Victorientje in den vreemde Jan Drewes Het schilderij is aan de achterzijde gedateerd 1940 en gesigneerd André Bauchant. Deze Fransman (1873-1958) was aanvankelijk alleen hovenier in de omgeving van Tours. In de Eerste Wereld oorlog, al over de veertig jaar oud dus, had hij zich aangemeld voor het Franse leger en meegevochten in de Dardanellencam- pagne. Deze strijd is door hem weerge geven in zijn eerste tekeningen. Toen die oorlog voorbij was, ging hij zich na een drukke werkweek in zijn tuinbedrijfop zondagen bezig houden met schilderen. Dit is een reden waarom hij gerekend wordt tot de groep van de zogenaamde 'zondagsschilders', ook wel 'naïeve' of 'primitieve' kunstenaars genoemd. Omdat die namen op het eerste gezicht een negatieve klank hebben, is door enkele kunstkenners, die wel de kwaliteiten van deze kunstenaars inzagen, in de jaren dertig van de vorige eeuw de naam 'populaire meesters der realiteit' voor gesteld. Toch is men daarna ook de oude namen blijven gebruiken, zij het lang niet altijd meer in negatieve zin. Over Bauchant en zijn geestverwanten heeft Rob Smolders in 2006 een artikel geschreven in het inmiddels verdwenen blad voor kunsthistoricijongHolland. Het artikel met als titel 'De schilder in zijn stille wereld' begint met een constatering: "Waar in Frankrijk naïeve kunstenaars als Rousseau en Bauchant bijna eenzelfde status hebben gekregen als geschoolde kunstenaars, heeft in Nederland de waardering voor de naïeve kunst nooit een hoge vlucht genomen." Daarmee wilde hij Het hieronder afgebeelde schilderij van het Noordhollands Kanaal langs het Victoriepark hangt nu in het Nationaal Museum van Westerse Kunst in Tokio. Hoe is dit schilderij ontstaan, wat staat er precies op, en hoe kwam het helemaal in Japan terecht? André Bauchant, Het kanaal van Alkmaar, 194 0, Collectie Nationaal Museum van Westerse Kunst Tokio. 70 Oud Alkmaar 2013 Oud Alkmaar 2013 71

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 9