1m School aan de Koningsweg gegaan en na de zesde klas in 1909 in de vervolgklas gekomen bij het 'hoofd der school', de heer Schipper. Omdat haar rapport dat jaar niet zo goed is, vinden de regentessen dat ze dan maar van school afmoet. Maar de heer Schipper, die al eerder in de bres is gesprongen voor een aantal wezen, ziet wel mogelijkheden voor Hermine. Gelukkig mag ze onder zijn hoede blijven en examen doen voor de Normaalschool. Daarvoor slaagt ze een jaar later, in april 1910. Intussen hebben de regenten al een brief ontvangen van de heer Meijer, de voogd van de meisjes K., waarin hij vraagt zijn nichtje te laten opleiden tot onderwijzeres. Tot die tijd was het eigenlijk de gewoonte dat de meisjes werden opgeleid voor het huishouden, voor dienstbode dus, en dat de jongens een ambacht leerden. Dat de heer Schipper er een jaar eerder, in 1908, al voor had gepleit twee weesjongens te laten leren voor onderwijzer was ook wel iets bijzonders. Over het algeheel zal Hermine wel een brave leerling zijn geweest. Eén keer staat er in de notulen, dat zij voor strafeerder moet thuiskomen op zondag, omdat ze een aantal keren heeft moeten schoolblijven, "hetgeen volgens ingewonnen bericht van den onderwijzer niet geheel aan haarzel- ven te wijten is". Ze is dan elfjaar. Arme Hermien: op school al gestraft en dan thuis nog een keer. De Normaalschool gaat haar niet gemakkelijk af. Er is afen toe sprake van een minder goed rapport. Ook is er nog een keer de dreiging van school gehaald te worden, omdat ze blijft zitten in de derde klas. Maar ze haalt er wel haar aktes voor het onderwijs. Met Greta is het wel even anders: zij heeft zich ontpopt tot een meisje dat niet op haar mondje is gevallen; soms is ze zelfs brutaal. In de notulen zijn geen namen van andere meisjes te vinden, van wie iets dergelijks wordt gezegd. Wel hebben sommige jongens een grote mond. Ook Greta gaat naar de vervolgklas en vervolgens naar de Huishoud- en Industrieschool. Ze wil graag kinderjuf frouw worden, nadat ze eerst te kennen heeft gegeven modiste te willen worden, maar dat hebben de dames regentessen afgekeurd. Over het schoolgeld voor Greta wordt onderhandeld met de directrice van de huishoudschool. Uiteindelijk mag zij voor halfgeld de lessen volgen. Bijna alles wat zij voor school nodig heeft, is in het huis aanwezig, zoals een kookmutsje, panlappen en huishoudschorten. Aanvan kelijk heeft ze in februari 1912 een goed rapport, maar in augustus van datzelfde jaar is er al sprake van, dat zij van school af zal gaan en ze verlaat de school na anderhalfjaar met een onvoldoende rapport en zonder getuigschrift. Nu moet ze maar van juffrouw Van het Riet in het huis alles leren. Trouwens: "het gaan naar de Huishoudschool heeft geen gunstige invloed op haar". Hoezo? Beide zusjes moeten in februari 1914 bij de regenten op het matje komen. Wat een toestand! Daar zitten die streng kijkende, deftige dames en heren achter een tafel en de meisjes worden één voor één voorgeleid. In de notulen staat een uitgebreid verslag van het verloop van het gesprek.7 Aanleiding is de vraag of Hermine over zal gaan naar het laatste jaar. Alles hangt af van haar rapport in april, ofzij kan doorgaan met haar opleiding tot onder wijzeres; "zooniet dan zal het beter zijn, dat zij de school verlaat en wij een andere richting voor haar kiezen, bijvoorbeeld om kinderjuffrouw te worden." Nadat Hermine vertrekt met de belofte haar best te zullen doen, komt Greta binnen. Over haar zijn er ernstige klachten: "Vooral, dat zij lang niet lief was voor de kinderen van het Huis." Ook haar sprak de voorzitter ernstig toe. "Daar de bedoeling is dat je opgeleid zal worden voor kinderjuffrouw, wat is dan het eerst noodig om dat te worden?" Waarop ze antwoordde: "Veel van kinderen houden." "Waarom is je "zijn" zoo in tegenspraak, je gedrag hier in huis lang niet zo als het weezen moet? Je moet dus beginnen met jezelfaan te pakken en te verbeteren, en wanneer je daar de bewijzen van levert, hier in huis, dan kunnen we misschien zoo met je doorgaan, maar zoo niet, dan komt daar allemaal niets van en word je eenvoudig dienstbode." Inmiddels is er mede door de Eerste Wereldoorlog wel veel veranderd in het huis. Nederland is neutraal, maar er is in 1914 wel sprake van mobilisatie. Er worden depottroepen in de stad gelegerd. Het weeshuis lijkt aanvankelijk een goede plek voor het inrichten van een noodhospitaal, maar het gebouw blijkt niet geschikt te zijn. Uiteindelijk wordt gekozen voor de Huishoudschool in de Doelenstraat en de Huishoudschool gaat op haar beurt gebruik maken van het weeshuis. De Vader wordt opgeroepen voor de militaire dienst. Dat betekent, dat er voor de Moeder met de meisjes en één jongetje tijdelijk een huis moet worden gezocht en de overige vijf jongens worden bij particulieren onderge bracht. Dat wordt een enorme verhuizing in februari 1915. Hoe lang deze toestand heeft geduurd is uit de notulen tot 1917 niet vast te stellen, maar uit andere bronnen blijkt dat het gebouw niet meer als weeshuis gebruikt Zegewagen in de kinderoptocht voorstellend de Stedenmaagd van Alkmaar, gehuldigd door jong Nederland. De kinderen op de wagen komen uit het Burgerweeshuis. Foto L. Frankenberg, 1908. Collectie Regionaal Archief 8 Oud Alkmaar 2014 OP HET MATJE OORLOG Oud Alkmaar 2014 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2014 | | pagina 6