verwelkomd met een imposant bloemstuk van het Wereldnatuurfonds. Voor het brengen van deze internationale hulde had het hoofdbestuur de Alkmaarse bloem- sierkunstenaar C. Nuyens ingeschakeld. Deze arrangeerde een bijna driemeter hoog bloemstuk in een Zaalbergpot. Hij verwerkte orchideeën, azalea's, varens en diverse kostbare sierplanten in het bloemstuk, dat hij vanmorgen weer moest demonteren, om het met zijn bestelwagen naar paleis Soestdijk te kunnen vervoeren." De opdrachten van het koninklijk huis, van het Wereldnatuurfonds en van ambassades waren voor de familie Nuyens absolute hoogtepunten. Zo kweekte Koningin Juliana in haar bloemenserres ook de minidahliaatjes die door Nuyens in Limmen waren gekweekt. Co Nuyens bracht ze haar persoonlijk en hij dronk dan koffie met onze vorstin. Roel Haazelager kwam na de land- en tuinbouwschool te Stompetoren, waar Arie Nuyens ook les gaf, als magazijnbediende in dienst bij Nuyens Bloemsierkunst. Hij zou er in allerlei functies werken tot 1973, toen Arie overleed. "Hij stelde hoge eisen aan zijn leerlingen, het werk moest precies en secuur gebeuren en volgens een bepaald systeem. Hij was daar streng in! Hij wilde zijn kunstenaar schap laten zien en erkend worden. Hij realiseerde zich dat hij bijzonder mooi werk maakte dat gezien en gekocht mocht worden." Roel herinnert zich nog de immense grafstukken bestemd voor de overleden barones Marguerite Namétalla van Zuylen van Nyevelt van de Haar. Het waren opdrachten van de Griekse operadiva Maria Callas en de steenrijke Griekse reder Aristoteles Onassis. In de tijd dat Callas een relatie had met Onassis was zij een goede vriendin van de barones en streek de internationale jetset jaarlijks neer op Kasteel Haarzuilens. Roel en Co mochten voor het maken van de grafstukken de gereedschappen aangeven zoals operatie assistenten aan de chirurg. Hier werd iets kostbaars vervaardigd! De grafstukken waren nog even in de etalage te bewon deren en werden de volgende dag op stijlvolle wijze door Arie in jacquet met bolhoed in de Mercedes bestelauto op het grote en luxueuze kasteel onder de rook van Utrecht afgeleverd. "Arie eiste van anderen veel en kon zo hard als een kogel zijn als er fouten werden gemaakt of als er niet hard genoeg gewerkt werd. Als werknemer had je toen nog niets in te brengen, want de gezagsverhoudingen lagen anders dan nu. En ging je een grens over dan kon hij genadeloos uitvallen." Hij maakte daarin geen onderscheid tussen zijn eigen zoon Co en Roel. Beiden beschouwde hij als leerlingen van de meester zelf. "Roel, je moet niet vergeten dat je bij mij in de leer ben!" zei hij toen Roel een keer op aandringen van zijn vader praatte over uitbetaling van de vele overuren die hij gemaakt had, "je zou eigenlijk geld mee moeten brengen!" Roel schetst de persoon Arie Nuyens als een trotse eenling, iemand die niet tegengesproken en miskend wilde worden, omdat hij zich een bloemenkun- stenaar voelde. Voor Roel was de leer periode bij Nuyens Bloemsierkunst er een die hij betitelt als 'de hoofdprijs'. Hij zou later een eigen bloemenzaak beginnen. Nuyens aan het werk bij de Southport Flowershow in 1965. Stephenson Newspapers Ltd Southport EEN LEERLING 68 Oud Alkmaar 2014 Bedrijfsauto van de jongste generatie Nuyens Oud Alkmaar 2014 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2014 | | pagina 8