naar Bergen en Bergen aan Zee. In 1924 beginnen de heren De Raadt en Kistemaker met een omgebouwde Ford hun busdienst Hoorn - Purmerend - Amsterdam. In 1928 komen de Olympische Spelen naar Amsterdam. Met andere ondernemers stichten De Raadt en Kistemaker dan de Noordhollandsche Auto Car Onderneming. Deze NACO wil profiteren van de topdrukte van de Spelen. De NACO is een NV en valt hierdoor buiten de concessiewet, concurreert kleine ondernemers weg en gaat op het overnamepad. In 1940 verzorgen NV NACO en familiebedrijf NHADO het busvervoer vanafStation Alkmaar met de ATO die de busdienst over de Afsluitdijk verzorgt. Vooral de stoomtram komt zo onder druk. De bus kan overal komen en vraagt slechts om kleine investeringen, dus verdwijnen de stoomtramlijnen naar Haarlem, Purmerend en Egmond aan Zee al voor 1940. De Eerste Wereldoorlog met minder spoorvervoer geeft financiële problemen voor particuliere vervoerders als de HIJSM. De staat grijpt in en dwingt in 1917 samenwerking af Er komt een staatsspoor vervoerder de NS. De NS besluit haar net ook te elektrificeren te beginnen met de grote lijnen. In 1929 zijn de lijnen Alkmaar - Amsterdam en Uitgeest - Haarlem aan de beurt. Het station van Alkmaar krijgt in 1929 een eigen transformatorhuis bij de Watertoren en twee nieuwe seinhuizen bij Bergerweg en Helderseweg. Het perron wordt verlengd en krijgt ook een tweede perronkap richting Noordhollands Kanaal. Er komt een stationsrestauratie en de stationstunnel wordt aangelegd. De loopbrug tussen de sporen 1 en 2 en het spoor voor de stoomtram naar Bergen wordt afgebroken. De rest van de loopbrug krijgt liften en wordt alleen nog voor goederenvervoer gebruikt. Ook het stationsgebouw krijgt met de bouw van de zijpaviljoentjes naast het hoofdgebouw een kleine uitbreiding. De stoomtrein blijft rijden op de lijnen van Alkmaar naar Hoorn en Den Helder. Alkmaar wordt een mi «li». overstapstation. In 1931 gaat de nieuwe dienstregeling met elektrische treinen in. Ondanks de crisis een groot succes. In dat jaar kopen reizigers in Alkmaar 590.000 kaartjes. Dat waren er in 1930 nog 410.000. Op 10 mei 1940 breekt voor Alkmaar de Tweede Wereldoorlog uit met het Duitse bombardement op het Vliegveld Bergen dat in de Bergermeer tegen Alkmaar aan ligt. Al snel arriveren in Alkmaar stampvolle treinen met inwoners van Amersfoort. Zij zijn naar Alkmaar en omgeving geëvacueerd omdat Amersfoort in de Grebbelinie ligt. Generaal Winkelman tekent op 15 mei de capitulatie en geeft op diezelfde dag de NS-directie opdracht de dienst zo spoedig mogelijk te hervatten. De NS heeft daarna de dienstregeling loyaal uitgevoerd, ook rond Alkmaar. De bewoners van Amersfoort kunnen per trein weer naar huis. 5 mei 1942 is het absolute dieptepunt in de geschiedenis van Station Alkmaar. 178 joodse Alkmaarders worden per trein afgevoerd naar de afgesloten joodse wijk in Amsterdam, de eerste stap naar deportatie en vernietiging. Later volgen nog 45joodse Alkmaarders. Slechts 30% van de Alkmaarse joden overleeft de oorlog. Voor inwoners van Den Helder, Petten en Callantsoog die door de Duitsers uit hun huizen zijn verdreven, wordt in 1941/1942 aan de noordkant van Station Alkmaar de wijk Bergerhofgebouwd. Omdat benzine al gauw op de bon gaat, neemt het particuliere autovervoer af en worden treinen drukker. De NACO wordt in 1941 dochter van NS en heeft te lijden onder de brandstofschaarste. De bussen gaan op houtgas rijden. De stoomtram Bergen blijft als enige stoomtram personen vervoeren. Wel wordt in de oorlog de dienst sterk ingekrompen. Vanaf1942 vordert Duitsland steeds meer spoormaterieel. Er rijden minder treinen van en naar Alkmaar. In die treinen is het wel erg druk omdat andere vervoers mogelijkheden ontbreken. Na de Duitse nederlaag bij Stalingrad in 1943 wordt de stemming steeds grimmiger. Het verzet in Nederland wordt dan heviger. In september 1944 kondigt Radio Oranje de algehele spoorwegstaking af. In Alkmaar en omgeving is deze niet geheel gevolgd. 's Nachts en met mist rijdt nog een enkele elektrische trein van en naar Amsterdam. Het Station Alkmaar is de oorlog onbeschadigd doorgekomen. Dit geldt niet voor de spoorlijnen naar Alkmaar. Vooral de lijn Alkmaar - Amsterdam is zwaar beschadigd. Tussen Castricum en Alkmaar is de lijn nog maar enkel spoor. Het herstel is een moeizame operatie omdat er weinig materiaal is. Belangrijk voor het herstel is het deel van de Marshallhulp dat de NS heeft ontvangen. Na de bevrijding keren de eerste in Duitsland tewerkgestelden per stoomtrein via Haarlem terug in Alkmaar. Ze worden in restaurant Kinheim tegenover het station getrakteerd op Hollandse stamppot. Op 25 juli 1945 rijdt de eerste stoomtrein tussen Alkmaar en Amsterdam door de Zaanstreek. In 1946 rijden er nog maar drie treinen per dag naar Amsterdam. Naarmate er meer materiaal komt wordt de dienstregeling uitgebreid. DE ELEKTRISCHE TREIN Prentbriefkaart uit 1923 met de toegang tot de traverse. 34 Oud Alkmaar 2015 1940-1945 NA DE OORLOG Oud Alkmaar 2015 35

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2015 | | pagina 5