'De bloei van het eucharistisch leven'.
Tijdens de oorlog is er niet gelopen; toen
hield men de ommegang weer in de kerk.
In 15165 liepen er voor het eerst 's ochtends
vroeg ook vrouwen en meisjes mee. Al een
paar jaar later, nog voor 15*70, was alles
voorbij. De ommegang zou niet meer van
deze tijd zijn, hopeloos ouderwets. Weg
ermee! De toegenomen desinteresse voor
oude tradities en de ontkerkelijking eisten
in die jaren hun tol, maar misschien was
ook de oude vertrouwde ommegang
gewoon te snel van karakter veranderd.
Alkmaarders die nog wilden ommegaan
sloten zich aan bij de Amsterdamse Stille
Omgang. Daar liep en loopt men elk jaar
met nog heel behoorlijke aantallen; in
2008 en 2005» waren er ruim 8000 deelne
mers vanuit heel Nederland op de been.
Halverwege de jaren tachtig was in
Alkmaar de ijver voor het Heilig Bloed nog
kortstondig opgevlamd om even snel weer
in te zakken. Daarna volgden twee decen
nia waarin de clerus, de pastoraal werkers
en de gelovigen heel andere zaken aan hun
hoofd leken te hebben.
In 20051 werd feestelijk het i löclc lustrum
van Alkmaars Heilig Bloed gevierd.
Een oud, exclusief Alkmaars feest is na
jaren van veronachtzaming in ere hersteld
door de nieuwe pastoor van Alkmaar,
Matthieu Wagemaker. Hij is in 2008 aan
getreden en hecht aan tradities. Er is
uiteraard wel één groot verschil met de
middeleeuwen, het feest wordt niet meer
als vanzelfsprekend gedeeld door de hele
gemeenschap. Dat kun je betreuren, maar
je moet ook realistisch zijn. De reformatie
heeft nu eenmaal scheidslijnen getrokken
en niet alle Alkmaarders weten meer waar
het over gaat, of omdat ze uit heel andere,
ook niet-christelijke tradities komen, of
omdat ze hebben gebroken met de kerk.
Of ze weten het wel, maar ze willen niet
omdat ze het maar een malle boel vinden.
Jammer, veel nuchtere noorderlingen
missen poëzie en lichtheid. Hoe dan ook,
ieder die wil proeven, zien en horen, kan
zich laten aanraken door Alkmaars cul
tuurgoed waarin bovenwereld en onder
wereld op wonderbaarlijke wijze met
elkaar zijn verbonden.
Dat het feest weer kan worden gevierd op
de plaats waar in 1425» het wonder is
gebeurd, is alleen mogelijk omdat de Grote
Kerk officieel geen gewijde plaats meer is.
Tegenwoordig doet dit magnifieke gebouw,
zonder twijfel de mooiste en gaafste kerk
van heel Noord- en Zuid-Holland, dienst
als multifunctioneel cultureel centrum.
Het wordt daarom ook wel genoemd 'de
huiskamer van Alkmaar': er wordt gelezen,
tentoongesteld, gespeeld, gezongen,
gegeten, gedronken en gefeest en ook
wordt er op beurzen en markten door
gewiekste lieden de heb- en spilzucht van
velen tot grote hoogten opgestuwd. Helaas
niemand die de handelaren en geldwisse
laars uit deze prachtige tempel verdrijft.
Maar, het is makkelijk kritiek te hebben,
voordeel van het huidige gebruik van deze
kerk is dat ze weer net als in de middeleeu
wen van iedereen is en dus ook voor mani
festaties als deze kan worden gebruikt.
Hoe je het ook wendt of keert, de huiska
mer van Alkmaar blijft natuurlijk een
kerk, een gewijde plaats, en de grond
waarop ze staat is heilig, vooral ook door
het geloof van zovelen dat hier werd
beleden en alle tranen die er zijn gestort,
WAAROM PAS IN 2009 IN DE GROTE KERK?
Oud Alkmaar 2010 7