Als in december de eerste elektrische
treinen vanuit Haarlem en Amsterdam
naar Alkmaar rijden, hangen langs de lijn
mensen de vlag uit en is er in het Alkmaarse
stadhuis een receptie. Vanafz5 maart 1950
is er weer dubbel spoor waardoor dan de
kaasmarktexpres op kaasmarktvrijdagen
rechtstreeks tussen Alkmaar en
Amsterdam CS kan rijden. Een tunnel
in de Bergerweg wordt aangelegd en op
8 oktober 1956 tijdens Alkmaars Ontzet
feestelijk geopend. Een hobbel voor het
wegverkeer is daarmee weggenomen.
Het treinvervoer richting Den Helder en
Hoorn wordt na de oorlog hervat met
stoomtreinen. In mei 1951 komen de eerste
diesel-elektrische treinen tussen Den
Helder en Alkmaar met drie ritten per dag
en twee jaar later verdwijnt op deze lijn de
stoomtrein. De spoorlijn Alkmaar - Hoorn
is nog tot 12 juni 1955 met de stoomtrein
verzorgd. Vanaf1 juni 1958 kunnen treinen
naar Den Helder en Hoorn rijden over een
nieuwe tweebaans ophaalbrug over het
Noordhollands Kanaal die de eenbaans-
draaibrug bij Station Alkmaar vervangt.
De stoomtram Alkmaar - Bergen aan Zee
overleeft als enige stoomtram voor
personenvervoer de oorlog, maar de lijn is
niet meer rendabel en op 31 augustus 1955
rijdt een afgeladen Bello voor het laatst op
deze lijn.
Na de oorlog komt het busvervoer weer
moeizaam op gang. Zo is de bus naar
Friesland een vrachtwagen met oplegger.
De passagiers krijgen elk een kotszakje
mee vanwege het horten en stoten van
deze bus. Voor de bus is de periode
1945-1960 een bloeiperiode. Er zijn nog
maar weinig auto's. De NHADO verzorgt
het busverkeer tussen Bergen, Schoorl en
Alkmaar. De NACO, nu een volledige
NS-dochter, verzorgt het overige busvervoer.
Het Alkmaarse station wordt in 1959-1960
gemoderniseerd. Het hoofdgebouw krijgt
een glazen pui waardoor de eenheid van
het gebouw in de oorspronkelijke stijl uit
1865 voor het eerst wordt doorbroken. Aan
de achterkant van het station waar
voorheen stoomtram Bello reed, opent Van
Gend Loos in 1965 zijn nieuwe complex.
Pakjes worden nog per trein aangeleverd
en per vrachtauto verder vervoerd, De
overslag van vrachtauto op vrachtauto
wordt wel steeds belangrijker.
In de jaren zestig breidt Alkmaar zich
verder uit. De Hoef en Overdie zijn nieuwe
wijken waar vooral Hoogovenarbeiders
wonen. De NS onderzoekt meerdere keren
de aanleg van een Station Alkmaar Zuid bij
de Kalkovensweg, maar ziet daar in 1971
definitief van af.
De huizen van de Wognumsebuurt vallen
onder het Alkmaarse krottenplan en
worden begin jaren zeventig gesloopt.
In 1960 neemt Alkmaar het Basisplan aan
dat voorziet in sloop van de Spoorbuurt.
Er moeten een randweg en kantoren
komen. De plannen zorgen voor leegstand
en prostitutie. De wijk verzet zich hevig.
In januari 1972 besluit de gemeente de
Spoorbuurt niet te slopen en de prostitutie
verdwijnt in juli 1974 naar de Achter dam.
Vanaf1960 neemt de welvaart in heel
Nederland snel toe. Dit leidt tot massa-
motorisering, waarbij de auto op langere
afstanden de trein beconcurreert.
Hierdoor leidt de bevolkingsgroei van
Alkmaar in de jaren zestig van 43.000 naar
52.000 inwoners niet tot extra druk
op het station.
Dit verandert in de jaren zeventig.
Alkmaar krijgt zijn overlooptaak, waar
door veel Amsterdammers zich in Alkmaar
gaan vestigen. Het werk komt niet mee.
Het aantal Alkmaarse treinforensen neemt
snel toe als de eerste overloopwijken
Bergermeer en Huiswaard in 1975 gereed
komen. Dankzij deze twee nieuwe wijken
heeft Alkmaar in 1975 63.000 inwoners.
Voor de bus is niet alleen de auto een
concurrent geworden, maar zeker ook de
bromfiets. De bus krijgt het hierdoor
moeilijk. Dit leidt tot fusies en overnames.
In 1970 neemt de NACO de NHADO over
nadat NHADO-directeur Schalkwijk is
overleden. In 1972 fuseert de NACO met de
NZH die tot dan toe in Zuidelijk Noord
Holland en Zuid Holland rijdt. Het nieuwe
busbedrijf blijft NZH heten.
De Alkmaarse bevolking groeit vrij
snel naar 90.000 inwoners. Het aantal
treinreizigers groeit nog sneller: de
beroepsbevolking groeit veel sneller dan
het aantal Alkmaarse arbeidsplaatsen.
Bovendien gaat de trein steeds meer
studenten vervoeren. Het is vooral het
spitsverkeer dat toeneemt. Vooraanzicht van
In juli 1976 gaat de Bello-tunnel open, het station in 2015.
vooral van belang voor de bewoners van de FotoJ. Drewes
Bergerhof, Blaeustraatkwartier en
Bergermeer. In 1980 krijgt Station Alkmaar
een nieuw perron met de sporen 4 en 5. De
capaciteit van Station Alkmaar neemt zo
met 70% toe en er kunnen intercity's rijden
tussen Den Helder en Amsterdam CS
zonder overstap in Alkmaar.
Ook in 1980 komt het nieuwe Station
Alkmaar Noord, een ontwerp van
De brandweer moet
in 1969 te hulp
komen om de klok
in de vernieuwde
pui van de centrale
hal bij te zetten.
FotoJ. Schoen
DE VERBOUWING VAN 1960
36 Oud Alkmaar 2015
ONTWIKKELINGEN NA 1975
Oud Alkmaar 2015 37