Truus Wijsmuller.
Een vrouw uit duizenden
Lida Boukris-Jong
Links is perron 2-3
te zien met in de
verte de uit 1878
overkapping en
daarboven de in
2015 gebouwde
nieuwe traverse.
FotoJ. Drewes
NS-architect Cees Douma. Het nieuwe
station moet de parkeerdruk op Station
Alkmaar verminderen en biedt de kans op
ontwikkeling van scholen en kantoren er
omheen. De perrons worden te kort voor
de spitstreinen. NS lost dit op door het
inzetten van dubbeldekkers die vanaf
september 1985 gaan rijden op de lijn Den
Helder - Alkmaar - Amsterdam.
In deze periode ondergaat het Station
Alkmaar nog een aantal kleine
verbouwingen. Zo komt er een nieuw
dienstgebouw voor NS-medewerkers aan
de westzijde van de tunnel met op het
stationsplein een GWK-kantoor. De tunnel
zelfwordt verbouwd en krijgt opgaande
roltrappen naar de perrons en naar de
uitgang centrumzijde.
In 1996 wordt NS opgesplitst: Pro Rail
komt en NS krijgt de divisies NS-Reizigers,
en NS-Stations. Met NS-stations wil NS de
stations commercieel uitbuiten. Daartoe
verbouwt NS in 1998 het Station Alkmaar.
Het station krijgt een Café T, Albert Hein,
Free Record Shop en een Etos. Bijzonder is
de stripwinkel op perron 2 en 3. Voor de
nieuwe winkels wordt perron 1 versmald:
onder de monumentale luifel komt een
uitbouw. Aan de voorkant komt een serre
van glas en hout met een zinken dak dat
doorloopt tot het GWK-kantoor: een
tweede inbreuk op het originele uiterlijk,
ooit bepaald door ir. K.H. van Brederode.
Ter compensatie krijgen de vensters van
de bovenverdieping hun originele
roedenverdeling terug en wordt het
gebouw zacht geel geverfd.
De Bellotunnel en de verdwijnende oude
industrie betekenen nieuwe mogelijkheden
voor de noordzijde van het Station
Alkmaar. Op de plaats van de gesloopte
woningen aan de Wognumsebuurt en de
uitgebrande conservenfabriek van
Hoogenstraten komen in 1990 het UWV, de
BVG en het Hooge Huys. Op de plaats van
het slachthuis komt eerst de Rechtbank
en daarna het Horizon College. Deze
ontwikkelingen passen in het idee scholen
en kantoren bij stations te bouwen zodat
het verkeer over de weg vermindert.
De meeste informatie is terug te vinden in: J. Kok, Stoomtrams rond Alkmaar (Schoorl 1981),
Guus Veenendaal, Spoorwegen in Nederland, van 1834 tot nu (Amsterdam 2004) en Theo Fikkers,
Station Alkmaar, een bouwhistorische verkenning (uitgegeven door Pro Rail in 2004).
38 Oud Alkmaar 2015
Negen maanden duurden de 'kindertransporten', het programma waarmee Joodse
kinderen uit nazi-Duitsland van 1938 tot 1939 naar Engeland werden gebracht.
In Nederland was Truus Wijsmuller-Meijer, geboren in Alkmaar, de spil van deze
reddingsoperatie.
Op de Mient, een gracht met deftige
winkels, woont op nummer 22 rond 1900
het gezin Meijer. Jacob Meijer is drogist/
apotheker en werkt als zelfstandig
filiaalhouder van de Centraal Apotheek.
Zijn vrouw Bertha Hendrika Boer is
zelfstandig modiste. Op 21 april 1896 wordt
hun dochter Geertruida geboren, ze
noemen haar Truus. In 1902 volgt een
zoon, Jacobus Alexander.
Het gezin Meijer is liberaal hervormd en
Truus' moeder is actiefop politiek en
sociaal gebied. Truus groeit op tot een
liberaal denkend mens en ziet in haar
moeder een voorbeeld. Ze herinnert zich
dat haar vader een bezoeker die op Joden
scheldt meteen van repliek dient. Na WO I
neemt het gezin kinderen op uit Duitsland
en Oostenrijk om aan te sterken. Later zegt
ze in een interview "(daarom) ben ik van
huis uit gewend om altijd op te komen
voor de mensen die het werkelijk ook
verdienen en nodig hebben."
Truus wordt in 1911 toegelaten tot de
Handelsschool. In het verslag van de
lerarenvergadering van 8 november wordt
over Truus genoteerd: "Algemeen stelt
men een gebrek aan aanleg vast bij
Geertruida Meijer." Een halfjaar later is
het er niet beter op geworden. "Men acht
het geval Geertruida Meijer wanhopig, Rechts het pand
ook al is zij ijverig". Truus behaalt op haar Mient nr. 22, nu
rapport dikke onvoldoendes en blijft dan nr. 14 Foto Regio
ook zitten in de eerste klas. Als de familie Holland
Meijer in 1913 verhuist naar Amsterdam Makelaardij
Oud Alkmaar 2015 39