werkte, naast glas in lood, ook in andere technieken: hij schilderde, aquarelleerde, tekende en maakte lithografieën. In 15157 emigreerde hij naar de Verenigde Staten, waar hij in de Lamb Studio's te Tenflay (New Jersey) werkte. In Nederland zijn ramen van Ooms te vinden in onder meer de voormalig Hervormde kerk te Overdin- kel (1949), de Gereformeerde kerk (thans Koptisch orthodoxe kerk) aan het Mosplein te Amsterdam (1952), de Oosterkerk te Sneek (1956) en de Westerkerk te Hilver sum (1956). Ook maakte hij profane ramen voor onder meer woonhuizen, scholen en gemeentehuizen. Ooms liet het niet bij het tekenen van ont werpen. Hij koos zelf de kleuren en schil derde zijn ramen zelf Naar zijn mening stonden de kleuren en de zeggingskracht van het gebrandschilderde glas voorop. Bij Ooms geen donkere brandschilderingen en nauwelijks perspectief Zijn Alkmaarse raam is een vroeg voorbeeld daarvan, later zou hij het brandschilderen bijna helemaal weglaten. Zijn werk zou op den duur meer abstract worden. Twee forse mannen in het midden val len het meest op. De man rechts bevrijdt zich uit de 'bezettings'-ketenen en heft de wapperende Nederlandse vlag met het Alkmaarse burchtwapen om hem in de aarde te planten. Zijn tegenvoeter plant een oranjeboom als 'meiboom' en bevrij dingsboom. Overal in Nederland zijn na de bevrijding werkelijke bomen geplant. Meestal Amerikaanse eiken of Canadese esdoorns, symbolisch om de Canadese bevrijders te eren en passend in ons kille klimaat. De oranjeboom op dit raam verwijst uiteraard naar het koningshuis, en past fraai als kleurig onderwerp op een raam. Ook is er algemene symboliek aan een sinaasappelboom toe te kennen: vruchtbaarheid vanwege gelijktijdige bloei en vruchten. Dit is hier op te vatten als nieuw begin, na de bevrijding, van een vruchtbaar werkzaam leven voor de Alk maarse bevolking. Onder het tafereel staat op een geschilderd tekstbord: AANGEBODEN DOOR HET BEVRIJDINGS-COMITÉ 1945. Bovenin het raam heeft Ooms fraai met een fijn penseel de stad Alkmaar geschilderd. Herkenbaar aan de waag, de stadhuistoren en de Grote Kerk, en feestelijk vlaggend. Om de twee in helder groen en blauw glas afgebeelde mannelijke figuren verschijnen kleine grisailles met emblemen van de werkende bevolking. Dergelijke 'zwevende' grisailles met tafereeltjes zijn veel toegepast door de bekende glazenier Joep Nicolas, een HET ALKMAARSE BEVRIJDINGSRAAM 2012

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2012 | | pagina 14