een aantal grote stenen op zijn hoofd. De dode Spanjaard die languit en promi nent op de voorgrond ligt, vormt het eindpunt van het beeldverhaal over de spannende strijd van 18 september 1573. Wie de rode details in het schilderij in gedachten met elkaar verbindt, ziet dat de verhaallijn in cirkelvorm over het doek loopt: hij start bij de trompetter, vervolgt zijn weg over de muur en keert ten slotte terug naar de grond. Het doek is inderdaad bedoeld als een verhaal, eigenlijk zelfs als verhaal-in-een-verhaal. Het is namelijk onderdeel geweest van een zogenaamde historische galerij: een serie schilderijen van belangrijke momenten uit de vaderlandse geschiedenis. Om precies te zijn gaat het om de Historische Galerij van kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae, gevestigd aan het Rokin te Amsterdam.4 In de jaren vijftig van de negentiende eeuw stelden twee leden van Arti, Lambertus Lingeman en Cornelis Springer, voor om de wanden van de kunstzalen in de sociëteit van decoraties te voorzien. Velen vonden namelijk dat ze zo kaal oogden als er geen tentoonstellingen plaatsvonden. Het idee oogstte meteen veel bijval, maar het duurde even voordat er een concreet plan lag. Op 22 mei i860 hechtte de ledenvergadering van Arti haar goedkeuring aan het uitgewerkte voorstel om een reeks schilderijen te maken "ter veraanschouwelijking van Neerlands Roem op het gebied van Geschiedenis, Wetenschap, Kunst, Handel en Nijver heid", aldus de notulen. De serie zou tentoongesteld worden in de periodes tussen de tijdelijke exposities. Met de extra inkomsten die zo werden gegenereerd - bezoekers betaalden entreegeld - zou de kas van het Weduwen- en Wezenfonds van de vereniging worden gespekt. De Historische Galerij van Arti et Amicitiae paste geheel in de tijdgeest. In de negen tiende eeuw ontwikkelde zich in verschil lende Europese landen een sterk nationalisme. Dat uitte zich onder andere in een groeiende belangstelling voor de eigen cultuur en het eigen verleden. In Nederland richtte men zich sterk op de Gouden Eeuw, immers de periode waarin ons kleine land een wereldmacht was en ook artistiek ongekende hoogten bereikte. Kunstenaars bliezen de specialismen van toen nieuw leven in: landschappen, scènes HISTORISCHE GALERIJ NATIONALISME 38 Oud Alkmaar 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 12