verwelkomd met een imposant bloemstuk
van het Wereldnatuurfonds. Voor het
brengen van deze internationale hulde had
het hoofdbestuur de Alkmaarse bloem-
sierkunstenaar C. Nuyens ingeschakeld.
Deze arrangeerde een bijna driemeter hoog
bloemstuk in een Zaalbergpot. Hij
verwerkte orchideeën, azalea's, varens en
diverse kostbare sierplanten in het
bloemstuk, dat hij vanmorgen weer moest
demonteren, om het met zijn bestelwagen
naar paleis Soestdijk te kunnen
vervoeren."
De opdrachten van het koninklijk huis,
van het Wereldnatuurfonds en van
ambassades waren voor de familie Nuyens
absolute hoogtepunten. Zo kweekte
Koningin Juliana in haar bloemenserres
ook de minidahliaatjes die door Nuyens in
Limmen waren gekweekt. Co Nuyens
bracht ze haar persoonlijk en hij dronk dan
koffie met onze vorstin.
Roel Haazelager kwam na de land- en
tuinbouwschool te Stompetoren, waar Arie
Nuyens ook les gaf, als magazijnbediende
in dienst bij Nuyens Bloemsierkunst. Hij
zou er in allerlei functies werken tot 1973,
toen Arie overleed.
"Hij stelde hoge eisen aan zijn leerlingen,
het werk moest precies en secuur gebeuren
en volgens een bepaald systeem. Hij was
daar streng in! Hij wilde zijn kunstenaar
schap laten zien en erkend worden. Hij
realiseerde zich dat hij bijzonder mooi
werk maakte dat gezien en gekocht mocht
worden."
Roel herinnert zich nog de immense
grafstukken bestemd voor de overleden
barones Marguerite Namétalla van Zuylen
van Nyevelt van de Haar. Het waren
opdrachten van de Griekse operadiva
Maria Callas en de steenrijke Griekse reder
Aristoteles Onassis. In de tijd dat Callas een
relatie had met Onassis was zij een goede
vriendin van de barones en streek de
internationale jetset jaarlijks neer op
Kasteel Haarzuilens. Roel en Co mochten
voor het maken van de grafstukken de
gereedschappen aangeven zoals operatie
assistenten aan de chirurg. Hier werd iets
kostbaars vervaardigd! De grafstukken
waren nog even in de etalage te bewon
deren en werden de volgende dag op
stijlvolle wijze door Arie in jacquet met
bolhoed in de Mercedes bestelauto op het
grote en luxueuze kasteel onder de rook
van Utrecht afgeleverd.
"Arie eiste van anderen veel en kon zo hard
als een kogel zijn als er fouten werden
gemaakt of als er niet hard genoeg gewerkt
werd. Als werknemer had je toen nog niets
in te brengen, want de gezagsverhoudingen
lagen anders dan nu. En ging je een grens
over dan kon hij genadeloos uitvallen." Hij
maakte daarin geen onderscheid tussen
zijn eigen zoon Co en Roel. Beiden
beschouwde hij als leerlingen van de
meester zelf.
"Roel, je moet niet vergeten dat je bij mij
in de leer ben!" zei hij toen Roel een keer
op aandringen van zijn vader praatte over
uitbetaling van de vele overuren die hij
gemaakt had, "je zou eigenlijk geld mee
moeten brengen!" Roel schetst de persoon
Arie Nuyens als een trotse eenling, iemand
die niet tegengesproken en miskend wilde
worden, omdat hij zich een bloemenkun-
stenaar voelde. Voor Roel was de leer
periode bij Nuyens Bloemsierkunst er een
die hij betitelt als 'de hoofdprijs'. Hij zou
later een eigen bloemenzaak beginnen.
Nuyens aan het
werk bij de
Southport
Flowershow in 1965.
Stephenson
Newspapers Ltd
Southport
EEN LEERLING
68 Oud Alkmaar 2014
Bedrijfsauto van de
jongste generatie
Nuyens
Oud Alkmaar 2014 69