molen werd gesloopt en voor de machinist werd een kleine woning gebouwd, nu Molenkade 11. Dit karakteristieke pandje is recentelijk van eigenaar gewisseld en verbouwd, waarbij het bestaande huis met piramidedak gelukkig is gehandhaafd. Het noordelijk deel van de Oudorperpolder is goed bewaard gebleven en de kavel indeling van de eerst kadasterkaarten van net na 1800 is grotendeels nog herkenbaar. Bij de transformatie naar park in de periode 1975-1985 is dit open cultuurland schap behouden; op de kavelgrenzen zijn paden aangelegd voor recreatiefgebruik. Tot 1940 kwamen bij de Zeswielen drie peilniveaus bij elkaar. Aan de noordzijde van de dijk langs de Hoornsevaart liep de Veert (voor 1625 Steensloot genoemd). De huidige wegsloot voor de huizen langs is hier een overblijfsel van. Aan de andere kant van de dijk had je de Hoornsevaart met het boezemniveau van de Heer- hugowaard, de Raaksmaatboezem. Aan de andere zijde van de strijkmolens was het Schermerboezemniveau dat in verbinding stond met het Zeglis (later Noordhollands Kanaal). Dit lag ongeveer 50 cm hoger. Dat het waterniveau aan de zuidoostzijde juist hoger was, kun je je nu niet voorstellen als je langs de Molenkade loopt of fietst. De bedijking is later afgegraven en waar schijnlijk gebruikt bij de verbreding en verlegging van de Hoornsevaart in 1939-1941. In het verleden was er een stelsel van 14 molens om het water tussen de Raaks- maatboezem en Schermerboezem te reguleren. Zes van deze molens stonden langs de Hoornsevaart, op het dijkje tussen beide boezemniveaus. Molen F is in 1688 verbrand en niet meer herbouwd, maar de contour in het landschap is bij de volks tuinen nog steeds waarneembaar. De molens hebben dienst gedaan tot 1940. Toen werd een start gemaakt met het 'Kanalenplan' voor West-Friesland. Voor de scheepvaart was het nodig een groter deel van het Noord-Hollandse kanalenstelsel op één niveau te brengen. Dat heeft onder andere geleid tot de aanleg van het kanaal Omval-Kolhorn, de verlegging van het peilniveau van de Raaksmaatboezem, de verbreding van de Hoornsevaart aan de zijde van de Molen kade en het verwijderen van de sluis bij de Zeswielen. Die sluis, eerst 15 meter lang, was in 1921 nog aanzienlijk vergroot omdat de vaartuigen ook steeds groter werden. Het werk werd aangenomen door P. Daalder te Alkmaar voor een bedrag van fl. 8848,90. De plaats van de sluis is nog herkenbaar in de walmuur naast het schip dat direct achter de Zeswielenbrug ligt. Ook de molens verloren hun functie en molen A, die het dichtst bij de Frieseweg stond, werd in 1941 gesloopt. Omdat de molens niet meer draaiden werd het fietspad direct langs het water aangelegd. Later besloot men de molens recreatiefte laten draaien en werd het fietspad weer verlegd naar de oostzijde van de molens. Van de zes strijkmolens zijn er dus nu nog vier over, allen 'maalvaardig': ze hebben samen met de vaart en het dijklichaam een hoge cultuurhistorische waarde. Al in de zeventiende eeuw bouwde de stad Alkmaar een herberg bij de Zeswielen. Hier kon de sluiswachter bier verkopen aan de schippers en andere passanten. Op foto's is te zien dat ook in de twintigste eeuw bij de sluis, tussen de weg en de Hoornsevaart, een kleine stolpboerderij stond die diende als sluiswachtershuis en waarschijnlijk al heel lang ook als herberg. In 1922-1923 werd de herberg De Zeswielen voor bijna 9000 gulden verbouwd door M. Duynmayer te Alkmaar. Deze herberg is rond 1940 gesloopt voor de verbreding van het kanaal en de weg. Detail van de kadastrale kaart uit 1821 waarop de waterniveaus in kleur zijn aangeven: De Veert lichtblauw op polderniveau; de Hoornsevaart mid- delblauw (Raak- maatsboezem) en Nieuwe Vaart/ Rekere donker blauw (op hoogte Schermerboezem). Voorts: 1 Overtoom bij Zeswielen; 2 Herberg De Zeswielen; 3 verbrande molen F in 1688; 4. Oudorpermolen; 5 Halvemaansbrug; 6 Burchtsloot. KANALENPLAN 22 Oud Alkmaar 2014 LINTBEBOUWING Restant van de kademuur bij de gesloopte sluis. Foto Henk de Visser 2013 Foto uit de jaren 1930-1940. De Hoornsevaart is nog niet verbreed en heeft nog een sluis. Café de Zeswielen en molen A staan er nog. Collectie Regionaal Archief Oud Alkmaar 2014 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2014 | | pagina 13