berg'. In 1866 kwam Klasener naar Alkmaar
waar hij zich blijvend zou vestigen in het
fraaie woonhuis Kennemerpark 32.
Alexander Klasener had vanuit het
Roermondse atelier de opdracht gekregen
het interieur van de St. Laurentius te
beschilderen, er was blijkbaar weer geld. In
1867 kwam de triomfboog gereed en de
eerste kruiswegstaties kwamen in 1868
gereed. In dat jaar nam hij ontslag bij
'Cuypers en Stoltzenberg' en vestigde zich
als zelfstandig kerkschilder. Enkele jaren
later vervaardigde hij de muurschilderingen
van het 'Bloedwonder van Alkmaar'
(1874-1880) en het Maria-altaar. Voor twee
muurschilderingen heeft ruim veertig jaar
het latere Pelsorgel gehangen. Dit orgel
staat momenteel bij de restaurateur. Als
het halverwege dit jaar terugkomt, zal het
op het balkon bij de ingang van de kerk
gezet worden en zijn de muurschilde
ringen van Klasener blijvend zichtbaar.
Klasener was niet alleen zelfstandig
kerkschilder. Hij gafdaarnaast ook
schilderlessen aan de Koninklijke Kunst
academie in Den Haag. Eén van zijn latere
leerlingen was de Alkmaarse kunstschilder
Koos Stikvoort (1891-1976).
Tijdgenoot van Alexander Klasener was de
kunstschilder Michel Marie Charles (Karel)
Verlat. Deze Belgische schilder leefde van
1824-1890 en studeerde eveneens aan de
Antwerpse academie. Hij werd in België
wel de 'Rembrandt van Vlaanderen'
genoemd. Door toedoen van een wel
gesteld familielid was hij in 1850 in de
gelegenheid om zijn studie in Parijs voort
te zetten. Hij zou er achttien jaar blijven
en studeerde onder andere bij de in
Dordrecht geboren Ary Scheffer (1795
1858), in die tijd een beroemdheid in Parijs.
Daarna studeerde Verlat aan de Academie
des Beaux-Arts in Parijs.
Bijbelse voorstellingen werden tot de tijd
van de opbloei van het katholicisme in de
negentiende eeuw veelal geschilderd
vanuit een door de eeuwen heen doorge
geven oude beeldtraditie. Karel Verlat
voelde echter de behoefte om zelfter
plaatse van de 'heilige geschiedenis' zijn
bijbelse taferelen naar waarheid weer te
geven. Hij wilde de bodem waarop
Christus geleefd had naar de natuur
afbeelden en, uitgaande van de stelling dat
de kenmerken van het volk hetzelfde
waren gebleven, het ras bestuderen. Zo
vertrok hij in augustus 1875 voor een half
jaar naar Caïro, vervolgens reisde hij naar
Palestina en maakte een tocht langs vele
bijbelse plaatsen en ging via de Dode Zee
terug naar Jeruzalem waar hij nog twee
jaar verbleef. In deze periode ontstond het
doek 'Vox Populi'. Het schilderij toont het
dramatische moment dat Pilatus het volk
de keus voorlegt: wie wordt vrijgelaten,
Jezus ofBarabas. Het volk kiest Barabas.
Het doodvonnis van Jezus is daarmee
getekend. Hij staat op het doek centraal
belicht, met gebonden handen verheven in
het midden. Om hem heen een menigte
opgewonden figuren.
'Vox Populi' ging mee vanuit Jeruzalem
toen Verlat door de Belgische minister van
Cultuur gevraagd werd om de eerste
directeur te worden van het nieuwe
Antwerps museum. Het grote doek heeft
tot de jaren vijftig in het Antwerps
museum gehangen. Via de kunsthandel
Portrettekening
van de schilder
Karei Verlat.
VERLAT, SCHILDER VAN 'VOX POPULI'
20 Oud Alkmaar 2016
VAN JERUZALEM NAAR ALKMAAR
Oud Alkmaar 2016 21