stad, een goede naam!", zei hij. Het pand had een geheel glazen pui in brons en marmer gezet. Naast wandspiegels en schilderijen van Bergense kunstenaars waren er zitjes met tafelversieringen voor een hapje en een drankje, zodat het de klanten aan niets ontbrak. Een brede, oude schouw van eikenhout besloeg een deel van de wand van de verkoopruimte, waar kasachtige plantenbakken het geheel verfraaiden. Bijzondere vazen en andere decoraties stonden geëtaleerd op de eerste verdieping, waar ook keramiek werd verkocht. Achterin de winkel was het seizoensgebonden bloemenmagazijn met de zoete, doordringende bloemengeuren en het getemperde licht. Het voldeed aan de verwachtingen van kopers. Zo werd bij Nuyens menselijkheid en persoonlijk contact vanzelfsprekend gekoppeld aan vakmanschap en aan een succesvolle winkelverkoopmethode. De burgerij kwam met uiteenlopende wensen. Een ziekenkamer op de klassen- afdeling van het St. Elisabethziekenhuis aan de Van Everdingenstraat kon vol met bloemen van Nuyens staan. De Josephkerk aan de Kennemersingel had zijn passende kerkversieringen bij feestelijkheden en bij begrafenissen. Het bloemsierwerk van Nuyens wekte alom sensatie en boezemde respect in. Het staat Rietje Lind-Nuyens nog scherp voor de geest, dat rond de kerst het hele gezin met alle macht meewerkte om de bestellingen op tijd klaar te maken en om de etalages in orde te brengen. "Het was een race tegen de klok en zelfs 's nachts moesten alle zes kinderen soms van vader etalages opmaken, om trots te kunnen tonen dat er een pracht aan bloemen was. Mijn vader was kunstzinnig en alles moest perfect ogen. Daarbij vond vader het belangrijk om steeds met iets verrassends en nieuws te komen, want dat zou de burger weer prikkelen om bij Nuyens te gaan kopen!" De Alkmaarsche Courant plaatste bijvoorbeeld in 1955 een foto met opschrift van een etalage bij Nuyens: daar viel een enorme paddenstoel te bewon deren, middellijn 1,20 meter, die in de Hout was gevonden! Arie Nuyens was een vakman pur sang met een bovengemiddelde energie. Hij had een sterke drang tot scheppen en was begiftigd met een scherp gevoel voor handel en prijzen. Die combinatie maakte dat er voor Arie werk in overvloed was en dat hij een bekende Alkmaarse verschijning werd. Ook in Bergen werden door Arie bij klanten voor de kerst de kersttafel- en wanddecoraties afgeleverd met de bestelauto. Bergense kringen hadden hem naam verschaft, want Arie Nuyens met zijn woeste haardos en de vooruitgestoken kin was tijdens de jaren zestig een bekende verschijning geworden in café Het Huis met de Pilaren in Bergen, waar hij met andere creatieve geesten samenkwam. Schilderijen en beeldhouwwerken van Bergense kunstenaars spoorden hem aan tot het uitwerken van nieuwe ideeën op het gebied van de bloemsierkunst. Bloemen en kunst hoorden bij elkaar, vond Arie, en bij bevriende kunstenaars als Germ de Jong en Henk van de Idsert kon hij de kunst afkijken. "Bloemen zet je neer, zoals een dichter zijn woorden schikt in een zin", zei hij, geïnspireerd door de dichter Adriaan Roland Holst. Een mooi vervaardigd boeket met een weelde aan kleuren is als een kunstuiting en is stemmingsbepalend." In kranten schreef men over de onfeilbare zekerheid van Arie Nuyens wanneer hij een bloemstuk samenstelde. Aan menig journalist kon hij gepas sioneerd over zijn werk vertellen: "Als je er naar kijkt moet het je raken. Bloemen- creaties dienen zich eerst als bedenksel aan, soms in mijn dromen. Ik zie dan de Verlichte etalages van de in 1970 hernieuwde winkel. Foto Wil van de Leygraaf, ca 1985 FLORERENDE HANDEL 62 Oud Alkmaar 2014 Links: Bloemstuk van Arie Nuyens voor de Sint Jozefkerk. Foto Wil van de Leygraaf Rechts: Bloemstuk van Co Nuyens bij de heropening van de SintJozferk in 2007 KUNST EN BLOEMEN Oud Alkmaar 2014 63

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2014 | | pagina 5