stad, een goede naam!", zei hij. Het pand
had een geheel glazen pui in brons en
marmer gezet. Naast wandspiegels en
schilderijen van Bergense kunstenaars
waren er zitjes met tafelversieringen voor
een hapje en een drankje, zodat het de
klanten aan niets ontbrak. Een brede, oude
schouw van eikenhout besloeg een deel
van de wand van de verkoopruimte, waar
kasachtige plantenbakken het geheel
verfraaiden. Bijzondere vazen en andere
decoraties stonden geëtaleerd op de eerste
verdieping, waar ook keramiek werd
verkocht. Achterin de winkel was het
seizoensgebonden bloemenmagazijn met
de zoete, doordringende bloemengeuren
en het getemperde licht. Het voldeed aan
de verwachtingen van kopers. Zo werd bij
Nuyens menselijkheid en persoonlijk
contact vanzelfsprekend gekoppeld aan
vakmanschap en aan een succesvolle
winkelverkoopmethode.
De burgerij kwam met uiteenlopende
wensen. Een ziekenkamer op de klassen-
afdeling van het St. Elisabethziekenhuis
aan de Van Everdingenstraat kon vol met
bloemen van Nuyens staan. De Josephkerk
aan de Kennemersingel had zijn passende
kerkversieringen bij feestelijkheden en bij
begrafenissen. Het bloemsierwerk van
Nuyens wekte alom sensatie en boezemde
respect in. Het staat Rietje Lind-Nuyens
nog scherp voor de geest, dat rond de kerst
het hele gezin met alle macht meewerkte
om de bestellingen op tijd klaar te maken
en om de etalages in orde te brengen. "Het
was een race tegen de klok en zelfs 's nachts
moesten alle zes kinderen soms van vader
etalages opmaken, om trots te kunnen
tonen dat er een pracht aan bloemen was.
Mijn vader was kunstzinnig en alles moest
perfect ogen. Daarbij vond vader het
belangrijk om steeds met iets verrassends
en nieuws te komen, want dat zou de
burger weer prikkelen om bij Nuyens te
gaan kopen!" De Alkmaarsche Courant
plaatste bijvoorbeeld in 1955 een foto met
opschrift van een etalage bij Nuyens: daar
viel een enorme paddenstoel te bewon
deren, middellijn 1,20 meter, die in de
Hout was gevonden!
Arie Nuyens was een vakman pur sang met
een bovengemiddelde energie. Hij had een
sterke drang tot scheppen en was begiftigd
met een scherp gevoel voor handel en
prijzen. Die combinatie maakte dat er voor
Arie werk in overvloed was en dat hij een
bekende Alkmaarse verschijning werd.
Ook in Bergen werden door Arie bij
klanten voor de kerst de kersttafel- en
wanddecoraties afgeleverd met de
bestelauto. Bergense kringen hadden hem
naam verschaft, want Arie Nuyens met
zijn woeste haardos en de vooruitgestoken
kin was tijdens de jaren zestig een bekende
verschijning geworden in café Het Huis
met de Pilaren in Bergen, waar hij met
andere creatieve geesten samenkwam.
Schilderijen en beeldhouwwerken van
Bergense kunstenaars spoorden hem aan
tot het uitwerken van nieuwe ideeën op
het gebied van de bloemsierkunst.
Bloemen en kunst hoorden bij elkaar, vond
Arie, en bij bevriende kunstenaars als
Germ de Jong en Henk van de Idsert kon
hij de kunst afkijken. "Bloemen zet je neer,
zoals een dichter zijn woorden schikt in
een zin", zei hij, geïnspireerd door de
dichter Adriaan Roland Holst. Een mooi
vervaardigd boeket met een weelde aan
kleuren is als een kunstuiting en is
stemmingsbepalend." In kranten schreef
men over de onfeilbare zekerheid van Arie
Nuyens wanneer hij een bloemstuk
samenstelde.
Aan menig journalist kon hij gepas
sioneerd over zijn werk vertellen: "Als je er
naar kijkt moet het je raken. Bloemen-
creaties dienen zich eerst als bedenksel
aan, soms in mijn dromen. Ik zie dan de
Verlichte etalages
van de in 1970
hernieuwde winkel.
Foto Wil van de
Leygraaf, ca 1985
FLORERENDE HANDEL
62 Oud Alkmaar 2014
Links:
Bloemstuk van Arie
Nuyens voor de Sint
Jozefkerk. Foto Wil
van de Leygraaf
Rechts:
Bloemstuk van Co
Nuyens bij de
heropening van de
SintJozferk in
2007
KUNST EN BLOEMEN
Oud Alkmaar 2014 63