mm m b JL Detail van het dat dit het stuk was dat Rombach alleen bodeportret uit archivalia had gekend, en attendeerde de bodebus Stedelijk Museum Alkmaar erop. Hoewel er vrijwel geen bodeportretten bekend zijn en het dus wel zeer toevallig zou zijn als het zeventiende-eeuwse stuk uit de handel niet de zeventiende-eeuwse Francois uit de archieven zou zijn, was de connectie tussen de twee toch niet meteen onomstotelijk vast te stellen. Wat namelijk bevreemdde, was dat het stadswapen op het schilderij qua kleurstelling (zwarte poort/toren op rood veld) niet geheel gelijk is aan het wapen van Alkmaar (witte poort/ toren op rood veld). Ook de letters die aan weerszijden van het poortje staan (A-M) zijn lastig te duiden. Ze staan niet in duidelijk verband tot Francois, en de stadsnaam Alkmaar werd, voor zover nagegaan kon worden, nooit zo afgekort. Restaurator Martin Bijl heeft echter de band tussen het schilderij en de stad Alkmaar toch kunnen bewijzen. Hij doet al enige tijd onderzoek naar de maten van de planken waaruit men in de zeventiende eeuw schilderspanelen maakte. Daaruit is gebleken dat elke stad zijn eigen standaardmaten hanteerde. De maten van de planken van het bodeportret vallen keurig binnen de maten die in Alkmaar gebruikelijk waren. Toen de relatie tussen het schilderij uit de handel en de stad Alkmaar zeker was, kon ook aangenomen worden dat het stuk geïdentificeerd kan worden met het portret in de Alkmaarse archivalia. Het museum besloot vervolgens tot verwerving van het kunstwerk over te gaan. Hoewel het stadsbestuur in 1644 al keurig betaald had voor het portret, moest er nu toch opnieuw een bedrag neergeteld worden voor Francois. Gelukkig kon de koop dankzij diverse subsidiegevers snel gesloten worden. EEN PORTRET, TWEE GEZICHTEN Met de identificatie van het portret van de Alkmaarse bode hebben twee zeventiende- eeuwers plotseling een gezicht gekregen. Ten eerste natuurlijk Francois, want het moeten zijn ogen zijn die ons zo vriendelijk doch zelfbewust aankijken. Via Francois krijgt in zekere zin een hele beroepsgroep contouren. Individuele beeltenissen van leden van de midden- en lagere (inkomens) klassen zijn er maar weinig, ons beeld van 'de Gouden Eeuwer' wordt dan ook in hoge mate bepaald door de overvloed aan portretten van aanzienlijke families en invloedrijke regenten. Een portret als dat van Francois biedt een welkome aanvul ling en correctie daarop, in het bijzonder voor de Alkmaarse situatie. 40 Oud Alkmaar 2013 Ten slotte geeft het schilderij 'meester Bucq' een profiel. Deze kunstschilder was tot op heden alleen bekend uit geschreven documenten. Zo wordt hij genoemd - als 'Gerrit de Buk' - in een ledenlijst uit 1631 van het Alkmaarse Sint-Lucasgilde.5 Overigens was De Bucq in 1576 of1577 in Brussel geboren en maakte hij in 1638 zijn testament op in Amsterdam.6 Maar waar hij ook woonde na 1631, hij hield duidelijk zijn contacten met Alkmaarse opdracht gevers warm. HET PORTRET IN HET MUSEUM Momenteel werkt het museum hard aan een ingrijpende vernieuwing van zijn vaste presentatie. Op 8 oktober 2012 zijn twee vernieuwde zalen opgeleverd: één gewijd aan het Beleg van Alkmaar, een tweede gewijd aan de Gouden Eeuw in Alkmaar. In de zomer of het najaar van 2014 zal daar een derde zaal bijkomen, getiteld 'Portret van Alkmaar', waarin een beeld wordt geschetst van de stad aan de hand van haar bewoners, hun omgeving en hun belevenissen. De elite komt aan bod, maar er is ook ruimte voor andere lagen van de bevolking. Er komen portretten en persoonlijke (gebruiks) voorwerpen met een bijzondere uitstra ling, maar ook stadsgezichten. In deze zaal zal Francois een glansrol vervullen. Naast het 'pronkgeweld' en de rijkdom in de Gouden Eeuwzaal zal hij de bezoekers U t A 'Sé Jfe-s* II pf*M~ rfi wijzen op andere, minder bekende aspecten van het zeventiende-eeuwse leven: het bestaan van stadsbodes, de relatie tussen een kleine stad als Alkmaar met de grote Hofstad, het bestaan van lokale meesters als De Bucq en de soms onverwachte kwaliteit die zij leverden. Technische tekening van het logement van Alkmaar en Enkhuizen te Den Haag, ca. 1640. Collectie Regionaal Archief NOTEN 1-3 Regionaal ArchiefAlkmaar, StadsarchiefAlkmaar 1325-1815, inv.nr. 1784 4 J.H. Rombach, 'Hollandse Heren in Den Haag'. Holland 11 (1979), pp. 118-122 5 Zie de vermelding in de collectiecatalogus De zestiende- en zeventiende-eeuwse schilderijen van het Stedelijk Museum Alkmaar, Sandra de Vries (red.), Alkmaar/Zwolle 1997, p. 53 6 Gegevens ontleend aan 'artists'-database op de website van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie Oud Alkmaar 2013 41

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 8