijn er ook mee verwant. Alkmaar heeft de 'Vox Populi' behouden en het interieur van de St. Laurentiuskerk is verrijkt met een 'ware parel'. kocht het rooms-katholieke echtpaar Buur-Hofstee, mede-eigenaren van de verzekeringsmaatschappij 'Hooge Huys' te Alkmaar, vele schilderijen, kunstwerken en antiek. Zij waren zeer gesteld op het werk van Karel Verlat. Dr. Henk Hofstee, vader van Anna Gertrude Buur-Hofstee en Op vrijdag 28 augustus 2015 overhandigde het bestuur van de Historische Vereniging Alkmaar het schilderij 'Vox Populi' aan het bestuur van de R.K. Parochie HH Matthias- Laurentius. Het grote schilderij hangt nu op een centrale plek, links van het liturgisch centrum in de doopkapel. Dit artikel is een bewerkte versie van de lezing die bij die gelegen heid gegeven werd door kunsthistoricus Harold D.E. Bos, voormalig voorzitter van de HVA. 2016: het Jan Wilsjaar Restauratie Pelsorgel Muurschilderingen De Vox Populi vlak na de onthulling. Foto Mark Koning Harold Bos houdt de lezing. Foto Mark Koning 22 Oud Alkmaar 2016 Op 23 april a.s. wordt in het restaurant onder de tribune van de drafbaan de wandelkaart van Wils gepresenteerd. Het is een activiteit in het programma dat de Stichting 'Alkmaarders op de Kaart' opgesteld heeft rond de Alkmaarse architect Jan Wils (1891-1972). Hij werkte in de tijd van Berlage en Frank Lloyd Wright voornamelijk in en rond Den Haag. Wils werd echter vooral bekend door zijn Amsterdamse jaren. Hij ontwierp het Olympisch Stadion en de ervoor geplaatste Citroëngarages. Voor architectuurtijdschriften schreef hij artikelen en hij was in het verenigingsleven actief. De wandeling gaat langs zijn geboorteplek, de drafbaantribune en de gebouwen die Wils ontwierp in Alkmaar rond het Nassauplein en de Kennemerstraatweg. Ook komt er deze zomer een expositie bij de Kunstuitleen over Wils zijn bijzonder productieve architectenleven en er zal een lezing gehouden worden. De kleinkinderen van Wils helpen de Stichting door voorwerpen uit eigen archief naar Alkmaar te laten komen zoals foto's, schetsontwerpen oorkondes en een schilderij. De plaquette die herinnert aan de geboorteplek van Jan Wils is niet moeilijk te vinden op het voormalige V&D-gebouw. U ziet tweemaal geschiedenis. Op 17 september 2014 startte de inzamelingsactie 'Adopteer een pijp' voor restauratie en verplaatsing van het Pelsorgel van de St. Laurentiuskerk aan het Verdronkenoord. Het kerkorgel is in 1950 gebouwd en geplaatst door het Alkmaarse bedrijf Pels en Zn. Dit bedrijf behoorde tot de grootste en bekendste orgelbouwers in Europa. In de jaren zeventig is het orgel verplaatst naar het noordertransept; een inmiddels betreurde verplaatsing. Het orgel vervuilde en kwam in een zodanige staat dat restauratie noodzakelijk bleek. Toen tachtig procent van het begrote bedrag binnen was, durfde de Stichting de Alkmaarse Cuyperskerk te starten met het project. Half januari jl. begon de ontmanteling van het orgel en volgens planning kan het in juni a.s. weer te zien en te horen zijn. Het Pelsorgel hangt dan op de oorspronkelijke plek: op het koorbalkon boven de ingang. Na de ontmanteling voor een grote revisie van het Pelsorgel in de St. Laurentiuskerk aan het Verdronken- oord kwamen twee van de vier muurschilderingen van Alexander Klasener (1826-1912) te voorschijn. Men wist dat de kunstwerken er waren, maar ruim veertig jaar hing het orgel ervoor. Op 19 februari jl. zijn de muurschilderingen onthuld. Ze vertellen het verhaal van het 'Bloedwonder van Alkmaar'. De onthulling bracht nog wel een verrassing. Er bleek een Latijnse tekst uit 1874 onder de schilderingen te staan. De woorden laten de betrokkenheid destijds zien van mensen bij de gemeenschap. Bij een bijzondere gebeurtenis schonk men vaak iets aan de kerk. Vertaald staat er: 'J.A. van den Bosch Ja. Albeda Jelgersma, sinds 6 mei vijf maal vijf jaar echtgenoten, hebben bij gelegenheid van het eerste priesterjaar van hun zoon, de eerwaarde heer Petrus Adrianus op 18 augustus in het jaar des heren 1874 deze beeltenissen ten geschenke gegeven.' Het is een interessante tekst omdat Van den Bosch een bekende naam is in Alkmaar. De muurschilderingen zullen zichtbaar blijven, want het Pelsorgel gaat terug naar zijn oorspronkelijke plek op het koorbalkon. Oud Alkmaar 2016

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2016 | | pagina 13