wethouders in maart 15*46^ een verzoek
van Ringers ontvingen, dit geld te mogen
spenderen aan "het plaatsen van een
gebrandschilderd raam in het Gemeente
huis, ter herinnering aan de bevrijdings
dagen van Mei 1945". Uiteraard werd dit in
dankbaarheid door hen aanvaard.
Het idee van een bevrijdingsraam zal be
dacht zijn door F.H. (Frits) Ringers, die als
aannemer, later architect, dikwijls gebrand
schilderd glas toepaste in zijn gebouwen.
Al in 15)20 had hij door het Haarlemse atelier
Bogtman in de nieuw gebouwde Ringers-
fabriek een toograam met wapens en een
vogel laten plaatsen. Als opzichter van de
gebouwen van de Kapelkerk en de Grote
Kerk was hij gedurende de jaren twintig en
dertig betrokken geweest bij opdrachten
voor een nieuwe serie ramen van Bogtman.
Hij had in 1927, samen met zijn broers en
zuster, zelf panelen geschonken (het raam
'Dorcas' en 'Eere zij God') voor in een Kapel
kerkraam. In datzelfde jaar zijn, volgens de
lijst van uitgevoerde werken van Bogtman,
in het bedrijfsgebouw van de firma
F.H. Ringers op Laat no. 152 wapenraam
pjes geplaatst. De consistorieramen van de
Grote Kerk werden tevens door W. Bogtman
opgesierd met fijne grisailleportretten
van kerkhervormers. De opdracht voor het
bevrijdingsraam zal dus eerder ingegeven
zijn door Ringers' voorliefde voor gebrand
schilderd glas van atelier Bogtman, dan om
Alkmaar als stad binnen de grootse traditie
van nationale bevrijdingsramen te plaatsen.
De afbeelding op het nieuwe raam is in elk
geval geïnspireerd op het spel 'Plant den
Meiboom'.
Glazenier Willem Bogtman, die de op
dracht voor het Alkmaarse raam kreeg,
nlooR inn 1
jUOMITÉIgd
heeft meer bevrijdingsramen geschilderd.
Ditmaal besteedde hij de opdracht uit aan
één van zijn medewerkers sinds 1945, kun
stenaar Jan Ooms. Ooms was opgeleid aan
de kunstacademies te Arnhem en Amster
dam. Tijdens de oorlogsjaren in Amster
dam leerde hij Gisèle van Waterschoot van
der Gracht kennen, de vroegere leerlinge
van glazenier Joep Nicolas. Hoewel Ooms
Nicolas nooit ontmoet heeft, onderging hij
zo indirect zijn artistieke invloed. In 1747,
het jaar van het Alkmaarse raam, werkte
Ooms bij Willem Bogtman in Haarlem, en
werd ook door deze glazenier beïnvloed.
Ooms was een veelzijdig kunstenaar en
JAN OOMS, ONTWERPER EN SCHILDER