2 IIbeschermtalkma Tussen de Heilige Laurentius en de Heilige Matthias is afgebeeld de engel met het schildje met de drie bloeddruppels. Op de achtergrond twee gehouwen die de staties van Laurentius aan de Diggelaarssteeg (links) en Matthias aan de Sintjacohsstraat (rechts] voorstellen. Linosnede van H. van de idsert, 19 $y.Collectie Regionaal Archief meer dan duizend jaar, want tien eeuwen geleden stond hier al een kapel. En voor de goede waarnemer is deze kerk zelfs na ruim 400 jaar protestants gebruik een katholieke kerk gebleven. Hoeveel men ook heeft gebeeldenstormd of stilletjes heeft laten verdwijnen, verslonzen en verkommeren, onvervreemdbaar zijn de oriëntatie van het gebouw, de gotische architectuur, de sym boliek van de zuilen en de vieringspijlers, het koorhek, de koorbanken, het koororgel, de beelden van de kerkpatronen boven de transeptvensters aan de buitenzijde, de 'Zeven werken van barmhartigheid', in het koorgewelf het 'Laatste Oordeel', op een rozet het gelaat van God de Vader, in het andere gewelf 'Maria moeder van zeven smarten' of de lijdende Christus op de zweetdoek van Veronica. Voor het eerst in de geschiedenis van de viering van Alkmaars Heilig Bloed was ook de pauselijke nuntius, mgr. dr. Francois Bacqué, aanwezig. Daaruit blijkt dat men op het hoogste kerkelijk niveau nog altijd van mening is dat het Alkmaarse Heilig Bloed niet zo maar een onbeduidend voorval is geweest. Dat ook de Alkmaarse burgerlijke overheid sympathiek staat tegenover het nieuwe initiatief bleek uit de aanwezigheid van burgemeester Piet Bruinooge. Hij is van protestantse huize maar zou als Alkmaars burgervader - met ambtsketen - als eerste achter pastoor Wagemaker en de engel van het Heilig Bloed lopen. Misschien kan met de nu nog stille tocht een oude traditie herleven. Belemmeringen zijn er niet meer. Aangezien het negentiende-eeuwse proces sieverbod in 151851 is opgeheven, is het zelfs mogelijk werkelijk terug te gaan tot de middeleeuwen, de glorietijd van het wonder, en zich bij processies en omme gangen niet slechts in het openbaar, maar ook welluidend te manifesteren. Met klok kengebeier, een stukje toneel en 'pipers ende trompetters'. Oud Alkmaar 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2010 | | pagina 10