bestuur zal er zorg voor dragen, dat, wanneer den Koningin nog eens haar gouden jubileum mocht vieren, dit gedenkteken nog sierlijker mag uitkomen, dan nu het geval is." Afsluitend met een understatement, doelend op de kale omgeving (er bloeide geen roos) van het pas aangelegde rosarium, moet hij de lachers op zijn hand hebben gehad. De minister stapte van het spreekgestoelte met het Perzische kleedje en gafhet woord aan burgemeester Wendelaar. Deze hield na minister De Visser een enthousiast betoog in een poëtisch verheven stijl. Hij begon met te zeggen dat hij er zeker van was dat de Wilhelminafontein tot in lengte van jaren een sieraad van de stad zou zijn. Vervol gens ging hij in op de betekenis van de fontein: "Dit gedenkteken heeft een symboolfunctie. Deze fontein van witte stralen zal 's avonds om beurten schitteren in blauwe, rode, groene en gele kleuren. Het symbool voor het leven in een steeds wisselend uiterlijk, ja, meer nog het innerlijke, de Geest, om hetgeen eeuwen onveranderd blijft." In zijn rede haalde hij een toepasselijke spreuk aan die stond op de poort van de Utrechtse universiteit waar hij had gestudeerd: "Uit de verschillende kleurstralen van de zon wordt het blanke licht geboren, moge van de verschillende wetenschappen, die gedoceerd worden, de vakken van de Enige waarheid blinken en schitteren." Op dezelfde wijze hoopte hij dat de Wilhelminafontein een symbool zou worden voor Alkmaars 'verschillende kleuren' en 'dat er altijd die ene straal in zit, die ons terugvoert tot het oerbeginsel in ieder mens dat alle leven doordringt'. Het doek dat de fontein omhuld had viel naar beneden en onmiddellijk begon de fontein met haar vijfstralen te spuiten. Na een krachtig applaus zette het Stedelijk Muziekcorps het Wilhelmus in. Na het zingen spoedde men zich naar de Grote Kerk, waar minister De Visser de herden kingsrede hield. De plechtigheid in de vroege morgen had al met al krap een half uur geduurd. Om halftwaalfwas de huldiging en kranslegging bij het victoriebeeld in het Victoriepark aan de noordzijde van Alkmaar. Daarna ging het richting stadhuis, waar Wendelaar een indrukwek kende toespraak hield voor de koninklijke gasten, minister De Visser en verdere genodigden over de noodzaak tot stadsuit breiding en gemeentelijke grondexploita tie in verband met de bestaande woning nood. De koningin en prins maakten 's middags een rijtoer door de stad, die via de Westerweg en de Egmonderstraat ook het Nassauplein aandeed. Stapvoets reed de Landauer langs de die ochtend onthulde Wilhelminafontein. Daarna ging de rijstoet verder over de Nassaulaan en de Kennemersingel richting het Sportpark, om daar een historisch riddertoernooi bij te wonen. VAN REIJENDAM De Wilhelminafontein werd ontworpen door Kees (C.D.) van Reijendam, de zoon van de bekende architect Johan van Reijendam CznHun beider interieur ontwerpen onder de naam VAN WINKELS waren opvallend, zoals bijvoorbeeld in 1921 het ontwerp voor de winkel van P. Kreb aan de Lindenlaan 65, die een zaak had in kruidenierswaren en comestibles, talrijke chocoladeontwerpen voor de Firma Oud Alkmaar 2013 Ringers te Rotterdam en de renovatie in 1923 van het provenhuis aan de Lombard- steeg. Bovendien was Kees net als zijn vader Johan tekenleraar aan de Ambachtsschool aan de Bergerweg. Kees van Reijendam begon in 1936 met een eigen architecten bureau in zijn woonhuis aan de Ripping- straat 24 waar hij jonge architecten opleidde. Zijn eenentwintigjarige broer Dik (D.C.) van Reijendam was aankomend elektrotechnicus en had later nog enige tijd een radio- en verlichtingszaak aan de Mient. Hij had, 21 jaar oud, de ingenieuze water- en lichtinstallatie van glas en spiegels uitgedacht die beschouwd kan worden als een vorm van glasarchitectuur. Dat was toen een nieuw verschijnsel op het gebied van lichteffecten. De bouwer van de fontein was een aannemer wiens naam we helaas niet kennen. De fontein bevond zich aan de noordkant van het park in de rotonde waar de hoofdpaden van het Nassaupark elkaar kruisten. Het is in onze tijd bijna niet te geloven, maar naar verluid is de Wilhelmi- nafontein, met alles er op en er aan, in iets meer dan een week gebouwd. Het vakblad voor de Bouwambachten kwam 29 oktober 1923 met een artikel dat een omvattend beeld gaf van het ontwerp en de totstand koming van de Wilhelminafontein, met een afbeelding van de originele blauwdruk "in de hoop veel mensen een genoegen te kunnen doen". In de voorbereiding voor de daadwerkelijke bouw kwam men voor allerlei eigenaardige moeilijkheden te staan omdat het geen alledaags ontwerp betrof en het mechaniek nog nooit eerder in Nederland was beproefd. Het vernuftige water en kunstlichtsysteem dat was uitgedacht door Dik van Reijendam was voor die tijd C.D. (Kees) van geavanceerd en te ingewikkeld om op korte Reijendam aan de termijn toe te passen. Er ging eerst een tekentafel experimenteel stadium aan vooraf, waardoor de oplevering van de fontein werd vertraagd. Met humor volgden de dagbladen zijn verrichtingen. In de praktijk later bleek dat de verlichting veel stroom kostte, waardoor er gematigd gebruik van werd gemaakt, wat er op neer kwam dat de fontein slechts bij feestelijke gelegenheden 's avonds verlicht werd. HET ONTWERP De fontein was qua vorm van een sober heid die rust uitstraalde, kenmerkend voor 'het Nieuwe Bouwen', ook wel aangeduid als 'de Stijl', een manier van bouwen in de jaren twintig van de vorige eeuw die brak met het historiserende bouwen uit de periode ervoor. De fontein bestond uit een gemetseld bassin in stervorm met een middellijn van acht meter, waarin zich het opgemetselde verhoogde fonteinvoetstuk als middelpunt bevond. In het binnenste Oud Alkmaar 2013 33

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 4