Het schilderij van bode Francois heer Piet Hulskamp, een ondernemer met een blik- en koperslagerij aan de Dijk in Alkmaar die vanaf1936 met zijn zoon Herman een werkplaats op de Laat nummer 16 had. Hulskamp, die net als Kees van Reijendam gevoel voor kunst had, heeft sommige letters 'in elkaar' gevoegd om de tekstbreedte op de deur te beperken. In kalligrafieboeken is het lettertype niet terug te vinden. De letters zijn dus mee ontworpen door Van Reijendam zelf. Kort na de oorlog is op ongeveer dezelfde plaats als waar de oude fontein heeft gestaan een ronde vijver aangebracht en is het Nassaupark tot straatniveau opge hoogd. Het park lag vroeger veel lager. Voor de ophoging was bij alle toegangen een gemetseld sinteren trapje van enkele treden aanwezig. Alle paden in het park waren oorspronkelijk van gemalen schelpen. In 1998 zijn er door enkele bewoners initiatieven ondernomen om weer een fontein terug te brengen in het Nassau- park. Voor de financiering werden contacten gelegd met projectontwikkelaar Teerenstra Bouwgroep, die aan het Nassauplein twee appartementencom plexen bouwde, die eind 2000 werden opgeleverd. Naar aanleiding van gesprek ken met enkele bewoners over de vroegere fontein werd bij Teerenstra het idee geboren om deze te herplaatsen en in oude glorie terug te brengen, als gebaar naar de buurt voor de bezorgde bouwoverlast. De gemeente ondersteunde dit plan van harte. Men was bereid een bijdrage te leveren aan de herbouwkosten, aan de functionele kosten van de fontein, inclusiefhet onderhoud ervan, en van de beplanting rondom. Op 27 juni 2001 werd er door Teerenstra een bouwaanvraag ingediend. De bewoners van Nassauplein en omgeving kregen een persoonlijke brief van initia tiefnemer Gerry Teerenstra, met uitleg over het plan en een verzoek om het te steunen. In augustus 2001 organiseerde de gemeente een inloopbijeenkomst waar het buurtberaad en de bewoners van het Nassaukwartier en omstreken de plan- schetsen konden inzien. De uitslag van een gehouden enquête gafechter aan dat het fonteinplan niet breed werd gedragen. De bezwaren richtten zich voornamelijk op zaken zoals: mogelijke afname van speelmogelijkheden voor de kinderen, mogelijk vandalisme, geluidsoverlast door te verwachten hangjeugd, zwerfvuil en het gevaar van verdrinking van kinderen in de nieuw aan te leggen vijver. De negatieve reacties vanuit de buurt waren voor Teerenstra Bouwgroep de reden om definitiefvan het plan afte zien. Speciale dank voor de gegeven informatie is verschuldigd aan mr. A. Dorgelo en de heer C. Stam aan het Nassauplein en verder aan H.J. Erkamp, J. Sik en de families Van Reijendam en Hulskamp. Aan het begin van het jaar 1644 betaalde de stad Alkmaar een rekening aan een schilder, ofliever gezegd: aan de vrouw van een schilder. In het Regionaal Archief Alkmaar bevindt zich namelijk een betalingsbewijs dat luidt:1 Geschildert voor de E. heeren van Alcmaer het conterfeytsel van fran^oys haer E. bode daer aen verdient 48 gulden het paneel daer in begrepen, actum den 28 january 1644. dese betaelt met 40-0 den 27 april 1644 de husvrou van meester bucq Het stuk kreeg een ebbenhouten lijst, die apart werd betaald aan de lijstenmaker, Jan Adriaansz Hooft. Het bewijs daarvan is eveneens bewaard gebleven en luidt:2 van weegen desen List bedanckende voer de goede betalin. Acktom den 16 apriel 1644. Jan Adrijansen Hooft. Het portret van stadsbode Francois waarvan in deze betalingsbewijzen sprake is, werd kennelijk besteld ten behoeve van het logement dat de stad Alkmaar samen met Enkhuizen aanhield aan het Haagse Buitenhoften behoeve van onder anderen hun burgemeesters en bodes. In een boedelinventaris van dat logement uit 1666 wordt het schilderij namelijk met naam en toenaam genoemd.3 Het bevond zich toen: op de groote Voorcamer boven. Een Contrefaictsel van de Bode van Alcmaer francois, de stadt Alcmaer alleen toebe horende. Gemaeckt voer francoijs de bode van alckmaer eenen Ebbe binne Lijst groot 16 voet de voet 51/2 stuyvers, beloept f4-9 Ick ondergeschrieven bekenne ontfanghen te hebben uijt handen van men heer burgermester Schagen de somma van f4-9 Er is een hele reeks van dergelijke lijsten van meubilair, bedlinnen, servies en dergelijke bewaard gebleven. Alleen in de lijst van 1712 wordt het bodeportret opnieuw expliciet vermeld. Wel op een bijzondere plaats, namelijk in de kantlijn: DE FONTEIN WEER TERUG? Oud Alkmaar 2013 Christi Klinkert Begin 2011 werd het Stedelijk Museum Alkmaar geattendeerd op een innemend portret van een man met een zogenoemde bodebus om zijn hals, dat zich bij een Amsterdamse kunsthandel bevond. Wie was deze heer en wie portretteerde hem? Na onderzoek is het museum tot aankoop van het kunstwerk overgegaan. J |*»i Oud Alkmaar 2013 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 6