wethouders in maart 15*46^ een verzoek van Ringers ontvingen, dit geld te mogen spenderen aan "het plaatsen van een gebrandschilderd raam in het Gemeente huis, ter herinnering aan de bevrijdings dagen van Mei 1945". Uiteraard werd dit in dankbaarheid door hen aanvaard. Het idee van een bevrijdingsraam zal be dacht zijn door F.H. (Frits) Ringers, die als aannemer, later architect, dikwijls gebrand schilderd glas toepaste in zijn gebouwen. Al in 15)20 had hij door het Haarlemse atelier Bogtman in de nieuw gebouwde Ringers- fabriek een toograam met wapens en een vogel laten plaatsen. Als opzichter van de gebouwen van de Kapelkerk en de Grote Kerk was hij gedurende de jaren twintig en dertig betrokken geweest bij opdrachten voor een nieuwe serie ramen van Bogtman. Hij had in 1927, samen met zijn broers en zuster, zelf panelen geschonken (het raam 'Dorcas' en 'Eere zij God') voor in een Kapel kerkraam. In datzelfde jaar zijn, volgens de lijst van uitgevoerde werken van Bogtman, in het bedrijfsgebouw van de firma F.H. Ringers op Laat no. 152 wapenraam pjes geplaatst. De consistorieramen van de Grote Kerk werden tevens door W. Bogtman opgesierd met fijne grisailleportretten van kerkhervormers. De opdracht voor het bevrijdingsraam zal dus eerder ingegeven zijn door Ringers' voorliefde voor gebrand schilderd glas van atelier Bogtman, dan om Alkmaar als stad binnen de grootse traditie van nationale bevrijdingsramen te plaatsen. De afbeelding op het nieuwe raam is in elk geval geïnspireerd op het spel 'Plant den Meiboom'. Glazenier Willem Bogtman, die de op dracht voor het Alkmaarse raam kreeg, nlooR inn 1 jUOMITÉIgd heeft meer bevrijdingsramen geschilderd. Ditmaal besteedde hij de opdracht uit aan één van zijn medewerkers sinds 1945, kun stenaar Jan Ooms. Ooms was opgeleid aan de kunstacademies te Arnhem en Amster dam. Tijdens de oorlogsjaren in Amster dam leerde hij Gisèle van Waterschoot van der Gracht kennen, de vroegere leerlinge van glazenier Joep Nicolas. Hoewel Ooms Nicolas nooit ontmoet heeft, onderging hij zo indirect zijn artistieke invloed. In 1747, het jaar van het Alkmaarse raam, werkte Ooms bij Willem Bogtman in Haarlem, en werd ook door deze glazenier beïnvloed. Ooms was een veelzijdig kunstenaar en JAN OOMS, ONTWERPER EN SCHILDER

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2012 | | pagina 13