I Portretten van een portretteuse Nostalgie en de beeldvorming van de 'dames Vlaanderen' Thunnis van Oort Tonny Vlaanderen (1901-1993) was een Alkmaarse portretfotografe die met haar zuster Sophie (1905-1995) woonde boven hun fotoatelier aan de Oude Gracht. De ongehuwde gezusters trokken altijd samen op, en waren met hun opvallende gewaden met bijpassende hoofddeksels een karakteristiek onderdeel van het Alk- maarse straatbeeld. Het Stedelijk Museum wijdt een vitrine aan het duo. De dames Vlaanderen, en dan met name de dominante oudste zus Tonny, die in interviews meestal het woord voerde, waren zelfbewust in hun omgang met journalisten.1 Zo minutieus als Tonny te werk ging in het portretteren van haar klanten en in het retoucheren van de negatieven om ieder vlekje en rimpeltje weg te poetsen, zo nauwgezet was ze ook wanneer het een journalistiek portret van haar en haar zus betrof. In een impressie van beide dames uit 1960 noteerde de verslaggever dat Tonny zich goed had voorbereid: "Op haar schoot ligt een dichtbeschreven velletje papier. Het is de korte samenvatting van haar leven, haar carrière." Een typerend voorbeeld van de controle die de dames probeerden uit te oefenen op hun portrettering in de media, is een geslaagde uitoefening van censuur, ofmisschien is 'retouchering' een betere term, in 1967. Ter ere van het 100-jarig jubileum van het Vlaanderen fotoatelier wijdde het vakblad van fotografen Mededelingen NFPV een artikel aan de dames. Dit artikel bevatte een zin over de broer van Tonny en Sophie, van wie ze toen al jarenlang vervreemd waren en wiens naam en bestaan taboe was in het pand aan de Oude Gracht. Bij de overdruk van het artikel in de lokale krant was het bewuste zinnetje weggelaten in de voor het overige woordelijke kopie van het oorspronkelijke stuk.2 Ook in de navolgende decennia bleven de dames zich zorgvuldig presenteren in de media. Ze richtten zich daarbij niet alleen op hun tijdgenoten, maar eveneens op hoe het nageslacht hen zou herinneren. Al in 1971 meldde Tonny Vlaanderen dat ze van zins was de inventaris van de studio en doka, inclusiefde omvangrijke collectie glasnegatieven, over te dragen aan het Alkmaarse gemeentearchief. De collectie Vlaanderen is via het ge meentearchief terechtgekomen bij het Stedelijk Museum te Alkmaar De vele duizenden glasnegatieven zijn dus bewaard voor het nageslacht. De ironie wil echter dat de enorme collectie van naar schatting 20.000 negatieven volstrekt ontoegankelijk is omdat er geen administratie is van het negatievenarchief. Tonny vond haar weg in de lange rijen glasplaten via haar geheugen. Maar omdat deze kennis nooit is overgedragen of op schrift is gesteld, is het nu onmogelijk om specifieke foto's van specifieke mensen terug te vinden. Het verlangen het verleden vast te houden en als het ware veilig te stellen, keert steeds weer terug in de verhalen die over de dames Vlaanderen werden en worden verteld. Het was hun handelsmerk geworden. Letterlijk vanwege het feit dat Tonny Vlaanderen koppig verouderde apparatuur en procedés bleefgebruiken, waarmee haar vader en wellicht zelfs haar grootvader nog had gewerkt. Terwijl de meeste professionele fotografen over stapten van werken met glasnegatieven naar negatieven op celluloid film, bleef Tonny Vlaanderen hardnekkig de 'gevoe lige plaat' hanteren in antieke camera's die nog stamden uit het fin de siècle. Dit had ook een praktische reden: Tonny was een getalenteerd retoucheerster. Met een ragfijn potlood bewerkte ze de fotografische emulsie om ongewenste schaduwen, maar ook oneffenheden zoals rimpels of pukkeltjes te verwijderen: Photoshop avant-la-lettre. Degene die zich door Tonny Vlaanderen liet fotograferen kreeg een geïdealiseerde beeltenis van zichzelf, niet alleen bewerkstelligd door de nauwgezette enscenering in de studio, maar vooral ook door de gedetailleerde retouchering, die mogelijk was dankzij de ouderwetse glasnegatieven. Deze am bachtelijke werkwijze was geworteld in het verleden. Dit vakmanschap was van vader op zoon op dochter overgedragen en de ambachtelijke, degelijke uitstraling betekende ook goede reclame voor het product dat de studio Vlaanderen leverde. De 'dames Vlaanderen' zijn een wezenlijk onderdeel van de collectieve herinnering van de Alkmaarder. Hoe is die collectieve herinnering tot stand gekomen? Dit artikel laat zien hoe de gezusters Vlaanderen in de media zijn verbeeld door de jaren heen, hoe de portretteerders zijn geportretteerd. Een vergrotings apparaat in het fotoatelier van Tonny Vlaanderen op Oudegracht 287-289. Foto uit 1994. Collectie Regionaal Archief Alkmaar OMGANG MET JOURNALISTEN 10 Oud Alkmaar 2013 HERINNERING HET VERLEDEN BEHOUDEN Interieur van het fotoatelier Tonny Vlaanderen met spoelbakken en glasplaten. Col lectie Regionaal ArchiefAlkmaar Oud Alkmaar 2013 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2013 | | pagina 7