peerd. Deze bestonden uit veel groen met
daartussen eengezinswoningen, lagere
flats, en een hoge torenflat. Het plan
kwam niet tot uitvoering vanwege grote
vraagtekens bij de omvang en de financiële
haalbaarheid. Bovendien wilden de
gemeenten en de provincie niet voor het
hele gebied met één stedenbouwkundig
bureau in zee gaan.
In 1964 ontstond een plan voor een grote
uitbreiding ten oosten van Alkmaar, in de
Schermer. Het Rijk overwoog de oprich
ting van een nieuwe Technische Hoge
school in Alkmaar, naast die van Delft,
Eindhoven en Twente. De gemeente
Alkmaar ontwikkelde samen met het
bedrijfsleven een ontwerp voor een
onderwijscomplex in de polder, in
combinatie met veel nieuwe woningen. De
provincie zag hier wel wat in als alternatief
voor Alkmaar Noord dat nog niet zo wilde
vlotten. Bovendien zou een uitbreiding
naar het oosten goed aansluiten op de
geplande nieuwe wegen en spoorlijn naar
de Markerwaard. In ig66 was het plan
echter van de baan: het Rijk zag af van een
nieuwe Technische Hogeschool in Alkmaar.
De gemeente was intussen ook gewoon
doorgegaan met de plannen voor Alkmaar
Noord en besloot zich weer met volle kracht
op de realisering van deze wijk te richten.
Het was nadrukkelijk de bedoeling dat
Alkmaar ook na een grote uitbreiding aan
de noordkant nog als één stad zou
functioneren, en dat zowel de 'oude' als de
nieuwe inwoners zich met dit grotere
geheel zouden gaan identificeren.
Daarvoor waren goede verbindingen nodig
tussen beide delen van de stad aan
weerszijden van het Noord-Hollands
Kanaal. Aanvankelijk waren er plannen om
het kanaal helemaal rond de stad te leiden,
maar vanwege de hoge kosten werd
besloten om het toch binnen de stad met
nieuwe bruggen op te lossen. Eindjaren
vijftig bestonden alleen de Friesebrug en
de Schermervlotbrug [waar nu het pontje
naar het Schermereiland vaart]. In de loop
van de volgende decennia zouden daar
verschillende bruggen bijkomen. In het
verlengde daarvan werden nieuwe wegen
en fietspaden aangelegd. Eindjaren zestig
speelde nog het idee om bij Huiswaard een
aftakking van de spoorlijn aan te leggen
met een eindpunt midden in Alkmaar
Noord, maar dit zag de NS niet zitten.
De gemeente wilde de eenheid van de stad
niet alleen door nieuwe infrastructuur
bereiken, maar ook door een evenwichtige
opbouw van de bevolking in alle delen van
het 'nieuwe Alkmaar'. Zoals in alle
groeikernen in Nederland gingen de
Alkmaarse plannen uit de jaren zestig en
zeventig uit van een bevolkingsopbouw
die zoveel mogelijk overeenkwam met het
landelijk gemiddelde. Dit wilden de
planners bewerkstelligen door een gerichte
Luchtfoto (1974]
van Huiswaard x,
met rechts op de
voorgrond de
Rekerdijk,
en net boven
het midden de
Huiswaarderweg.
Collectie Regionaal
Archief
GEEN SLAAPSTAD
Oud Alkmaar 2012 65