irT ^3 Oudorp door een aparte molen bemalen zou worden. Deze molen kwam vlak bij de Halvemaansbrug te staan en in 1870 is het waterrad vervangen door vijzelbemaling. De molen heeft gefunctioneerd tot 1930, want toen besloot het polderbestuur over te gaan op elektrische bemaling. Het verzoek van de machinist de molen te behouden als woning haalde het niet. De rr-'- #nnmr -f j M Witu, Alt— n-,1. Tekening van de 1626 tot een hevig protest van de boeren laatste overtoom uit het noorden. Hun oude doorvaart naar van H. Hef, Alkmaar werd geblokkeerd. Ze hebben 1921. Collectie geprobeerd de Nieuwe Vaart weer afte Noord-Hollands sluiten om hun vaarroute door de Archief Burchtsloot open te houden. Er moest zelfs een regiment schutters uit Alkmaar aan te pas komen om de orde te herstellen. Voor de scheepjes uit de Langedijk moest nu een andere vaarroute worden gevonden. De oplossing werd gevonden door de oude Steensloot die vanuit de Veert op polderniveau langs de Nieuwe Vaart liep in gebruik te nemen. De Steensloot was in de eeuwen daarvoor in gebruik geweest voor de aanvoer van klei naar de eerder genoemde steenovens en werd bij de nieuwe kanalisatie Langedijker Vaart genoemd. Een restant van het zuidelijk deel van de Steensloot is de huidige sloot aan de huizenkant van de Zeswielen. 'SES' WIELEN Naast de eerder genoemde schutsluis werd een driedubbele overtoom gebouwd ten behoeve van de boeren en tuinders uit de Langedijk. Het gebruik van de dubbele Detail van de kaart van ClaesJansz. Visscher uit 1631, gedraaid naar het noorden aan de bovenzijde. 1 Heerhugowaard, 2 Schermer, 3 Zeswielen, 4 Munnikenweg, 5 Burchtsloot, 6 de Veert en 7 Westfriese Omringdijk Collectie Regionaal Archief 20 Oud Alkmaar 2014 raderen, handspaken ofwielen waarmee de scheepjes vanuit de Veert over het dijklichaam van de Rekerdijk getakeld werden, verklaart de naam van de kade en het buurtschap langs het water, de Zeswielen. De drie overtomen hebben tot 1757 gefunctioneerd. In de kroniek van Alkmaar en zijne geschiedenissen wordt in dat jaar vermeld dat er begonnen was de drie overtomen bij de 'Seswielen' even voorbij 'den verbrande saegmolen' afte breken en twee andere wielen daarvoor in de plaats te stellen. Hierbij wordt vermeld dat kleine vaartuigen en schuiten komend vanaf Langedijk en Sint Pancras 'voor welcken geen andere passagie nae de stadt open is' met de overtoom worden overgehaald. Waarschijnlijk werd de overtoom toen iets naar het noorden verplaatst. De vervanging van de drie overtomen door een enkele met twee wielen was een bezuinigingsmaatregel van het Alkmaarse stadsbestuur. Dat de overtoom op een andere plaats dan de 'Seswielen' kwam, wordt min of meer bevestigd door de mededeling in de kroniek dat in 1780 "de vroetschap besloot de herberg de Tinsberg, gelegen op de glooiing van de Geestermer- ambachts Omloopdijk ofOudorperdijkje en naast de plaats waar vroeger de Wielen stonden om vaartuigen over te tomen, aan te kopen en afte breken". Mede door verbetering van de landwegen verminderde uiteindelijk het vervoer over water. De overtoom en dus de laatste twee wielen van de zes wielen zijn rond 1922 verdwenen. OUDORPERPOLDER Het zuidelijk deel van de vroegere Geestmerambacht, het gebied tussen de Hoornsevaart, de strandwal en de West- friese Omringdijk is de Oudorperpolder. Door de aanleg van de Hoornsevaart werd de Oudorperpolder afgesloten van de directe bemaling van de molens van de Geestmerambacht. (De zes strijkmolens langs de Hoornsevaart waren er niet voor de Oudorperpolder.) De ingelanden namen geen genoegen met een duiker en in 1632 werd overeengekomen dat het gebied van Detail van een prentbriefkaart van de Zeswielen. Het wiel links hoort niet bij de overtoom, maar bij een schuif in de sluis. Collectie Regionaal Archief Oud Alkmaar 2014 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2014 | | pagina 12