werkte, naast glas in lood, ook in andere
technieken: hij schilderde, aquarelleerde,
tekende en maakte lithografieën. In 15157
emigreerde hij naar de Verenigde Staten,
waar hij in de Lamb Studio's te Tenflay
(New Jersey) werkte. In Nederland zijn
ramen van Ooms te vinden in onder meer
de voormalig Hervormde kerk te Overdin-
kel (1949), de Gereformeerde kerk (thans
Koptisch orthodoxe kerk) aan het Mosplein
te Amsterdam (1952), de Oosterkerk te
Sneek (1956) en de Westerkerk te Hilver
sum (1956). Ook maakte hij profane ramen
voor onder meer woonhuizen, scholen en
gemeentehuizen.
Ooms liet het niet bij het tekenen van ont
werpen. Hij koos zelf de kleuren en schil
derde zijn ramen zelf Naar zijn mening
stonden de kleuren en de zeggingskracht
van het gebrandschilderde glas voorop. Bij
Ooms geen donkere brandschilderingen
en nauwelijks perspectief Zijn Alkmaarse
raam is een vroeg voorbeeld daarvan, later
zou hij het brandschilderen bijna helemaal
weglaten. Zijn werk zou op den duur meer
abstract worden.
Twee forse mannen in het midden val
len het meest op. De man rechts bevrijdt
zich uit de 'bezettings'-ketenen en heft
de wapperende Nederlandse vlag met het
Alkmaarse burchtwapen om hem in de
aarde te planten. Zijn tegenvoeter plant
een oranjeboom als 'meiboom' en bevrij
dingsboom. Overal in Nederland zijn na
de bevrijding werkelijke bomen geplant.
Meestal Amerikaanse eiken of Canadese
esdoorns, symbolisch om de Canadese
bevrijders te eren en passend in ons kille
klimaat. De oranjeboom op dit raam
verwijst uiteraard naar het koningshuis,
en past fraai als kleurig onderwerp op
een raam. Ook is er algemene symboliek
aan een sinaasappelboom toe te kennen:
vruchtbaarheid vanwege gelijktijdige
bloei en vruchten. Dit is hier op te vatten
als nieuw begin, na de bevrijding, van een
vruchtbaar werkzaam leven voor de Alk
maarse bevolking.
Onder het tafereel staat op een geschilderd
tekstbord: AANGEBODEN DOOR HET
BEVRIJDINGS-COMITÉ 1945. Bovenin het
raam heeft Ooms fraai met een fijn penseel
de stad Alkmaar geschilderd. Herkenbaar
aan de waag, de stadhuistoren en de Grote
Kerk, en feestelijk vlaggend. Om de twee
in helder groen en blauw glas afgebeelde
mannelijke figuren verschijnen kleine
grisailles met emblemen van de werkende
bevolking. Dergelijke 'zwevende' grisailles
met tafereeltjes zijn veel toegepast door
de bekende glazenier Joep Nicolas, een
HET ALKMAARSE BEVRIJDINGSRAAM
2012