zijdskapel te bidden voor het Heilig Sakrament. Dat hij geen respect betuigde aan het Heilig Bloed van Alkmaar is op zijn minst opmerkelijk. Alkmaars Heilig Bloedwonder past mooi in de spiritualiteit van de veertiende en vijftiende eeuw. In veel steden in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en ook elders vonden er in de middeleeuwen wonderen plaats met Mariabeelden en relieken en ook waren er eucharistische wonderen. Haarlem en Heiloo hadden vanaf de vijftiende eeuw hun Onzelieve- vrouwecultus. Amsterdam en Bergen hadden eucharistische wonderen: respectievelijk in 1345 het Mirakel van het Heilig Sacrament en in 1422 het Heilig Bloedwonder. Stedelingen werden zich in toenemende mate bewust van hun eigen identiteit en behoeften in spiritueel opzicht; ze hadden een andere spirituali teit dan kloosterlingen. Stedelingen zochten en vonden eigen identificatiemo dellen, bijvoorbeeld in de verering van heiligen als Geertrui van Oosten, de Delftse begijn omstreeks 1350, of het zieke meisje Liduina uit Schiedam circa 1400. Maar devoties voor heiligen als Maria en Anna, die moederschap en gezin symboli seerden, of voor eucharistische wonderen gingen iedereen aan. Aanvankelijk was de viering van Alkmaars Heilig Bloed een heel bescheiden aangele genheid: een processie binnen de muren van de kerk, meer niet. Dat bleef men doen tot 1501. Goed beschouwd is het nauwe lijks voorstelbaar. De oude kerk was De reliekschrijn in de vorm van een zilveren engel. Foto Collectie Regionaal Archief immers in 1468 door het instorten van de toren verwoest en vanaf 1470 was tot 1520 de nieuwe kerk in aanbouw. Er was een houten noodkerk, maar de omgang binnen in dat gebouw moet toch een moeizame aangelegenheid zijn geweest. In 1501 gaf de vroedschap toestemming voor een ommegang buiten de kerk. Eindelijk weg van die verbouwing en dus weg uit de rommel. Maar ook meer bekendheid, de straat op, getuigen, vieren in de stad met de Alkmaarders en de pel grims van buiten. Wie de gebedsinstruc ties had gevolgd kon een aflaat verdienen van maximaal 2640 dagen, uiteraard een druppel op een gloeiende plaat, maar toch enige verlichting. Het was een feest van de OudAlkmaar20io 3 DE DEVOTIE DE OMMEGANG H*

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 5