'1 1 v. L I IS WAERAC1I riGE Gl' I VYCHXISSE VAN THEIL1GE WAEKDIGE BLOEI VAX MIRAC.VI LXDERSTEp&VAXAECMAEX r WEK DIE TET ^^IKRENTHUIT GOKDfS BEIU'FT HEE, "niIi"MXDl-SLR'i;;i'ONs - - J^'rTN R'lAOOSlfXaE EX DJ', BE-KVIsAAI ICHEE V OXS AKMlVÖHE.BJAEKr.' JiXOJim^S'HEIJLOEXSACRAMEXT«pAT.n.AlAlS. rr\ xDAMi'xi'exdedjTAsomxr vf oxsr.xtvjV- r A Bovenste deel van hele gemeenschap. In 1545 kregen wonder de kerkmeesters- en ommegang door de kerkmeestersbrief brief uit 1545. nog meer bekendheid. In die brief wordt al Collectie flink afgegeven op ongelovigen, ketters en Regionaal Archief joden en op christenen die voor het sacra ment weinig achting en eerbied hadden en daaruit blijkt wel dat inmiddels de eerste criticasters waren opgestaan en dat het in de kerk was gaan gisten. Tussen 1501 en 1572 was er elk jaar een ommegang door de stad: 70 jaren is men in processie rondgetrokken. De reliek werd onder een baldakijn rondgedragen, vooraf gegaan door 'pipers ende trompetters'. Er was muziek, er werd gespeeld en gezon gen en er was ook toneel: eerst in de vorm van fraai uitgedoste tableaux vivants, zoals later bij de 8 oktoberoptochten. Na 1560 werden er komedies gespeeld; er mocht dus blijkbaar ook worden gelachen. In mei 1545 brachten de rector van de Latijnse school, Nicolaes Vorstius, en zijn onder rector 'Die historie van de Ryckeman ende Lazarus' op de planken, een dramatisering van Lucas 16: 19-31. We hebben hier wel te maken met de Comedie vande Rijckeman, het eerste toneelstuk van de kritische huma nist Dirck Volckertszoon Coornhert (1550] uit Haarlem. Rector Vorstius, die daar tot 1559 woonde, zal dat toneelstuk als lid van de plaatselijke rederijkerskamer hebben gekend. De comedie is geschreven voor minstens dertien personen en dan is het toch het meest voor de hand liggend dat de leerlingen van de Alkmaarse Latijnse school het stuk hebben uitgevoerd en Vorstius en de onderrector van de stad betaald kregen omdat zij het met de jongens hadden ingestudeerd. De comedie is trouwens behoorlijk lang en echt niet binnen het uur afgelopen. Hiervoor was reeds sprake van criticasters. Vanaf 1517 was door het optreden van Luther de katholieke kerk begonnen te scheuren en ook Zwingli en Calvijn traden in het licht en kregen aanhang. Vanaf 1530 was er ook in Alkmaar onrust in verband met het optreden van de doopsgezinden, I#* i *--• 7 IOC V ticcftcr L>c tic KlCl Xcm alfoc ais tint mftc flarckc crclocf loticlcr tmifcLifUtuVicitcciiiccX i3tfund.vnictp.in.\\lc cloechdeliW rek c cm ty#1 *-.1 i* v_ c_i i.i «r*. A njl— 1 nc hier ofttv ïcrden Utc e,cf<lnc angaendr prmpJAé dat heilige facram'ct A hcre.tincifkis tfucLiinrt en Ar Toinc mn tgclocf.cn 1 at tot ncrtrooflmge dei ge cnbefckanhge der ono-eloriitcr thcfmc.cn mccir dci-kcitri-é cti dei-Jocd Clirifté menfebe eh tot bcftraffi v» r lamigc eter onorciouiejc tioitclc.cVi doer tnnfrH f11 tl te ii» elckc d oer in alder mceft y ivcl ft .1 I C tt 1 DE KRITIEK 4 Oud Alkmaar 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 6