dan niet via Haarlem. De lijn is van belang omdat zo de marinestad Den Helder met Amsterdam wordt verbonden. De wet regelt echter niet hoe de lijn gaat lopen. Rijkswaterstaat wil deze spoorlijn laten beginnen in Den Helder en ook via een station in Schagen laten lopen. De spoorlijn moet dan wel door de Heerhugowaard gaan en niet door Langedijk met zijn duizend eilanden, wat veel te duur zou worden. Het station van Alkmaar zou dan ergens ten oosten van het Noordhollands Kanaal komen te liggen. Alkmaarse notabelen kwamen al eerder met het plan een spoorlijn ten westen van het Noordhollands Kanaal aan te leggen. Burgemeester Maclaine Pont brengt dit idee opnieuw in. Het is de goedkoopste oplossing en er is geen tweede brug over het Noordhollands Kanaal voor nodig, stelt hij. Alkmaar wil voor het zuidelijk deel van de lijn zelfs eigen grond gratis ter beschikking stellen. Die eigen grond is de Alkmaarderhout die de gemeente geheel aan de spoorlijn wil opofferen. Gelukkig is Rijkswaterstaat wijzer en besluit de spoorlijn richting Castricum op de oude strandwal tussen Limmen en Alkmaar aan te leggen. De strandwal is van zand. Dat maakt de aanleg een stuk eenvoudiger. De spoorlijn gaat dan om de Alkmaarderhout heen en kruist het Heilooërbos op zijn dunste stuk. Omdat Rijkswaterstaat vasthoudt aan het oorspronkelijke plan het noordelijk deel van de lijn via Schagen aan te leggen, komt er een draaibare spoorbrug over het Noordhollands Kanaal. Daarvoor is het Noordhollands Kanaal te smal en moet dus vergroot worden, ook al vanwege de steeds grotere schepen die er door varen. Om Alkmaar tegemoet te komen krijgt het een station dicht bij de binnenstad, namelijk op zijn huidige plek in de Eendrachtspolder. Het station ligt zo nog net op de strandwal waar de latere Kruseman van Eltenweg de grens van is. Het nieuwe station krijgt een spoorhaven aan de noordkant, die door een vaste brug is gescheiden van het Noord hollands Kanaal. Slechts platte schuiten als koolvletten kunnen zo de spoorhaven bereiken. De haven dient vermoedelijk als overslag van groenten en aardappelen uit Langedijk en de Streek. Het station zelfbestaat uit het stationsge bouw, de draaischijf voor de locomotieven, enkele opstelsporen en kleinere gebouwen. Alkmaar en Den Helder krijgen een stationsgebouw tweede klasse uit de serie van vijfdie de staat liet ontwerpen voor haar eigen lijnen. Waterstaatingenieur K.H. Van Brederode is de architect. De staat vond het eerste ontwerp van fl. 42.500 te duur, waarna Van Brederode het ontwerp aanpast tot een sober functioneel gebouw van fl. 29.700. Maar ook weer niet zo heel sober want bijvoorbeeld het station Harlingen, dat nog erg veel lijkt op het originele station Alkmaar, staat nu zelfs op de monumentenlijst. Op 18 december 1865 worden spoorlijn en station feestelijk geopend. Alkmaars burgemeester Maclaine Pont houdt een toespraak: "Door het Groot Noordhollandsch Kanaal zijn we verbonden met de wereldzeeën en nu door deze spoorweg met heel Europa, zodat we met behulp van de burgerij een schitterende toekomst tegemoet gaan." Zijn stelling over het Kanaal is achterafgrootspraak, maar het station geeft Alkmaar een grote impuls, al komt deze pas als de verbinding met Amsterdam er is. Het station is wel de directe aanleiding voor de uitleg van Alkmaar in westelijke richting met eerst vanafi880 de Spoorbuurt die het gat tussen station en stad opvult en later de Watertorenbuurt en de Westerweg met Bloemwijk. Als de eerste treinen in 1865 al over de spoorlijn Alkmaar - Den Helder rijden, loopt het IJ nog helemaal door tot Assendelft. Het idee is dan nog de spoorlijn via de kust en een station in Beverwijk te verbinden met Haarlem waar al een verbinding met Amsterdam is. Maar aanleg van het Noordzeekanaal doorkruist dit plan. Uiteindelijk maakt een grote draaibrug bij Velsen deze verbinding mogelijk. De spoorlijn Uitgeest - Zaandam is ook in 1869 al klaar. Het zal nog acht jaar duren voordat Amsterdam via de Hembrug, een broer van de draaibrug bij Velsen, bereikbaar is. De spoorlijn via de Zaanstreek wordt van groot economisch belang voor Alkmaar. Deze verbinding per trein is veel sneller dan de bestaande pakketvaart. Met de komst van de verbinding Alkmaar - Amsterdam wordt het Station Alkmaar in 1878 uitgebreid. Het stationsgebouw wordt groter. Dit heeft te maken met overdracht van het spoorbeheer en de stations door de staat aan vervoerder HIJSM. Er komt op het spooremplacement een nieuw perron met de nu nog bestaande boogvormige overkapping en gietijzeren bogen. In 1898 wordt het spoornet rond Alkmaar gesloten. De spoorlijn Alkmaar - Hoorn wordt aangelegd. Deze sluit in Hoorn aan op de lijn Zaandam - Enkhuizen. Grote animator DE LIJN DEN HELDER - ALKMAAR HET STATION Oud Alkmaar 2015 HET TRAJECT ALKMAAR - AMSTERDAM DE EERSTE VERBOUWING Het verbrede station in 1903. Het perron is bezet door de politie in verband met de spoorwegstaking. Collectie Regionaal Archief Oud Alkmaar 2015 31

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2015 | | pagina 3