Alkmaarders. Hij is ook erg tevreden over
het tijdschrift, de lezingen, de wandelin
gen en al die dingen waardoor je de leden
betrekt bij de vereniging. Niet alles was
natuurlijk succesvol. Protest tegen het
stadskantoor mocht niet baten, maar daar
staat tegenover dat de Puienprijs enorme
invloed gehad heeft op het aanzien van de
binnenstad. Met name de reclame-uitin
gen zijn inmiddels heel wat ingetogener
en fraaier dan tien jaar geleden het geval
was. Belangrijk is ook, dat de HVA binnen
het gemeentebestuur serieus genomen
wordt, daarbij zeker geholpen door Joost
Cox, een gemeentesecretaris met gevoel
voor historie.
Buiten het voorzitterschap om heeft
Harold zich met allerlei kleinere opdrach
ten beziggehouden. Zo heeft hij de collec
tie Nierop geïnventariseerd. Jan Nierop
(1839-1915} was meubelmaker in Alkmaar
en stamde uit een familie van meubelma
kers. Bij zijn overlijden vermaakte hij zijn
collectie antieke schilderijen, meubelen,
porselein, aardewerk en siervoorwerpen
uit de zeventiende, achttiende en negen
tiende eeuw aan de stad Alkmaar. Ze zijn
nu deels te bewonderen in de op Harolds
adviezen gerestaureerde Nieropkamer van
het stadhuis.
De regentenkamer van het Wildemans
hofje is opnieuw aangekleed met een
Biedermeier interieur, waarbij Harold
onder meer interieuradviezen heeft
gegeven voor de wandbespanningen
afgeleid van de kleuren van het nog aan
wezige schellekoord. En buiten Alkmaar
zijn het vooral de 60 pronkkamers van
even zoveel boerderijen in West-Friesland
die zijn speciale aandacht hadden en nog
steeds hebben, mede als bestuurslid van
het West-Fries Genootschap.
En, last but not least, zijn er de huiscolle
ges voor ieder die zijn woning ook eens
van binnen wil bekijken en wil genieten
van zijn kennis. Harold geeft, soms samen
met de musicoloog Joep van Brederode,
huiscolleges en lezingen over wooncul-
tuur, muziek, antiek en kunstgeschiede
nis in de salon op de bel-etage van
Wilhelminalaan 6.
Het bestuur van de
HVA in 2009
De salon van Huys
Auerhaen. Foto
Mark Koning
18 Oud Alkmaar 2011
ANDERE KUNSTHISTORIE