ïlkf
i
f
[en kreeg
elenstraat
j aan-
n de tuin
;stond uit
Laar en
Hans
0
e afdeling
Hing en
iet
samen-
1 uit de
ken aan
imten
n uit-
lunst-
:h atelier,
ie men
lerlei
TELIER
:r was het
net een
de
:n groepje
oor een
:uur. Zo
kunnen
appen
:erruimte
ht: de
end en
spers
n
t gelegd
De Alkmaarse vlag, uit de serie Vlag in Beeld,
Jos van Amsterdam
k "G
De Alkmaarse vla^j, uit de serie Vlag in Beeld, Marija Ilic
met de Grafische School Amsterdam. De
vergaderingen waren bruisend, men
kwam met veel creatieve ideeën.
Langzamerhand werden machines,
werktafels en gereedschappen bij elkaar
gesprokkeld. Daarnaast vormde zich een
groep vrijwilligers voor beheer en
technische leiding.
Toen in deze periode subsidie werd
aangevraagd bij de Provincie wees die het
verzoek af omdat de werkplaats niet
regionaal genoeg was en de aanvraag drie
dagen te laat binnen kwam. De
inschakeling van de sectie Beeldende
kunst van de Culturele raad Noord-
Holland resulteerde in 15175 gelukkig in
het alsnog toewijzen van een subsidie van
5000 gulden. Intussen kwamen er voor het
beheer al bedragen binnen van het
Anjerfonds, 't Hooge Huys, de
Hofsteestichting en dankzij inspanningen
van Theo Boereboom 5000 gulden van
Witteveen in de Alkmaarse Langestraat. In
ruil daarvoor werd een schutting rond de
geplande nieuwbouw van Witteveen
beschilderd. Meer bedrijven en
kunstenaars gaven apparatuur in
bruikleen, waardoor een behoorlijk
machinepark ontstond. Werktafels en
kasten kwamen van scholen.
EEN ALKMAARSE CULTUUR VAN GRAFIEK
Op 7 februari 1975 opende wethouder Jan
Helder het Grafisch Atelier. Om
continuïteit en kwaliteit te bevorderen
werd de groep vrijwilligers van het eerste
uur opgevolgd door beheerders, die een
bescheiden uurloon kregen en het werk
verdeelden. Leo Bankerse en Theo Ros
waren de eerste beheerders, maar vele
kunstenaars hebben deze taak een tijdje op
zich genomen. De werkplaats was dat jaar
gemiddeld twee dagen per week open voor
gemiddeld vijf kunstenaars. Tot 1973 was
lithografie in Alkmaar een onbekend
fenomeen, maar nu kreeg dit juist veel
belangstelling omdat er een lithopers was
en Theo Ros hiermee aardig wat
kunstenaars de beginselen bijbracht.
In de jaren 1975-1980 ontstonden allerlei
activiteiten en contacten; er werden etsen,
litho's, zeefdrukken, mezzotints en
gravures gemaakt. Lithografie en
hoogdruk werden geliefde specialismen.
Er kwam een goede donkere kamer tot
stand voor de fotografie. Ook werd een
galerie ingericht voor speciale
tentoonstellingen. Een serie kleine boekjes
van 'Wim Windjes Wim Oortjes'
verscheen en er ontstonden uitwisselingen
met onder andere De Vaart in Hilversum
Oud Alkmaar 2009 45