II In de berichtgeving over de dames Vlaanderen in de media werd steeds opnieuw aandacht besteed aan het feit dat ze werkten in een lange familietraditie, die meer dan een eeuw terug voerde. De jubilea in 1947 en in 1967 werden uitgebreid gevierd en ook in de lokale pers gememoreerd. Deze eerbiedwaardige stamboom van drie generaties Alkmaarse portretfotografen gaf de studio een positief aura van vakmanschap en traditie. Dit werd dan ook volop gecultiveerd in haast iedere media-uiting over de dames. Het fotoatelier van Tonny en Sophie Vlaanderen kende inderdaad een respecta bele voorgeschiedenis. Hun grootvader Pieter Vlaanderen (1840-1878), geboren in Amsterdam, ging in de hoofdstad in de leer bij de fotograafJohannes Hulk, die sinds circa 1860 het fotoatelier 'De Rembrandt' runde. Hulk had een kunstopleiding gevolgd, hij had een handel in 'schilder- en teekenbehoeften' en ging zich toeleggen op de nieuwe techniek van fotografie toen deze gedurende de jaren 1860 aan popular iteit won. Pieter Vlaanderen werd compag non in 1864, maar de samenwerking werd al na drie jaar beëindigd, toen Pieter op 6 mei 1867 zijn eigen atelier opende in Alkmaar, eveneens 'De Rembrandt' genaamd.3 Aanvankelijk vestigde hij zich op Verdronkenoord D34, maar kennelijk gingen de zaken zo goed dat hij zich een perceel aan Verdronkenoord 95 kon veroorloven met een grotere tuin, zodat hij zijn daglichtstudio kon uitbreiden. Indertijd was daglicht onontbeerlijk voor een fotostudio. In 1873 associeerde Vlaanderen zich met een compagnon, Camille Steensel van der Aa, een van oorsprong Belgische fotograaf. Deze zette na Pieters dood in 1878 de zaak voort samen met weduwe Vlaanderen, Teuntje Molenberg. Zij hertrouwde met Jacques Chrispijn, die per 1884 medefirmant in het bedrijfwerd. Het atelier, dat in ruim een eeuw tijd nog regelmatig zou verhuizen, werd verplaatst naar de Langestraat. Het bedrijfwas ook actiefin de regio. Gedurende bepaalde periodes in het jaar waren er tijdelijke filialen in Den Helder, Hoorn en Schagen. Vermoedelijk was dit bij speciale gelegenheden zoals markten, kermissen of andere evenementen die een menigte trokken. Overigens baatten Vlaanderen en hun compagnons niet de enige fotostudio van de stad uit. Uit de adresboeken van de stad Alkmaar blijkt dat steeds meerdere fotografen in de stad actief waren.4 Pieter Vlaanderens zoon Leonard (1871 1941) leerde de beginselen van het vak bij Steensel van der Aa en vertrok naar Amsterdam om als retoucheur te werken in de studio's van M. Buttinghausen en daarna Willy Zimmermann. Hij keerde terug naar zijn geboortestad en op 31 juli 1902 opende hij zijn eigen Alkmaarse studio. Na verschillende verhuizingen kwam het atelier in 1934 terecht op Oude Gracht 289, waar Leonards dochters Tonny en Sophie tot aan hun dood zouden wonen. Een advertentie uit 1933, geplaatst net voor de drukke periode rond Sinterklaas, vermeldt dat de studio tot negen uur 's avonds geopend is, kennelijk werkte Leonard inmiddels (allang?) met kunstlicht. De fotograaf was volgens deze advertentie 'aan huis te ontbieden, ook buiten de stad'. Naar eigen zeggen werkten zijn dochters al op jonge leeftijd bij hem in de zaak. Aanvankelijk ontvingen ze klanten, brachten bestellingen rond en verkochten prentbriefkaarten in de wachtkamer. Al op 12-jarige leeftijd bekwaamde Tonny zich in het retoucheren van glasnegatieven. In 1923 werd Leonard Vlaanderen ziek en werden Leonards echtgenote Guurtje Twisk en zijn dochters verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. In 1938 adver teerde Tonny Vlaanderen onder eigen naam voor het ontwikkelen en afdrukken van films. In 1939, nog voordat hun vader stierfin 1941, werd het bedrijf overgeschreven op naam van beide gezusters. De zaak werd opnieuw ingericht voor de heropening in Fotografis^li Atolier „Rembrandt". LEONARD VLAANDEREN, november 1940 en beloofde afdrukken in 'de meest moderne tinten: van groendruk via velours (bruin-zwart) tot zwart toe.' Paradoxaal genoeg bleken de oorlogsom standigheden voor de beide zusters ideaal om een onderneming op te starten. Terugblikkend in 1967 stelde Tonny dat het nooit meer zo druk was geweest als in die jaren. Alleen al voor de verplichte persoonsbewijzen had iedereen een pasfoto nodig, en ook lieten in deze tijd veel klanten zich fotograferen om een kiekje op te sturen naar familieleden die in Duits land werkten. Ook Duitse militairen lieten zich portretteren in de studio Vlaanderen, wellicht om hun beeltenis naar het thuisfront te sturen, zo blijkt uit de vele Gevelwand Mient met op de voor grond de Gewelfde Stenenbrug, ca. 8888, door atelier 'de Rembrandt' van P. Vlaanderen C. van der Aa. Collectie Regionaal ArchifAlkmaar EEN EEUW ATELIER VLAANDEREN 12 Oud Alkmaar 2013 LEONARD VLAANDEREN EIGEN BEDRIJF IIimI 1 i— iJwrlogrwd, 'J'l. BUM «Om v-c U I Pwirttte^ f Üudcgrjichri zot. (Limb.- diil.l. Adresboek 1903. Collectie Regionaal ArchifAlkmaar i! Poniftli" 1 Lid van de Kriegsmarinefoto naar glasnegatief. Collectie Stedelijk Museum Alkmaar Oud Alkmaar 2013 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 8