blijven. Verder vond de commissie de schoolingang te smal en te donker; boven dien ontbrak een ventilatie-inrichting. Vaak hing hier een rioollucht. Sommige lokalen werden onvoldoende verlicht; brede lichtvensters zouden hierin verbetering kunnen brengen. Ook raadde de commissie aan kunstlicht, het zogenaamde gasgloei licht, in te voeren. De schoolbanken volde den ondertussen wel aan de eisen: de leerlingen werden eens per jaar gemeten en kregen een bank passend bij hun lengte. Er werd ook verslag gedaan over het schoon maken. Bekend is dat in rgo6 de tafels eenmaal per week werden afgenomen, niet altijd met zeepsop want dat zou te veel werk zijn. De vloeren van de lokalen werden eens in de maand geschrobd; het gebouw was veel te vochtig om dat elke week te doen. Als een leerling een besmettelijke ziekte kreeg, zoals roodvonk in 15101, werd het lokaal ontsmet en de boeken en leermid delen van de betreffende leerling verbrand. Het openbaar lager onderwijs in Alkmaar bestond in 185*8 uit twee gratis scholen voor onvermogenden, twee tussenscholen die een klein bedrag aan schoolgeld vroegen (sinds 185151 werden deze scholen aangeduid als de iste tot en met de 4de gemeente school], de burgerschool die meer geld vroeg en de meisjesschool die het duurst was. In 15106 werd het schoolgeld van de laagste zeven klassen van de laatstgenoem de school gelijkgesteld aan dat van de bur gerschool. Dit had tot gevolg dat een aantal meisjes uit de lagere klassen van de burger school ingeschreven werd aan de meisjes school. De meisjesschool was soms wat behou dend. Zo deelde juffrouw Pruim in 18515) aan de schoolcommissie mee: "In den cursus 1898-18515) werden op de school geene leien gebruikt, in den cursus 185151-15100 zijn de leien weer toegelaten, tengevolge van den sterken aandrang van de onderwijzeres dier klassen. De onderwijzeres was van oordeel, dat het leesonderwijs geleden had onder de belangrijk mindere hoeveelheid schrijf werk, die er door de afschaffing der leien geleverd was. In de twee laagste klassen wordt er eene pauze van 10 minuten gehouden tusschen elk uur. De onderwijze ressen der andere klassen is wel eens de raad gegeven, de leerlingen enkele minuten rust te laten alvorens een nieuwe les te beginnen." Zo'n tussenpauze was weer verrassend modern. De vrees voor overbelasting bleek overigens al uit bovengenoemde brief van de moeders uit 1861. Ook de moeder van Anna van der Feen de Lille klaagde in 185)4 over het vele huiswerk voor zulke jonge kinderen. Gymnastiekles, zogenaamde Vrije en orde oefeningen der gymnastiek' werd gegeven in de laagste vijf klassen. Juffrouw Pruim vond dat er voor de hogere klassen onder schooluren moeilijk tijd voor te vinden was. Hiermee was de schoolcommissie het totaal niet eens. In het begin van de twintigste eeuw werd het vakkenpakket uitgebreid met wiskunde en fysica (natuur kunde). Kinderen uit lagere milieus hadden nog steeds minder mogelijkheden tot een goede opleiding dan die uit de hogere kringen, maar ook daar hadden meisjes OVERBELASTING MULODIPLOMA Oud Alkmaar 2010 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 19