Als in december de eerste elektrische treinen vanuit Haarlem en Amsterdam naar Alkmaar rijden, hangen langs de lijn mensen de vlag uit en is er in het Alkmaarse stadhuis een receptie. Vanafz5 maart 1950 is er weer dubbel spoor waardoor dan de kaasmarktexpres op kaasmarktvrijdagen rechtstreeks tussen Alkmaar en Amsterdam CS kan rijden. Een tunnel in de Bergerweg wordt aangelegd en op 8 oktober 1956 tijdens Alkmaars Ontzet feestelijk geopend. Een hobbel voor het wegverkeer is daarmee weggenomen. Het treinvervoer richting Den Helder en Hoorn wordt na de oorlog hervat met stoomtreinen. In mei 1951 komen de eerste diesel-elektrische treinen tussen Den Helder en Alkmaar met drie ritten per dag en twee jaar later verdwijnt op deze lijn de stoomtrein. De spoorlijn Alkmaar - Hoorn is nog tot 12 juni 1955 met de stoomtrein verzorgd. Vanaf1 juni 1958 kunnen treinen naar Den Helder en Hoorn rijden over een nieuwe tweebaans ophaalbrug over het Noordhollands Kanaal die de eenbaans- draaibrug bij Station Alkmaar vervangt. De stoomtram Alkmaar - Bergen aan Zee overleeft als enige stoomtram voor personenvervoer de oorlog, maar de lijn is niet meer rendabel en op 31 augustus 1955 rijdt een afgeladen Bello voor het laatst op deze lijn. Na de oorlog komt het busvervoer weer moeizaam op gang. Zo is de bus naar Friesland een vrachtwagen met oplegger. De passagiers krijgen elk een kotszakje mee vanwege het horten en stoten van deze bus. Voor de bus is de periode 1945-1960 een bloeiperiode. Er zijn nog maar weinig auto's. De NHADO verzorgt het busverkeer tussen Bergen, Schoorl en Alkmaar. De NACO, nu een volledige NS-dochter, verzorgt het overige busvervoer. Het Alkmaarse station wordt in 1959-1960 gemoderniseerd. Het hoofdgebouw krijgt een glazen pui waardoor de eenheid van het gebouw in de oorspronkelijke stijl uit 1865 voor het eerst wordt doorbroken. Aan de achterkant van het station waar voorheen stoomtram Bello reed, opent Van Gend Loos in 1965 zijn nieuwe complex. Pakjes worden nog per trein aangeleverd en per vrachtauto verder vervoerd, De overslag van vrachtauto op vrachtauto wordt wel steeds belangrijker. In de jaren zestig breidt Alkmaar zich verder uit. De Hoef en Overdie zijn nieuwe wijken waar vooral Hoogovenarbeiders wonen. De NS onderzoekt meerdere keren de aanleg van een Station Alkmaar Zuid bij de Kalkovensweg, maar ziet daar in 1971 definitief van af. De huizen van de Wognumsebuurt vallen onder het Alkmaarse krottenplan en worden begin jaren zeventig gesloopt. In 1960 neemt Alkmaar het Basisplan aan dat voorziet in sloop van de Spoorbuurt. Er moeten een randweg en kantoren komen. De plannen zorgen voor leegstand en prostitutie. De wijk verzet zich hevig. In januari 1972 besluit de gemeente de Spoorbuurt niet te slopen en de prostitutie verdwijnt in juli 1974 naar de Achter dam. Vanaf1960 neemt de welvaart in heel Nederland snel toe. Dit leidt tot massa- motorisering, waarbij de auto op langere afstanden de trein beconcurreert. Hierdoor leidt de bevolkingsgroei van Alkmaar in de jaren zestig van 43.000 naar 52.000 inwoners niet tot extra druk op het station. Dit verandert in de jaren zeventig. Alkmaar krijgt zijn overlooptaak, waar door veel Amsterdammers zich in Alkmaar gaan vestigen. Het werk komt niet mee. Het aantal Alkmaarse treinforensen neemt snel toe als de eerste overloopwijken Bergermeer en Huiswaard in 1975 gereed komen. Dankzij deze twee nieuwe wijken heeft Alkmaar in 1975 63.000 inwoners. Voor de bus is niet alleen de auto een concurrent geworden, maar zeker ook de bromfiets. De bus krijgt het hierdoor moeilijk. Dit leidt tot fusies en overnames. In 1970 neemt de NACO de NHADO over nadat NHADO-directeur Schalkwijk is overleden. In 1972 fuseert de NACO met de NZH die tot dan toe in Zuidelijk Noord Holland en Zuid Holland rijdt. Het nieuwe busbedrijf blijft NZH heten. De Alkmaarse bevolking groeit vrij snel naar 90.000 inwoners. Het aantal treinreizigers groeit nog sneller: de beroepsbevolking groeit veel sneller dan het aantal Alkmaarse arbeidsplaatsen. Bovendien gaat de trein steeds meer studenten vervoeren. Het is vooral het spitsverkeer dat toeneemt. Vooraanzicht van In juli 1976 gaat de Bello-tunnel open, het station in 2015. vooral van belang voor de bewoners van de FotoJ. Drewes Bergerhof, Blaeustraatkwartier en Bergermeer. In 1980 krijgt Station Alkmaar een nieuw perron met de sporen 4 en 5. De capaciteit van Station Alkmaar neemt zo met 70% toe en er kunnen intercity's rijden tussen Den Helder en Amsterdam CS zonder overstap in Alkmaar. Ook in 1980 komt het nieuwe Station Alkmaar Noord, een ontwerp van De brandweer moet in 1969 te hulp komen om de klok in de vernieuwde pui van de centrale hal bij te zetten. FotoJ. Schoen DE VERBOUWING VAN 1960 36 Oud Alkmaar 2015 ONTWIKKELINGEN NA 1975 Oud Alkmaar 2015 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2015 | | pagina 6