Verzameling van Logogryphen, Charades en Raadsels4 en hij was de eerste die met een speciaal Rekenboek voor Meisjes kwam. De basis van zijn pedagogische opvattin gen was gelegen in het leesonderwijs. In de geest van zijn doelstelling schreef hij een groot aantal leesboekjes over van alles en nog wat: over zedenkundige proble men, over bijbelse voorstellingen, over landen en volken, over natuur en aard rijkskunde en over nog andere onderwer pen. De uitgangspunten hierbij heeft hij neergelegd in zijn Handleiding om den Kinderen het Lezen te Leren. De teksten in zijn boekjes werden steeds aangevuld met nieuwe ervaringen, die dan weer in latere drukken verwerkt werden. Met veel succes want in de jaren zestig en zeventig van de negentiende eeuw werden vele van zijn teksten nog steeds herdrukt. Zijn meest bekende en volgens hemzelf ook meest geslaagde leesboekje was De Brave Hendrik uit 1810, waarvan het grote belang bij de dood van Anslijn door Nico laas Beets in Hen woord aan all en, die den Braven Hendrik^elezen hebben* (Haarlem 1838) kernachtig werd verwoord: "Al wie lezen geleerd had, las De Brave Hendrik; het was een kort begrip van kinderlijke zeden leer en van plichten en gehoorzaamheid, orde en eerlijkheid, oprechtheid en zedig heid; we leerden leestekens eerbiedigen en onze eerste gebeden stonden erin". Om te tonen hoe Anslijn zijn pedagogische ideeën en zijn activiteiten voor het lager onderwijs probeerde te verspreiden volgt hier de pagina, die gewijd is aan Hendrik als schoolkind. 19 Eea kind, dat zoo braaf is als Hen drik, zal ook gaarne scliool gaan. Twijfel niet daaraan. Ieder braaf kind weet wel, dal er in de school veel nuttigs te leeren is. Hond rik verzuimt zelden een' schooltijd. Hij is altijd gaarne in de schoolen is daarin even zoo gehoor zaam ais te huis bij zijne ouders. Hij doet nooit zijnen meester ver driet aan. Hij kent altijd zijne les sen. De meester behoeft nooit tegen hem te zeggen: Hendrik! let op 1 Als andere kinderen eens praten ge durende de les, dan verzoekt hij hun zulks niet te doen; maar hij zegt het nooit aan den meester, als zij zamen praten. Hij weet wel, dat dit zeer leelijk staat. Ook heeft hij niet gaar ne, dat een ander bestraft wordt. II ou- Tussen 1810 en i8do verschenen van De Brave Hendrik* niet minder dan 60 edities en zagen vertalingen in het Engels en Maleis het licht. In 1873 kwam een luxe uitgave met gekleurde plaatjes uit en nog in 15189 zag een nieuwe, becom mentarieerde uitgave* het licht samen met de vrouwelijke pendant, De Brave Maria, waarvan de eerste druk in 1811 ver schenen was. In de geest van beide boekjes gaf Anslijn nog een aantal andere boekjes voor de jeugd uit: De Armejacob, Maria Welmoed en hare Kinderen, Bijbelse Voorbeelden ter Bevordering van Godsvrucht en Deu^d en der gelijke titels. Ook deze boekjes zouden tot ver in de negentiende eeuw vele herdruk ken beleven, maar het succes van De Brave Hendrik haalden zij niet. Toch is het opval lend dat de term 'Brave Hendrik' in de loop van de tijd in het tegendeel ging ver- NICOLAAS ANSLIJN ALS PEDAGOOG Laut ua dcez' nacht Mc# nieuwe kracht Mij vrolijk weêr ontwaken. 'k Vertrouw mijn lot Aan U o God! Die alle» wel zal maken. Oud Alkmaar 2010 59

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 5