peerd. Deze bestonden uit veel groen met daartussen eengezinswoningen, lagere flats, en een hoge torenflat. Het plan kwam niet tot uitvoering vanwege grote vraagtekens bij de omvang en de financiële haalbaarheid. Bovendien wilden de gemeenten en de provincie niet voor het hele gebied met één stedenbouwkundig bureau in zee gaan. In 1964 ontstond een plan voor een grote uitbreiding ten oosten van Alkmaar, in de Schermer. Het Rijk overwoog de oprich ting van een nieuwe Technische Hoge school in Alkmaar, naast die van Delft, Eindhoven en Twente. De gemeente Alkmaar ontwikkelde samen met het bedrijfsleven een ontwerp voor een onderwijscomplex in de polder, in combinatie met veel nieuwe woningen. De provincie zag hier wel wat in als alternatief voor Alkmaar Noord dat nog niet zo wilde vlotten. Bovendien zou een uitbreiding naar het oosten goed aansluiten op de geplande nieuwe wegen en spoorlijn naar de Markerwaard. In ig66 was het plan echter van de baan: het Rijk zag af van een nieuwe Technische Hogeschool in Alkmaar. De gemeente was intussen ook gewoon doorgegaan met de plannen voor Alkmaar Noord en besloot zich weer met volle kracht op de realisering van deze wijk te richten. Het was nadrukkelijk de bedoeling dat Alkmaar ook na een grote uitbreiding aan de noordkant nog als één stad zou functioneren, en dat zowel de 'oude' als de nieuwe inwoners zich met dit grotere geheel zouden gaan identificeren. Daarvoor waren goede verbindingen nodig tussen beide delen van de stad aan weerszijden van het Noord-Hollands Kanaal. Aanvankelijk waren er plannen om het kanaal helemaal rond de stad te leiden, maar vanwege de hoge kosten werd besloten om het toch binnen de stad met nieuwe bruggen op te lossen. Eindjaren vijftig bestonden alleen de Friesebrug en de Schermervlotbrug [waar nu het pontje naar het Schermereiland vaart]. In de loop van de volgende decennia zouden daar verschillende bruggen bijkomen. In het verlengde daarvan werden nieuwe wegen en fietspaden aangelegd. Eindjaren zestig speelde nog het idee om bij Huiswaard een aftakking van de spoorlijn aan te leggen met een eindpunt midden in Alkmaar Noord, maar dit zag de NS niet zitten. De gemeente wilde de eenheid van de stad niet alleen door nieuwe infrastructuur bereiken, maar ook door een evenwichtige opbouw van de bevolking in alle delen van het 'nieuwe Alkmaar'. Zoals in alle groeikernen in Nederland gingen de Alkmaarse plannen uit de jaren zestig en zeventig uit van een bevolkingsopbouw die zoveel mogelijk overeenkwam met het landelijk gemiddelde. Dit wilden de planners bewerkstelligen door een gerichte Luchtfoto (1974] van Huiswaard x, met rechts op de voorgrond de Rekerdijk, en net boven het midden de Huiswaarderweg. Collectie Regionaal Archief GEEN SLAAPSTAD Oud Alkmaar 2012 65

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2012 | | pagina 11