Victorientje in den vreemde
Jan Drewes
Het schilderij is aan de achterzijde
gedateerd 1940 en gesigneerd André
Bauchant. Deze Fransman (1873-1958) was
aanvankelijk alleen hovenier in de
omgeving van Tours. In de Eerste Wereld
oorlog, al over de veertig jaar oud dus, had
hij zich aangemeld voor het Franse leger
en meegevochten in de Dardanellencam-
pagne. Deze strijd is door hem weerge
geven in zijn eerste tekeningen. Toen die
oorlog voorbij was, ging hij zich na een
drukke werkweek in zijn tuinbedrijfop
zondagen bezig houden met schilderen.
Dit is een reden waarom hij gerekend
wordt tot de groep van de zogenaamde
'zondagsschilders', ook wel 'naïeve' of
'primitieve' kunstenaars genoemd. Omdat
die namen op het eerste gezicht een
negatieve klank hebben, is door enkele
kunstkenners, die wel de kwaliteiten van
deze kunstenaars inzagen, in de jaren
dertig van de vorige eeuw de naam
'populaire meesters der realiteit' voor
gesteld. Toch is men daarna ook de oude
namen blijven gebruiken, zij het lang niet
altijd meer in negatieve zin.
Over Bauchant en zijn geestverwanten
heeft Rob Smolders in 2006 een artikel
geschreven in het inmiddels verdwenen
blad voor kunsthistoricijongHolland. Het
artikel met als titel 'De schilder in zijn
stille wereld' begint met een constatering:
"Waar in Frankrijk naïeve kunstenaars als
Rousseau en Bauchant bijna eenzelfde
status hebben gekregen als geschoolde
kunstenaars, heeft in Nederland de
waardering voor de naïeve kunst nooit een
hoge vlucht genomen." Daarmee wilde hij
Het hieronder afgebeelde schilderij van het Noordhollands Kanaal langs het Victoriepark
hangt nu in het Nationaal Museum van Westerse Kunst in Tokio. Hoe is dit schilderij
ontstaan, wat staat er precies op, en hoe kwam het helemaal in Japan terecht?
André Bauchant,
Het kanaal van
Alkmaar, 194 0,
Collectie Nationaal
Museum van
Westerse Kunst
Tokio.
70 Oud Alkmaar 2013
Oud Alkmaar 2013 71