2
IIbeschermtalkma
Tussen de Heilige
Laurentius en de
Heilige Matthias is
afgebeeld de engel met
het schildje met de drie
bloeddruppels.
Op de achtergrond twee
gehouwen die de staties
van Laurentius aan de
Diggelaarssteeg (links)
en Matthias aan de
Sintjacohsstraat
(rechts] voorstellen.
Linosnede van H. van
de idsert, 19 $y.Collectie
Regionaal Archief
meer dan duizend jaar, want tien eeuwen
geleden stond hier al een kapel. En voor de
goede waarnemer is deze kerk zelfs na ruim
400 jaar protestants gebruik een katholieke
kerk gebleven. Hoeveel men ook heeft
gebeeldenstormd of stilletjes heeft laten
verdwijnen, verslonzen en verkommeren,
onvervreemdbaar zijn de oriëntatie van het
gebouw, de gotische architectuur, de sym
boliek van de zuilen en de vieringspijlers,
het koorhek, de koorbanken, het koororgel,
de beelden van de kerkpatronen boven de
transeptvensters aan de buitenzijde, de
'Zeven werken van barmhartigheid', in het
koorgewelf het 'Laatste Oordeel', op een
rozet het gelaat van God de Vader, in het
andere gewelf 'Maria moeder van zeven
smarten' of de lijdende Christus op de
zweetdoek van Veronica.
Voor het eerst in de geschiedenis van de
viering van Alkmaars Heilig Bloed was ook
de pauselijke nuntius, mgr. dr. Francois
Bacqué, aanwezig. Daaruit blijkt dat men
op het hoogste kerkelijk niveau nog altijd
van mening is dat het Alkmaarse Heilig
Bloed niet zo maar een onbeduidend
voorval is geweest. Dat ook de Alkmaarse
burgerlijke overheid sympathiek staat
tegenover het nieuwe initiatief bleek uit
de aanwezigheid van burgemeester Piet
Bruinooge. Hij is van protestantse huize
maar zou als Alkmaars burgervader - met
ambtsketen - als eerste achter pastoor
Wagemaker en de engel van het Heilig
Bloed lopen. Misschien kan met de nu nog
stille tocht een oude traditie herleven.
Belemmeringen zijn er niet meer.
Aangezien het negentiende-eeuwse proces
sieverbod in 151851 is opgeheven, is het zelfs
mogelijk werkelijk terug te gaan tot de
middeleeuwen, de glorietijd van het
wonder, en zich bij processies en omme
gangen niet slechts in het openbaar, maar
ook welluidend te manifesteren. Met klok
kengebeier, een stukje toneel en 'pipers
ende trompetters'.
Oud Alkmaar 2010