glasnegatieven waarop geüniformeerde leden van de Kriegsmarine, Wehrmacht en SS zijn vereeuwigd. Sophie memoreerde in 1993 dat bovendien veel klanten reproduc ties van foto's bestelden van omgekomen familieleden. En bij problemen met de aanvoer van elektriciteit kon Tonny de kennis van daglichtfotografie inzetten die ze van haar vader had geleerd, zo merkte een journalist kort na de oorlog op. De studio deed goede zaken en het 'instru mentarium' kon na de bevrijding worden vernieuwd en aangevuld. In de collectie persoonlijke documenten die de gezusters na de dood van Sophie in 1993 aan het Stedelijk Museum Alkmaar hebben nagelaten, bevinden zich geen bedrijfseconomische of financiële gegevens. Het aanwezige materiaal biedt daarom niet de mogelijkheid te duiden hoe winstgevend ofsuccesvol de onderneming van de dames Vlaanderen is geweest. Feit is, dat Tonny Vlaanderen tot aan haar zeventigste heeft doorgewerkt in de studio, in 1972 sloot het atelier zijn deuren. De aanwezigheid van de gezusters Vlaanderen in de lokale en later ook landelijke media, begon pas vanafde jaren zestig, in feite dus tijdens de najaren van het bedrijf. En pas na de pensionering van de dames lijken ze in de jaren '80 en '90 te zijn uitgegroeid tot bekende Alkmaarse types die ook buiten de gemeentegrenzen de aandacht trekken. Twee thema's kunnen aangewezen worden als leitmo- tiven in de media-aanwezigheid van de zusters: ten eerste nostalgie en ten tweede hun huwelijkse staat. Een constante factor in de berichtgeving over de gezusters Vlaanderen is het nostalgisch discours, waarin de 'dames' en hun woning en atelier worden gezien als een verbintenis met een positiefgewaar- deerd, maar vervlogen verleden. Tijdens een interview in 1960 doemt in de ver beelding van de verslaggever van de lokale krant een deftig fin-de-siècle Alkmaar op, hoort hij weemoedig het geratel van koetsen en ziet hij statige herenhuizen opdoemen. De journalist beschouwt de dames als de 'laatste vertegenwoordigers van een bepaalde klasse in Alkmaar. In hun houding en omgangsvormen bewaren zij een distinctie, die niet meer van deze tijd is.' Een artikel uit 1979 meldt dat de dames rechtstreeks afkomstig zijn uit het victoriaanse tijdperk. In 1991 wordt hun atelier beschreven als 'museum op zichzelf'. Niet alleen de lokale pers besteedde met enige regelmaat aandacht aan de dames Vlaanderen, ook landelijke media portret teerden de zusters meermaals, en steeds weer riepen ze een geromantiseerd verleden op. In 1979 maakte de TROS opnamen in het huis en de studio Vlaanderen voor een aflevering in de serie 'Kunstig. Over kunst en kunstenmakers' met de uitzending 'Van pose tot werkelijk heid. Fotografie in Nederland van 1880-1950'.' Dezelfde omroep vulde in 1980 twee uitzendingen met een vraaggesprek van Kees Brusse met Tonny en Sophie Vlaanderen. Tijdens dit interview werd volop ingegaan op 'Alkmaar rond 1910', waarmee het nostalgische thema weer volop aandacht kreeg.6 Volgens de Alkmaarse Courant kwamen op de uitzendingen reacties uit het hele land. In 1989 ontdekte de NCRV de dames. Eerst waren ze te gast in het op oudere luiste raars gerichte radioprogramma Studio 55. Hun grootste faam in de nationale media kwam in 1993 met een optreden in het programma 'De stoel'. Hierop volgden later ook portretten in (Amsterdamse) kranten met landelijke verspreiding zoals De Telegraafen Het Parool. Een motiefdat steevast terugkeert is de speciale verhouding van de studio Vlaanderen met de Cadettenschool, die tussen 1893 en 1924 was gevestigd in Alkmaar. Dit was een militaire vooroplei ding tot officier voor jongens die naar de Militaire Academie wilden. Vanwege het hoge schoolgeld trok de school vooral recruten uit betere kringen. Tussen het beperkte aantal glasnegatieven van Leonard Vlaanderen dat nog bewaard is in de fotocollectie, zijn meerdere afbeeldingen terug te vinden van jonge militairen in vol ornaat. Toen in 1953 een reünie werd gehouden van de cadetten, liep de route van de optocht opzettelijk langs het atelier Vlaanderen. De lokale krant schreef dat het atelier Vlaanderen in het verleden had gefungeerd als een soort huiskamer voor de cadetten, een vaste hangplek waar ze terecht konden voor een praatje en een kop Lidmaatschaps kaart van Tonny van eenfotografen- vereniging. NOSTALGIE 14 Oud Alkmaar 2013 Foto naar glas negatief. Collectie Stedelijk Museum Alkmaar CADETTENSCHOOL Oud Alkmaar 2013 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 9