Oud Alkmaar Het station van Alkmaar Inhoudsopgave Noblesse oblige Adeldom verplicht. Onze 90-jarige vereniging is aanwezig en zichtbaar in de stad. En is met de liefde voor de bijzondere stadsgeschiedenis voor velen een bron van genoegen, zo niet vreugde. Dat durven we best te zeggen met zoveel hart verwarmende reacties op de dingen die we organiseren. En er komen weer mooie gebeurtenissen aan die we met elkaar willen delen. Over de bijzondere jubileumactiviteiten kunt u lezen in het verenigingsnieuws. Karel Beentjes Geïnspireerd door het succes van George Stephenson die al in 1825 voor de eerste keer een stoomtrein laat rijden over een spoorlijn tussen twee plaatsen, wordt in Nederland de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) opgericht. Deze wil een spoorlijn Amsterdam - Den Haag - Rotterdam aanleggen. De verbinding Amsterdam - Haarlem is het eerste deel van deze lijn en dus kan er voor het eerst in 1839 ook in Nederland een trein rijden. Veel particuliere ondernemingen zoals HIJSM vinden nieuwe lijnen niet rendabel, maar veel politici waaronder Thorbecke vinden dat spoorwegen geen overheidstaak zijn. Toch debatteert in 1859 de Tweede Kamer over de spoorwegkwestie en neemt een spoorwet aan die spoorwegaanleg door de staat mogelijk maakt. De Eerste Kamer verwerpt deze wet echter en het kabinet valt. In 1860 dient het nieuwe kabinet Van Hall direct een nieuwe spoorwegwet in. Baron F.A. van Hall wil de aanleg van spoorwegen financieren met opbrengsten uit het Cultuurstelsel dat in Indië is ingevoerd en naar verwachting veel geld oplevert. De spoorweguitgaven gaan zo niet ten koste van lopende zaken. Zijn spoorwegwet noemt tien lijnen met alleen het begin- en eindpunt. Dit voorkomt allerlei geruzie over de precieze tracés. Zijn belangrijkste zet is dat in die wet elk kiesdistrict zijn eigen spoorweg krijgt. Nederland kent in 1860 nog het districten stelsel. Met een tegenstem zou een Kamerlid zo zijn eigen district kunnen benadelen. Dit politiek slimme voorstel wordt dus aangenomen. In de Spoorwegwet van 1860 wordt ook een lijn Amsterdam - Den Helder genoemd, al Jaargang 39, nummer 2 - 2015 29 Karel Beentjes Het station van Alkmaar 39 Lida Boukris-Jong Truus Wijsmuller Een vrouw uit duizenden 45 Marlies ten Berge en Eelkje Knol Hoe Spaander naar Alkmaar kwam 53 Alkmaar varia 55 Verenigingsnieuws Oud Alkmaar is een uitgave van de Historische Vereniging Alkmaar. Het tijdschrift verschijnt drie keer per jaar. Oude nummers zijn te koop via een e-mail naar info@hvalkmaar.nl. Redactie Marlies ten Berge, Gerard Dekkers, Jan Drewes, Eelkje Knol, Lisa Oskamp Redactieadres Kopij voor Oud Alkmaar en te bespreken publicaties zenden aan: Redactie Oud Alkmaar, p/a Historische Vereniging Alkmaar, Nassaulaan 43, 1815 GJ Alkmaar, of naar redactie@hvalkmaar.nl Opmaak Greyfish Grafische Vormen, Alkmaar. Druk Krijgsman Drukwerk, Alkmaar. Historische Vereniging Alkmaar. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Historische Vereniging Alkmaar. OMSLAG Voor: Getekende kleurenplaat van de feestelijke opening van het station in 1865 Achter: Mannenmode zoals al voor de oorlog verkocht werd bij Spaanders Daarnaast doen we wat we in andere jaren ook doen: wandelingen en lezingen voor onze leden organiseren. De wandeling langs de hoogtepunten van onze verenigingsgeschiedenis was toevallig net op de heetste dag van de zomer. Dat zal sommige leden er van hebben kunnen weerhouden om mee te gaan. Dus doen we die misschien later in het nieuwe seizoen nog eens over. Ringers was aan het begin van de zomer weer in het nieuws. Duidelijk werd welke ondernemers naast Dobla het fabrieksgebouw een nieuw leven willen geven. Het is nu wachten op een vertrouwenwekkend financieringsplan. Gemeente en eigenaar Rabo zijn nu weer aan zet, niet anders dan vier jaar geleden, toen wij na een ledenoproep tijdens de jaarvergadering de barricaden op gingen om de fabriek van de sloop te redden. Sloop is steeds een bedreiging voor de historische binnenstad. Want ook bij de sloop van minder waardevolle panden, of na bijvoorbeeld een brand, is er de neiging om er iets veel groters en hogers voor terug te bouwen. Niet altijd leidt dat tot een verfraaiing van de stad. Wij zijn er alert op en schrijven dit najaar een advies aan de gemeente hoe de bescherming van de monumentale binnenstad nog vergroot kan worden. Van alle vorderingen houden we u steeds op de hoogte via onze website, die na 9 september volledig zal zijn vernieuwd. Neem er eens een kijkje als u met internet vertrouwd bent. Leen Spaans Het Station Alkmaar bestaat op 18 december 150 jaar. Op het ogenblik wordt druk gewerkt aan de herinrichting ervan. Uit het nu volgende verhaal blijkt onder meer dat dit niet de eerste verbouwing is sinds het station werd opgeleverd. Het station in 1865. Collectie Regionaal Archief Oud Alkmaar 2015 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2015 | | pagina 2