'De bloei van het eucharistisch leven'. Tijdens de oorlog is er niet gelopen; toen hield men de ommegang weer in de kerk. In 15165 liepen er voor het eerst 's ochtends vroeg ook vrouwen en meisjes mee. Al een paar jaar later, nog voor 15*70, was alles voorbij. De ommegang zou niet meer van deze tijd zijn, hopeloos ouderwets. Weg ermee! De toegenomen desinteresse voor oude tradities en de ontkerkelijking eisten in die jaren hun tol, maar misschien was ook de oude vertrouwde ommegang gewoon te snel van karakter veranderd. Alkmaarders die nog wilden ommegaan sloten zich aan bij de Amsterdamse Stille Omgang. Daar liep en loopt men elk jaar met nog heel behoorlijke aantallen; in 2008 en 2005» waren er ruim 8000 deelne mers vanuit heel Nederland op de been. Halverwege de jaren tachtig was in Alkmaar de ijver voor het Heilig Bloed nog kortstondig opgevlamd om even snel weer in te zakken. Daarna volgden twee decen nia waarin de clerus, de pastoraal werkers en de gelovigen heel andere zaken aan hun hoofd leken te hebben. In 20051 werd feestelijk het i löclc lustrum van Alkmaars Heilig Bloed gevierd. Een oud, exclusief Alkmaars feest is na jaren van veronachtzaming in ere hersteld door de nieuwe pastoor van Alkmaar, Matthieu Wagemaker. Hij is in 2008 aan getreden en hecht aan tradities. Er is uiteraard wel één groot verschil met de middeleeuwen, het feest wordt niet meer als vanzelfsprekend gedeeld door de hele gemeenschap. Dat kun je betreuren, maar je moet ook realistisch zijn. De reformatie heeft nu eenmaal scheidslijnen getrokken en niet alle Alkmaarders weten meer waar het over gaat, of omdat ze uit heel andere, ook niet-christelijke tradities komen, of omdat ze hebben gebroken met de kerk. Of ze weten het wel, maar ze willen niet omdat ze het maar een malle boel vinden. Jammer, veel nuchtere noorderlingen missen poëzie en lichtheid. Hoe dan ook, ieder die wil proeven, zien en horen, kan zich laten aanraken door Alkmaars cul tuurgoed waarin bovenwereld en onder wereld op wonderbaarlijke wijze met elkaar zijn verbonden. Dat het feest weer kan worden gevierd op de plaats waar in 1425» het wonder is gebeurd, is alleen mogelijk omdat de Grote Kerk officieel geen gewijde plaats meer is. Tegenwoordig doet dit magnifieke gebouw, zonder twijfel de mooiste en gaafste kerk van heel Noord- en Zuid-Holland, dienst als multifunctioneel cultureel centrum. Het wordt daarom ook wel genoemd 'de huiskamer van Alkmaar': er wordt gelezen, tentoongesteld, gespeeld, gezongen, gegeten, gedronken en gefeest en ook wordt er op beurzen en markten door gewiekste lieden de heb- en spilzucht van velen tot grote hoogten opgestuwd. Helaas niemand die de handelaren en geldwisse laars uit deze prachtige tempel verdrijft. Maar, het is makkelijk kritiek te hebben, voordeel van het huidige gebruik van deze kerk is dat ze weer net als in de middeleeu wen van iedereen is en dus ook voor mani festaties als deze kan worden gebruikt. Hoe je het ook wendt of keert, de huiska mer van Alkmaar blijft natuurlijk een kerk, een gewijde plaats, en de grond waarop ze staat is heilig, vooral ook door het geloof van zovelen dat hier werd beleden en alle tranen die er zijn gestort, WAAROM PAS IN 2009 IN DE GROTE KERK? Oud Alkmaar 2010 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 9